Det är hemmaladdning som kommer att vara grunden i systemet med elbilar, det är rimligt att de som bygger publika laddstationer inte säljer elen till självkostnadspris. Undantaget handelsområden där gratis laddning blir ett dragplåster.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är bara att det inte håller för hybrider och mindre elbilar. Det är ofta kö till snabbladdarna som inte kostar skjortan, de är nämligen inte så många.
 
Mm det var därför jag skrev elbilar, det är dem vi ska planera infrastrukturen för. Jag har själv laddhybrid men inser också att tekniken är utdöd inom 5 år, vilket är bra.

Med mindre elbilar kanske det är mer relevant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Död är inte hybriden om fem år. Den kommer att behövas på landsbygden. Där kommer man aldrig att få den laddinfrsstruktur som behövs.
 
Nej, hybrid och laddhybrid tekniken är inte död om fem år, troligtvis inte ens om 10 år. Den infrastruktur som kommer krävas i hela landet kommer långt ifrån vara på plats och tillräcklig tills dess. En stor omställningsperiod innan vi är där.

Däremot skulle iofs en snabb utveckling av effektivare batteri kunna hjälpa till och påskynda resan dock så att ren elbil blir ett tydligare alternativ med längre räckvidd osv.
 
Det spelar ingen roll att MP vill förbjuda fossila bränslen, de kommer aldrig att få tillräckligt många röster utanför storstäderna. MP måste inse att Sverige är större än centrala Stockholm. Fossilfria alternativ som fungerar på landsbygden kommer inte att kunna kompenseras tillräckligt av staten.

De förslag till reseavdrag som föreslås gynnar också mest storstadsområdena. Partierna lyckas inte med sina mål...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Ja 5 år är kanske för kort gissat. Men det jag tror kommer att ske är att utfasningen av nya fossilbilar kommer att ske på grund av konkurser bland flera stora bilmärken på grund av vikande marknad och inte på grund av politiska styrmedel.
 
Jag tror inte biltillverkarna slås ut, de kan anpassa sig rätt snabbt ändå. När de vill.

Däremot kommer hela underhållssystemen för bilar att leda till kaos när bilmekaniker blir arbetslösa och en stor del av intäkterna för bilhandlarna via serviceverkstäderna helt plötsligt imploderar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte biltillverkarna slås ut, de kan anpassa sig rätt snabbt ändå. När de vill.

Däremot kommer hela underhållssystemen för bilar att leda till kaos när bilmekaniker blir arbetslösa och en stor del av intäkterna för bilhandlarna via serviceverkstäderna helt plötsligt imploderar.
De som ställer om snabbt och får tag på batterier överlever absolut.

Japp kaos blir det, samhället är inte förberett. Tilläggas ska göras arbetslösa chaufförer. Får hoppas att ordning föds ur kaos.
 
Självkörande bilar kommer inte att slå så snabbt dock. För motorväg kan det bli rimligt inom tio år, men utanför motorvägarna så tror jag att det kommer att ta tid. Alldeles för många situationer som kräver för mycket som systemen inte kommer att kunna leva upp till.

Och när det gäller autonoma taxi mm så kommer de med stor sannolikhet att skapa så stora problem i städerna att de kommer att skattas bort. Man har många fina tankar, men man glömmer bort de negativa effekterna.
 
Jag vågar inte gissa tiden men jag tror du är för konservativ i din skattning. Men sant är att det finns bisarrt många situationer som kan uppstå. Jag tror att vi kommer leva länge med att bilen är juridisk förare under majoriteten av tiden men att den måste kunna lämna över till en behörig förare av människotyp om den inte kan lösa problemet.
 
Bara för att ersätta dagens trafik i städerna med autonoma taxi så skulle trafiken öka med 70-80 procent enligt forskning på området. Samtidigt så skulle autonoma taxi kunna konkurrera ut stora delar av kollektivtrafiken också. Av denna orsak måste de bli dyrare.

Och när det gäller självklara de bilar på landsväg och i stan så kommer beteendeförändringar hos människor att ställa till mycket. Tänk bara på de som går rakt ut i gatan idag för att de tänker att man nog hinner stanna. Hur tror du det blir om folk VET att fordonet stannar?

Förändringar tar alltid mycket längre tid än vad det tar att utveckla tekniken. Trögheten i samhället är väldigt stor. Vi må tycka att teknikutvecklingen är snabb, men påverkan är trots det rätt så långsam.

Och då skall vi också tänka på hur långsamt lagar förändras...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur tror du det blir om folk VET att fordonet stannar?
Jag tror folk kommer att kliva rätt ut i gatan då så att bilen aldrig kommer fram.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att ersätta dagens trafik i städerna med autonoma taxi så skulle trafiken öka med 70-80 procent enligt forskning på området. Samtidigt så skulle autonoma taxi kunna konkurrera ut stora delar av kollektivtrafiken också. Av denna orsak måste de bli dyrare.

Och när det gäller självklara de bilar på landsväg och i stan så kommer beteendeförändringar hos människor att ställa till mycket. Tänk bara på de som går rakt ut i gatan idag för att de tänker att man nog hinner stanna. Hur tror du det blir om folk VET att fordonet stannar?

Förändringar tar alltid mycket längre tid än vad det tar att utveckla tekniken. Trögheten i samhället är väldigt stor. Vi må tycka att teknikutvecklingen är snabb, men påverkan är trots det rätt så långsam.

Och då skall vi också tänka på hur långsamt lagar förändras...
I Kista hade de problem med att den förarlösa bussen hade svårt att passa tabellen. Ett av problemen var just att folk gick ut framför den då de visste att den skulle stanna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att ersätta dagens trafik i städerna med autonoma taxi så skulle trafiken öka med 70-80 procent enligt forskning på området.
Jag är nog trög såhär på morgonkvisten :). Hur menar du - varför skulle trafiken öka på grund av autonomitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.