Har byggt om en liten lada till gäststuga och har slutsamråd på måndag.
Är dock relativt säker på att jag kommer få nedslag på att nydragen inkommande vattenledning kommer upp genom golv i badrum.

Nu till frågan. Vad händer nu när jag får nedslag på det här? Är jag tvingad att riva en del av badrummet och bygga in röret i väggen eller får jag använda badrummet som det är på egen risk, dvs att försäkringen inte täcker eventuella framtida fuktskador?
 
Har du gjort jobbet själv ? Eller en entreprenör ? Kommunen bryr sig inte i detta.
 
Tack för svar!

Själva rördragningen in i byggnaden har jag inte gjort själv och där ifrågasatte jag faktiskt både en och två gånger om det verkligen var ok att de dragit inkommande vattnet genom golv i badrum. Frågade först innan jag gjöt plattan, frågade en gång till när det var dags att bygga innerväggar om jag inte skulle dra in innerväggen lite längre än planerat så att vattenledningen hamnade i väggen. "Det är inga problem att den kommer upp genom golv" fick jag till svar båda gånger. Det må så vara också då jag läst att det kan finnas undantag i små hus där man har vv-beredare i badrummet (som jag har). Men det som inte gör det hela ok är att jag helt missat att det då ska sitta en genomföringshylsa på vattenledningen, något jag inte satte dit innan jag la tätskiktsfolie.
 
Det är inget som kommunen skall bry sig om. Det bryter mot reglerna i säkert vatten, så du kan få problem med försäkringsbolaget om du får en vattenskada.
 
Att det kommer ur golvet är inget problem annat än ev mot försäkringsbolag. Men att det ska vara utbytbart är väl ett BBR krav?
 
Varför? Slangen kommer ju in nånstans oavsett, blir det läcka på slangen i badrummet måste den vara optimalt placerad, vår slang kommer in väggen i groventre, infälld i plåtskåp, är knappast bättre.

Men kanske värre att du byggt det till lgh, med allt vad detta innebär..
 
Tack för alla svar! Den enda fundering jag har nu är just att det strider mot reglerna i säkert vatten. Säkert vatten står nämligen med som en kontrollpunkt i kontrollplanen som är upprättad av kommunen. Om kommunen inte bryr sig om det, varför finns det med i kontrollplanen?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför? Slangen kommer ju in nånstans oavsett, blir det läcka på slangen i badrummet måste den vara optimalt placerad, vår slang kommer in väggen i groventre, infälld i plåtskåp, är knappast bättre.

Men kanske värre att du byggt det till lgh, med allt vad detta innebär..
Byggt det till lägenhet har jag inte gjort. En gäststuga, kommer inte hyras ut till någon.
 
D daysconfused skrev:
Tack för alla svar! Den enda fundering jag har nu är just att det strider mot reglerna i säkert vatten. Säkert vatten står nämligen med som en kontrollpunkt i kontrollplanen som är upprättad av kommunen. Om kommunen inte bryr sig om det, varför finns det med i kontrollplanen?
Det kan godkännas med ett avsteg. Skall inte vara några problem .
 
  • Gilla
daysconfused
  • Laddar…
D daysconfused skrev:
Tack för svar!

Själva rördragningen in i byggnaden har jag inte gjort själv och där ifrågasatte jag faktiskt både en och två gånger om det verkligen var ok att de dragit inkommande vattnet genom golv i badrum. Frågade först innan jag gjöt plattan, frågade en gång till när det var dags att bygga innerväggar om jag inte skulle dra in innerväggen lite längre än planerat så att vattenledningen hamnade i väggen. "Det är inga problem att den kommer upp genom golv" fick jag till svar båda gånger. Det må så vara också då jag läst att det kan finnas undantag i små hus där man har vv-beredare i badrummet (som jag har). Men det som inte gör det hela ok är att jag helt missat att det då ska sitta en genomföringshylsa på vattenledningen, något jag inte satte dit innan jag la tätskiktsfolie.

När jag byggde gick ledningen upp genom golvet men sedan in i en innervägg för att sedan komma ut ca 3dm upp.. Tror "alla" nybyggda villor med platta har vattnet från golvet.
 
Jo, det är så det egentligen ska vara. Att den kommer upp genom plattan är inget problem så länge den går upp i väggen första biten. Ur säker vatten synpunkt vill du inte ha några rörgenomföringar i badrummets golvyta förutom avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.