Köpt kommod och handfat från Kvik. Var en snickare och vvs:are som monterade. Det är ungefär 1 till 2 månader sedan. Ikväll skulle jag rengöra vattenlåset och uppräckte att själva avloppet från handfatetet är i plast! Att vattenlås och resterande rör är i plast är inte ovanligt men jag har aldrig sett ett handfatsavlopp i plast utan enbart i metall.

Är det vanligt att det är så här? Jag tänker att det inte kommer hålla särskilt länge när man ska skruva på och av det med jämna mellanrum för rengöring.

Med vänlig hälsning,
Nicklas
 
Krilleman
Vad du menar är alltså att själva gängan till bottenventilen är i plast istället för mässing likt min bild?!

DV_8_5627128_01_4c_SE_20171023180907.jpg
 
Ja men precis. Dock är inte detta någon lös historia utan den är ingjuten.

Ska ta ett par bilder och lägga upp.
 
Krilleman
Ingjuten bottenventil? :thinking:

Väntar med spänning på bilder! :)
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Ja, intressant.
 
Modernt badrumshandfat med rektangulär design, svart kran, och en dekorativ grön groda på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett avloppsrör i PVC som är inkopplat under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gängan är väl plast på alla i dag.
 
Är det så? För det känns inte särskilt tryggt.

Alla de handfat jag haft innan har varit i metall. Man skurar av och på dessa rätt ofta för rengöring och då slits gängorna. Men har det varit problem så har lösningen varit att köpa nytt vattenlås eller i vart fall den ena delen. Den lösningen går inte nu, utan blir det slitet så får man byta hela handfatet.

Ikväll var första gången sedan montering som jag lossade det och märkte redan att det var väldigt svårt att få det tät. Det kommer bli värre och värre efter varje nedmontering och montering.
 
Är det den svarta gängan du hade önskat i någon form av metall alltså? Svårt att förstå att den skulle slitas så mycket av att du skruvar isär den någon gång ibland, packningen kan ju bytas liksom resten av vattenlåset?

På vanliga handfat kan man ju byta även den gängan, men det är väl ingen som gör om man inte ska byta bottenventil av någon annan anledning?
 
Precis, det hade känts betydligt tryggare om den var i metall istället för plast. Gängningen i handfatet känns inte så bra som jag skulle vilja. Som jag skrev innan så är det bara använt en gång och gängorna kändes redan "slöa". Var försiktig så det inte kom snett när jag skulle skruva på det men nja, är inte helt nöjd.

Men är det som ni skriver att detta är standard så får jag finna mig i detta. Tack för informationen !!
 
Bygg om så du inte behöver lossa vid handfatet utan har en skarv/koppling under som lossas, bör vara ett mycket enkelt jobb.
Ta en bild på hur det ser ut med vattenlås och rördetaljer så får du säkert många svar på hur det kan göras.
 
P
Steelheart Nicklas75 skrev:
Är det så? För det känns inte särskilt tryggt.

Alla de handfat jag haft innan har varit i metall. Man skurar av och på dessa rätt ofta för rengöring och då slits gängorna. Men har det varit problem så har lösningen varit att köpa nytt vattenlås eller i vart fall den ena delen. Den lösningen går inte nu, utan blir det slitet så får man byta hela handfatet.

Ikväll var första gången sedan montering som jag lossade det och märkte redan att det var väldigt svårt att få det tät. Det kommer bli värre och värre efter varje nedmontering och montering.
Det ser ut som muttern är snett dragen på gängorna. Det lär påverka tätheten.
 
Krilleman
Den stora frågan är ju om det läckt så länge som två år! :rofl:
 
På bilden var den sne, men jag lämnade naturligtvis inte det så. Det har inte läckt något utan problemet var att jag upplevde kvalitén med plast bristfällig. Enligt mig skulle gängorna vara av metall för att hålla bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.