T Toogoodtobetrue skrev:
Nej, man delar inte solidariskt på skulder när man är gift. Men om vi skulle genomföra en bodelning innebär det ju att vi fördelar de tillgångar och skulder som vi har nu lika. Dvs jag går back och han går plus. Om jag då vill köpa ett hus kommer jag att ha mindre kontantinsats (för om jag har fördelat mina tillgångar till maken kommer de gå till hans skulder) och banken räknar fortfarande på att jag ska försörja honom i kalkylen. Det går ju inte att skriva bort försörjningsplikt.?Så fattar inte varför vi skulle göra så?
Bodelning är väl inget man kan ”ha” utan något man gör för att fördela tillgångar vid en given tidpunkt. Det omfattar ju inte eventuella framtida tillgångar och skulder?
Nehepp, då var det inget alternativ.
 
För att återgå till huvudfrågan. Hur mycket ska man räkna med att ett husbygge kostar (exkl tomt) om man vill bygga ett enkelt litet enplanshus, nyckelfärdigt och med totalentreprenad? Hur mycket vill banken att man har i kontantinsats? Får intrycket att ni försöker säga ”räkna med typ 4 miljoner och räkna med att du bara får bolån på 2 miljoner när allt är klart”, lite överdrivet
 
T Toogoodtobetrue skrev:
För att återgå till huvudfrågan. Hur mycket ska man räkna med att ett husbygge kostar (exkl tomt) om man vill bygga ett enkelt litet enplanshus, nyckelfärdigt och med totalentreprenad? Hur mycket vill banken att man har i kontantinsats? Får intrycket att ni försöker säga ”räkna med typ 4 miljoner och räkna med att du bara får bolån på 2 miljoner när allt är klart”, lite överdrivet

https://fiskarhedenvillan.se/vad-kostar-ett-hus/
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag menade inte så illa som du tycks tro.

Givetvis får du kontrollera förutsättningarna men jag har märkt att i alla fall jag själv mår bättre och blir mindre frustrerad när jag börjar med att reda ut vilka resurser som finns och sedan fundera på hur man kan använda dem på bästa sätt och sedan se vart man kan nå.
Börjar man från motsatt ända av resonemanget med "jag vill ha det så och så" blir man bara frustrerad när önskemålen krockar med varandra.
Jag vill hellre ta reda på vad det jag vill ha kostar och sedan undersöka om jag kan få fram dessa resurser, eller om jag därefter kan göra avkall på något. Alla är vi olika!
 
Älvsbyhus har väl nåt litet enplanshus, om ni håller igen på tillvalen borde det gå att bygga för under 2 mille exkl tomt. Banken lånar ut 85% av totala värdet på huset. Älvsbyhus har avtal med nån bank, de brukar kunna värdera eget arbete (målning, lägga golv mm) som kontantinsats. Ibland kan de även se rabatt PP tillbaka som kontantinsats.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Älvsbyhus har väl nåt litet enplanshus, om ni håller igen på tillvalen borde det gå att bygga för under 2 mille exkl tomt. Banken lånar ut 85% av totala värdet på huset. Älvsbyhus har avtal med nån bank, de brukar kunna värdera eget arbete (målning, lägga golv mm) som kontantinsats. Ibland kan de även se rabatt PP tillbaka som kontantinsats.
Vad räknar du ska ingå i det priset då? Tomt, markarbete, grund, VA, elanslutning, bygglov mm tillkommer?
85%? Det var någon som sa att man måste lägga 25% själv om man bygger nytt.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
För att återgå till huvudfrågan. Hur mycket ska man räkna med att ett husbygge kostar (exkl tomt) om man vill bygga ett enkelt litet enplanshus, nyckelfärdigt och med totalentreprenad? Hur mycket vill banken att man har i kontantinsats? Får intrycket att ni försöker säga ”räkna med typ 4 miljoner och räkna med att du bara får bolån på 2 miljoner när allt är klart”, lite överdrivet
Beroende på leverantör såklart.

2 till 2,5Mkr för mindre enplanare är en uppskattning från min sida.

Det avser huset med grund under normala förutsättningar, klart att flytta in. Inget övrigt.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Vad räknar du ska ingå i det priset då? Tomt, markarbete, grund, VA, elanslutning, bygglov mm tillkommer?
85%? Det var någon som sa att man måste lägga 25% själv om man bygger nytt.
Vi fick en offert (för ca fem år sen dock) på ca 2,6. Det var för deras största vinkelhus. Tomt ingick inte i det priset, men alla tillval, grund, markarbeten mm.
Nu ser jag på deras hemsida att priserna stigit ganska mycket sen dess.

Lättast är såklart att fråga banken, men generellt sett får man alltid belåna en fastighet till 85% av värdet. Vissa banker erbjuder även blancolån för att kunna låna 5-10% till.
 
Kan inte maken bygga? Om man själv gör MYCKET jobb så sparar man väldiga pengar.

