Hej! Hur gör man lättast för att gräva under en stödmur för att komma in på tomten? Fibern kommer från gatan och man behöver ju gräva ner under muren från gatan, och säg att muren är 1-1,5m hög till tomten (marken är alltså 1-1,5m högre inne på tomten.
Gör man ett 2m hål med grävmaskin på tomten eller kan man borra med ett långt tjockt borr från tomten ner till och under muren och fiska upp fiberslangen från gatan?
Hur gör man lämpligast?

Exempelbild, tänk att Fibern från gatan kommer från vänster och enda vägen in på tomten är genom (under) stödmuren till höger. Man kommer inte in på tomten med grävmaskinen utan behöver stå med maskin på gatan
 
  • Stödmur av betongblock som separerar en grusgång från en högre gräsmatta, potentiell plats för att gräva för fiberinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Smal kabelspade från gatan och fram till stödmuren.
Borra hål genom stödmuren.
Montera galvat kabelskydd (tex [länk]) på stödmuren ner under mark.
Gräv igen mot huset och sedan in genom husväggen på lämplig plats (kanske en bit upp på väggen via kabelskydd igen).
Tack för svar, vill dock gå under muren. Måste gå på nåt sätt :)

Edit, Eller missförstår jag dig? Vill inte ha ett synligt kabelskydd på muren
 
Jag tog fasta på "lättaste".

I alternativ till detta kan du ju gräva dig ner till botten på L-stödet på gräsmattesidan och sedan borra diagonalt ner under den grusade ytan och gräva ner kanalisationen där. Då syns ingenting men du får jobba lite mer....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tog fasta på "lättaste".

I alternativ till detta kan du ju gräva dig ner till botten på L-stödet på gräsmattesidan och sedan borra diagonalt ner under den grusade ytan och gräva ner kanalisationen där. Då syns ingenting men du får jobba lite mer....
Tack, nåt i den stilen jag tänker också. Lyckas man gräva det med maskin ståendes på gatan? Modell mellanstor hjulgrävare
 
K kungcoopa skrev:
Tack för svar, vill dock gå under muren. Måste gå på nåt sätt :)

Edit, Eller missförstår jag dig? Vill inte ha ett synligt kabelskydd på muren
Det förstår jag, det är en fin mur!
 
Beroende på hur det ser ut men en grävmaskin brukar nå en bra bit in...

Grävmaskin som når över staket för att fylla lastbil i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Hur gör man lättast för att gräva under en stödmur
Bakom spakarna på valfri grävare över 1.5 ton..
Minst åverkan på tomten och någorlunda minimalt jobb borde bli jordborr.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Bakom spakarna på valfri grävare över 1.5 ton..
Minst åverkan på tomten och någorlunda minimalt jobb borde bli jordborr.
Jag tittade lite på jordborrar och det kändes ju smart! Gräva in sig lite under muren från gatan, och sen borra snett från tomten så man kommer under muren och till hålet man gjort från gatan?
Man kommer ju behöva en gång lång jordborr, alternativt dra ett par skopor med maskin innan så man kommer ner lite
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jag hade grävt på grässidan och borrat igenom den horisontella delen av elementet så nära vinkeln som möjligt. Då behöver du inte inte trilskas med att trä kabeln under elementen och inte heller gräva speciellt mycket på varken gräs- eller grussidan, utan borde egentligen kunna hantera allt för hand.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag hade grävt på grässidan och borrat igenom den horisontella delen av elementet så nära vinkeln som möjligt. Då behöver du inte inte trilskas med att trä kabeln under elementen och inte heller gräva speciellt mycket på varken gräs- eller grussidan, utan borde egentligen kunna hantera allt för hand.
Bra tips, tack!
 
Det finns garanterat någon i installationskedjan som har en ditchwitch som kan borra in fibern till dig.
Har du ställt frågan till installatören om de kan göra så?
Precis som de borrar sig under vägar och vattendrag mm.
Såhär:
 
Tänk på att fibern inte kan böjas hur som helst, så att borra rakt ner och sen möta från under muren är kanske inte den bästa lösningen om fibern inte får plats att göra en mjuk böj. Finns tabeller på vilken vinkel det måste vara för ingående kabel.
 
dd88 dd88 skrev:
Tänk på att fibern inte kan böjas hur som helst, så att borra rakt ner och sen möta från under muren är kanske inte den bästa lösningen om fibern inte får plats att göra en mjuk böj. Finns tabeller på vilken vinkel det måste vara för ingående kabel.
Man ska ju ner en bit under marknivå även på den "grusade" delen, så radien blir inte speciellt liten. Det borde inte vara något problem.
 
X xLnT skrev:
Det finns garanterat någon i installationskedjan som har en ditchwitch som kan borra in fibern till dig.
Har du ställt frågan till installatören om de kan göra så?
Precis som de borrar sig under vägar och vattendrag mm.
Såhär: [media]
Ja styrd borrning skulle ju funka såklart men det är inte värt tiotusentals kronor i etablering och borrkostnad. Känns lite overkill för en villaanslutning . Detta måste gå att lösa med grävmaskin , någon borr (kanske jordborr) och lite vilja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.