20180512 1år 55.05, 2år 55.99, 3år 53.99
20180523 1år 57.18, 2år 58.63, 3år 54.79
20180601 1år 62.68, 2år 57.75, 3år 58.39
20180604 1år 62.68, 2år 57.75, 3år 58.39
20180816 1år 70.43, 2år 63.75, 3år 60.88
20190107 1år 69.81, 2år 68.38, 3år 64.45
20190305 1år 62.11, 2år 58.06, 3år 57.25
20190315 1år 62.86, 2år 57.86, 3år 57.86

Brukar kolla med elskling med jämna mellanrum vad priset för 1,2,3 år ligger på. Har ni lite priser snart ett år bakåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
klas32 och 1 till
  • Laddar…
A
För imorgon
Två grafer som visar elpriser per kWh, en för 'Dagens elpriser' med högsta punkt vid 51,5 öre, en för 'Elpriser imorgon' med 29,6 öre som lägsta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fario Fario skrev:
Rörligt 57,36 öre/kWh

Jag bryr mig inte så mycket om priset utan valde Tranås energi för det är det enda (ok finns ett till) som satsar vettigt på vattenkraftel ur ett miljöperspektiv. De flesta elbolag är ett skämt vad gäller hur de hanterar sin vattenkraftel...
Och anledning vadå? I Norrland finns bara Sol/vind/vattenkraft...
 
Erik_Hansson skrev:
För imorgon
[bild]
De har avrundat kurvorna för att de ska bli snyggare, men då stämmer de ju inte.
 
A
D Daniel 109 skrev:
De har avrundat kurvorna för att de ska bli snyggare, men då stämmer de ju inte.
Nä, men man får ju exakt värde där man trycker. Det är ju fast pris per timme.
 
Så här ser februari ut hos mig:
Elräkningsdetaljer för Jämtkraft med kostnad för elnät och elhandel för februari, inklusive kWh-priser och moms.

Kommunalt ägda Jämtkraft.

Så ~75 öre / kWh inkl allt
 
Jag kör med trygg vinter som jag fick för 67.20 öre kWh. Sedan går det över till rörligt hos Upplands Energi. De lägger på 2,1 öre på det rörliga priset. Vill jag ha miljö el så kostar det lite mer.
Rörligt Elpris
Fast avgift 0 kr vid förbrukning över 10 000 kWh/år! tooltip_icon.png
Trygg Vinter 2019-11-01 - 2020-03-31, Rörligt Elpris övrig tid
54,30 öre/kWh (67,88 öre inklusive elcertifikat och moms). tooltip_icon.png
Fast Elpris 1 år
51,90 öre/kWh (64,88 öre/kWh inklusive elcertifikat och moms). tooltip_icon.png
Fast Elpris 3 år
47,70 öre/kWh (59,63 öre/kWh inklusive elcertifikat och moms). tooltip_icon.png
Prova el till Lokalpris i 3 månader
Rörligt Elpris till inköpspris tooltip_icon.png
2. Gör ett miljöval
Ursprungsmärkt Svensk vattenkraft Ursprungsmärkt Svensk vattenkraft
Ursprungsmärkt Svenska vattenkraft ger dig förnybar el från miljögodkända vattenkraftverk i Sverige.">tooltip_icon.png + 1,5 öre/kWh exklusive moms
Bra miljöval Bra miljöval
Vi erbjuder Bra miljöval enligt Svenska Naturskyddsföreningens kriterier.">tooltip_icon.png + 2,4 öre/kWh exklusive moms
Upplandsproducerad el Upplandsproducerad el
Välj detta alternativ om du vill ha vår lokalt producerade Upplands el. Elen kommer ifrån SolEl, ENA Energi och vindkraft från Högsta.">tooltip_icon.png + 1,5 öre/kWh exklusive moms
Inget miljöval Inget miljöval
Välj detta alternativ om du inte vill ha något miljöval.">tooltip_icon.png +0 öre/kWh
 
engs engs skrev:
Råkade se de här om dagen, hur funkar de?
Är priset man får upp inklusive allt? Dvs om man jämför med compricer eller elskling och ser priser där så ska de inkludera allt, typ en fast avgift slås ut på beräknat antal kilowatttimmar etc.
Tibber är inklusive moms och elcertifikatsavgift. Men Tibber betalas per timme så när det är minus ute blev det högre på morgonen samt kvällen, vi laddar bilen samt kör diskmaskinen på natten då, så det kräver lite av användaren. Man har en app som visar hur elpriset blir under dagen så man kan anpassa sig.
 
  • Gilla
dillen76 och 1 till
  • Laddar…
Alltid rörligt elpris. Nytt avtal varje år. Tecknade nytt avtal häromdagen och fick då 2500kr tillbaka på ett år.

Mitt gamla bolag Mölndal energi (de var billigast av de bolag jag fick teckna hos för ett år sedan) skickade ut en avtalsförlängning innan uppsägningstiden gått ut med skyhöga priser. Jag blev fly förbannad och kontaktade dem varefter de backade direkt. Tänk på hur många som blir blåsta på detta...

Jag har lagt in en daglig påminnelse om att omförhandla alla mina avtal 2 månader innan de går ut. Jag sparar sedan ned det nya avtalet (bredband, tv, el osv) i en ny kalenderpåminnelse nästa år igen. Extremt effektivt sätt att snabbt spara pengar.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Telinet Energi, rörligt: 65.73 (då ingår en kostnad för enbart solenergi på 4 öre per kWh)
 
Jag skulle aldrig betala påslag på det rörliga spotpriset, utan betalar en fast månadsavgift. Elhandelsföretaget gör ju ingenting annat än att köpa el på marknaden, vilket innebär att deras kostnad inte är kopplad till hur mycket el de köper åt mig.

Att binda elpriset kan näst intill aldrig vara förnuftigt, om man inte lever på oerhört små marginaler. Frågan är om det ens då är motiverat, då kostnaden för själva elen är en förhållandevis liten del av elräkningen. För elhandelsföretagen är dock de bundna avtalen en mycket bra kassako, som de säljer in på ett ganska ohederligt sätt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T term skrev:
Jag skulle aldrig betala påslag på det rörliga spotpriset, utan betalar en fast månadsavgift.
Det beror väl på hur mycket man förbrukar? Men för de flesta blir det ingen större skillnad om man betalar 2 öre extra per kWh eller 29:- i månaden.
 
useless useless skrev:
Det beror väl på hur mycket man förbrukar? Men för de flesta blir det ingen större skillnad om man betalar 2 öre extra per kWh eller 29:- i månaden.
Bekymret och anledningen till att elhandelsföretaget hellre vill ha påslag, är att det är mycket lättare att "smyghöja". Att det går ut ett brev med innebörden att påslaget fortsättningsvis är 18 öre på spotpriset märks inte lika mycket som ett brev med innebörden att den fasta avgiften fortsättningsvis är 5000 kronor per år.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ören/kWh och jämföra ger inte mycket! Skiljer några ören, det är alla fasta avgifter som är dyra, bäst att försöka spara på elen..
Håller järnkoll..
Anser att det viktiga är vad som finns på "the bottom line". Allt inklusive.
El, nätavgift, skatt. skatt. skatt, elcert inkl ev fast kostnad.
så kwH priset har för mig varit:
2012 1,30
2013 1,33
2014 1,28
2015 1,11
2016 1,18
2017 1,29
2018 1,57
2019 1,55 2 mån

Årsförbrukn, villa 2-pl 150kvm strax över 10000 kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.