Hej!

Funderar på att bygga en egen pocketkarm, men känner inte att jag har stenkoll på vad jag ska använda för material.. väggreglarna i rummet är 45x70. Vi har just satt in två pocketkarmar som var färdigköpta men dessa hade kortlingar i metall men nog borde det väl gå att bygga helt i trä? Konstruktionen är ju inte jätteavancerad, så vi tänkte försöka oss på en egen istället för att köpa färdiga denna gång. De är ju ganska dyra.

Är det någon som har försökt sig på det här? Eller har några tips iallafall?

Vi ska krångla till det lite extra genom att göra en dubbel, dvs två skjutdörrar som öppnas från varandra, så då måste vi dessutom hitta någon bra lösning på en stopp centrerad i skenan. Dörrarna blir ”takhängda”, inga skenor i golvet.

några tips?
 
Åsa Lund
Vad är en pocketkarm?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är en pocketkarm?
Illustration och komponenter av skjutdörrssystem med detaljvyer samt färdigmonterad skjutdörr i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sån!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är ganska enkelt och bygga egna pocketdörrar, jag har byggt en hel massa när jag jobba på Moelven byggmoduler , ska höra med en gammal arbetskamrat om inte han kan skicka några foton på hur man bygger sådana väggar.
 
S sevenfifty skrev:
Det är ganska enkelt och bygga egna pocketdörrar, jag har byggt en hel massa när jag jobba på Moelven byggmoduler , ska höra med en gammal arbetskamrat om inte han kan skicka några foton på hur man bygger sådana väggar.
Men så himla snällt! Tack! :D
 
S sevenfifty skrev:
Det är ganska enkelt och bygga egna pocketdörrar, jag har byggt en hel massa när jag jobba på Moelven byggmoduler , ska höra med en gammal arbetskamrat om inte han kan skicka några foton på hur man bygger sådana väggar.
@sevenfifty Hej! Jag tänkte också sätta in skjutdörrar i mitt hus så kan du skicka till mig också? Tack på förhand!
S sevenfifty skrev:
Det är ganska enkelt och bygga egna pocketdörrar, jag har byggt en hel massa när jag jobba på Moelven byggmoduler , ska höra med en gammal arbetskamrat om inte han kan skicka några foton på hur man bygger sådana väggar.
 
Annars har ni ju ritningen i bilden ovan...dimensionerna anpassar man väl till väggtjockleken. Dörrbladsmåttet är ju känt så då är det väl bara att räkna baklänges på övriga reglar (tänker jag)
Har satt in två pocketkarmar, slogs också av kostnaden kontra vad det egentligen handlar om men visst. Det gick ju snabbt att montera även om de är rätt rangliga innan man får de på plats
 
  • Gilla
Browallius
  • Laddar…
O olofh skrev:
Annars har ni ju ritningen i bilden ovan...dimensionerna anpassar man väl till väggtjockleken. Dörrbladsmåttet är ju känt så då är det väl bara att räkna baklänges på övriga reglar (tänker jag)
Har satt in två pocketkarmar, slogs också av kostnaden kontra vad det egentligen handlar om men visst. Det gick ju snabbt att montera även om de är rätt rangliga innan man får de på plats
Ja, räkna ”baklänges” funkar ! Jag ska ha 70 regel med osb & gips och om jag lämnar 40 mm till dörrbladet så blir det inte mycket kvar på varje sida, kanske därför pocketkarmen ofta är i metall och är så rangliga. Jag försöker också klura ut hur jag ska göra för att slippa foder runt dörren. Hoppades att ritningar skulle hjälpa mig med det :D.
 
Nä då blir det ju inte mkt över. Behöva ju lite luft också så dörren inte skrapar i. Hade varit kul att få en ordentlig ritning, håller tummarna att det kommer en åt dig!
 
O olofh skrev:
Nä då blir det ju inte mkt över. Behöva ju lite luft också så dörren inte skrapar i. Hade varit kul att få en ordentlig ritning, håller tummarna att det kommer en åt dig!
Tack, vi får hoppas på det
 
S sevenfifty skrev:
Det är ganska enkelt och bygga egna pocketdörrar, jag har byggt en hel massa när jag jobba på Moelven byggmoduler , ska höra med en gammal arbetskamrat om inte han kan skicka några foton på hur man bygger sådana väggar.
Hej. Hitta denna "gamla" tråd. Har du möjlighet att skicka bilder på hur man bygger pocketkarm. Isåfall tack på förhand/ möhippa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.