Att betala en snickare med en månadslön om 35000 kostar ca 550000 eller mer per år. Alla dessa pengar som spenderas på hantverkare måste betalas/belånas med redan skattade pengar.

Sen så kommet det bli slitigt men ska man hålla drömmen vid liv så...
 
A andersda skrev:
Kan inte maken bygga? Om man själv gör MYCKET jobb så sparar man väldiga pengar.

Att betala en snickare med en månadslön om 35000 kostar ca 550000 eller mer per år. Alla dessa pengar som spenderas på hantverkare måste betalas/belånas med redan skattade pengar.

Sen så kommet det bli slitigt men ska man hålla drömmen vid liv så...
Nja, jag har sett resultatet av hans snickerier och skulle aldrig i livet sätta ett husbygge i hans händer. Vi sparar på och drömmer i några år så får vi se hur marknaden och vår situation ser ut gå.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Vi fick en offert (för ca fem år sen dock) på ca 2,6. Det var för deras största vinkelhus. Tomt ingick inte i det priset, men alla tillval, grund, markarbeten mm.
Nu ser jag på deras hemsida att priserna stigit ganska mycket sen dess.

Lättast är såklart att fråga banken, men generellt sett får man alltid belåna en fastighet till 85% av värdet. Vissa banker erbjuder även blancolån för att kunna låna 5-10% till.
Jo, hur mycket man kan få bolån på har jag koll på, men vad gäller för byggkreditivet? Hur mycket måste in kontant? Och hur stor är risken att bygget går på mycket mer än vad det värderad till när det är dags att lägga om till bolån?
 
Vi var tvungna att betala 50% av tomten kontant och sedan var det som annars max 85% belåningsgrad när allt summerades.
 
Ett år senare och husdrömmen återuppstod plötsligt. Kanske ett vårtecken. Insåg att jag sitter och funderar på precis samma saker igen, men med något förändrad sits. Vi orkade inte vänta, utan har flyttat till hyreslägenhet med drägligare pendlingsavstånd till jobbet. Och drömmen om hus har tagit fart igen. Problemet är nu att det sålts typ ett hus i den här trakten under senaste halvåret. Men det finns tomter. Och jag har börjat titta på kalkyler igen. Och vi vill inte flytta från sonens nya skola. Suck!
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Har lite funderingar kring om det går att bygga hus men bara en står på kontraktet och lånen? Ser att det verkar omöjligt att få ihop en sådan bolånekalkyl med våra förutsättningar. Går det att göra en "skenskiljsmässa" så att det ser ut som om man är ensam för då ser kalkylen bättre ut? (Det är jag som har all inkomst i familjen + att maken ej är kreditvärdig).

Undrar också vilket belopp som är det lägsta som fungerar i praktiken om man vill bygga ett litet hus med 2 sovrum (nyckelfärdigt) exkl tomtkostnad (men inkl. indragning av el och VVS mm.). Om man bygger där det inte finns kommunalt vatten och avlopp, vad kostar det att borra egen brunn och installera eget avlopp? I mina egna kalkyler (grovt tilltagna) bör man ha minst 3 miljoner att spendera (då räknade jag på en tomt på 400000). Kan det stämma, eller går det att komma ned i pris? Ser att de säljer nybyggda hus för 2,5 miljoner och uppåt i våra trakter just nu (men inte riktigt i de lägen jag är intresserad av).

Har just nu noll (eller rättare sagt 100 kr) på mitt "kontantinsatskonto" och tänker försöka spara ihop en rejäl slant först innan det blir aktuellt. Anledningen till att jag börjat snegla på nybyggt är helt enkelt att utbudet av begagnade hus i en fungerande prisklass börjar bli så litet.

Hur lång tid tar det förresten att få ett nyckelfärdigt hus från och med att man skriver kontraktet?
Har du all inkomst och mannen ej är kreditvärdig kanske the real deal är att överväga?
 
  • Gilla
Jon_Herrljunga
  • Laddar…
Hej!
Jag tycker personligen att utgångsläget låter lite tufft, men det kan vara möjligt.
Största faktorn är givetvis vilken lön du har, som står för inkomsten.

Kostnader utöver tomt och hus varierar från kommun till kommun.

Men exempel på vad posterna kan kosta:
Bygglov 45 000
VA 100 000 (kan säkert kosta mer)
Anslutning el 30 000
Anslutning fjärrvärme 60 000 (ni kanske kör med frånluftsvärmepump om ni ska bygga billigast möjligt)
Anslutning fiber 15 000
Kvalitetsansvarig, KA, 20 000
Pantbrev 2 % av lånets storlek. Så 20 000 kr för varje miljon ni lånar.
Byggström 10 000 (kanske mer, har ingen aning om vad det kostar i olika kommuner)

Sen, beroende på tomten osv, så kan markarbetet kosta nästan ingenting, eller otroligt mycket.


Men en fråga nu när det gått ett år sedan tråden startades.
Hur mycket kontantinsats har ni hunnit spara ihop på ett år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.