Hej,
Någon som vet hur man ska koppla in dessa? Om man drar den högra kabeln i bilden till den nedre plinten, som ELKOs medföljande instruktion visar kan man inte använda kroneverktyget, eftersom detta bara kan vändas på ett håll i plinten och saxen hamnar då i underkant av den nedre plinten. Att föra båda kablarna tillsammans till vänster så att man kan dra in ledarna till den nedre plinten uppifrån och ned är kanske ett alternativ, men verkar bli väldigt trångt och uppenbarligen inte som ELKO tänkt sig.
Kategori 6 nätverksuttag med öppen bruksanvisning och märkta anslutningspunkter på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske har jag missförstått något totalt? Hur har ni gjort?

Tack på förhand!
 
Det där ser knivigt ut.
Vill du verkligen använda de där istället för keystone eller Schneiders klickportar?
 
  • Gilla
Dudeness
  • Laddar…
Jag gjorde som så att jag lämnade tillbaka dem. De är ärligt talat helt värdelösa att kontaktera. I en vanlig apparatdosa är det dessutom nästan omöjligt att få plats med kabeln så den kommer in i plinten enligt bild. Dessutom är jag tveksam till hur bra de uppfyller standarden i cat.6 eftersom ledarna blir olika långa i den övre kontakteringen.

ELKO-prylar är annars bra, men här tror jag de importerat nån billig kina-skit faktiskt. Gör som @xLnT föreslår och kör på keystone istället. Det är så mycket bättre,
 
  • Gilla
tomas_k och 1 till
  • Laddar…
Ja, det blir kanske till att lämna tillbaka och välja någon annan variant. Men jag trodde elko var bra grejer. Känns inte riktigt genomtänkt.
 
Nu är det ett tag sedan jag kopplade dom datauttagen men jag har en rätt bestämd känsla av att man ska gå in med bägge kablarna mellan plintarna och det blir lite trångt men inte så att det ska vålla nått problem. Sedan ska väl uttaget vändas med plinten uppåt vid montaget. Och jag är rätt säker på att anvisningen (som jag aldrig sett tidigare ?) är felaktig, är det ett uttag som sålts av någon annan tex Gelia?
Ps
Jag har aldrig haft nått problem med dom uttagen och jag har satt rätt många, dom har ju hängt med i många många år.
 
  • Gilla
Dudeness
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Anvisningen följde med i en 5-pack elko-kartong. Konstigt att de kan sälja med felaktiga instruktioner.
 
Om kabeln kommer från kanten av en sådan lång plint blir det ju en väldig längdskillnad mellan paren, är det ok att ha det så?
 
Det går väl att lägga de första paren i en liten båge?
 
Unikt namn
Även jag blev förvirrad av detta uttag och snubblade över tråden. Jag kopplade såhär:
Nätverksuttag halvt installerat i vägg, kablar anslutna, isolering synlig, ingen frontplatta, hand håller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men är det viktigt att kardelerna är lika långa på milimetern? Förstår inte riktigt hur det skulle vara möjligt när ingångarna är vända mot mitten... Det är ju rätt trångt.:thinking:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Man bör hålla ledarna inom paren lika. Men det är inte superkritiskt.
 
Unikt namn
Tack. Får hoppas det funkar och göra lite hastighetsmätningar ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.