Hej!
Jag har ett gammalt hus från sekelskiftet, med självdrag. Har en järnkamin som vi använder och en öppen spis som fungerar men som inte används. Har jordvärme till största delen av uppvärmningen.
Min fråga är om självdraget kräver att jag alltid har spjällen öppna på både kamin och öppna spis? Som det är nu har jag spjället stängt på öppna spisen, men alltid öppet på järnkaminer (där känns verkligen luften strömma om jag känner med fingrarna).

/Erik
 
Borde vara öppna. För god ventilation i gamla hus är ofta förutsättningen att man använder vedeldning. Om värmesystemet är omgjort brukar man kombinera med mekanisk ventilation i någon form.
 
Tack för ett snabbt svar! Kör på öppet spjäll i båda nu. Eldar 1-2 brasor om dagen denna årstiden, så sätt känns det ganska lugnt. Sen kommer sommaren och inga brasor, men så har det visserligen varit sen man slutade elda för matlagning. Hur bra funkar egentligen självdraget genom skorsten på sommaren undrar jag..?
 
Dåligt sommartid så det gäller att man då har tillräckligt med tilluftsventiler som är fullt öppna och även nyttjar fönster som ventilation. Och i badrum/tvättutrymmen kan du montera enkla fläktar som går konstant vilket förbättrar lite.
 
  • Gilla
Erik92
  • Laddar…

Bästa svaret

E Erik92 skrev:
Hej!
Jag har ett gammalt hus från sekelskiftet, med självdrag. Har en järnkamin som vi använder och en öppen spis som fungerar men som inte används. Har jordvärme till största delen av uppvärmningen.
Min fråga är om självdraget kräver att jag alltid har spjällen öppna på både kamin och öppna spis? Som det är nu har jag spjället stängt på öppna spisen, men alltid öppet på järnkaminer (där känns verkligen luften strömma om jag känner med fingrarna).

/Erik
En öppen spis suger ut 500-600 kubikmeter luft/tim under tiden det brinner och minskar successivt varefter timmarna går. Den vanliga ventilationen i hus brukar jämförelsevis ligga runt 150 - 170 kbm/tim. Då det tex är -10 grader ute försvinner i snitt 4-5 Kw ut genom skorstenen varje timme efter att öppna spisen varit eldad och då spjället inte blivit stängt. Den strålningsvärme öppna spisen gett förloras med råge om man inte, som var brukligt förr, tar bort glöden och stänger spjället. Används inte ö.spisen ska självklart spjället vara stängt för att minska värmekostnaderna men åxå för att de utsug i våtutrymmen mm ska slippa slåss mot det undertrycke i huset som ö.spisen skapar i onödan. Har just nu innan mätt upp 190 kbm/tim i grannens ö.spis som inte varit eldad på ett par år så även en "kall" sådan ventilerar minst lika mycket som där husets mer strategiskt placerade utsug finns. En kamin är lite annorlunda iomed att de har luckor och bara använder 8-12 kbm då den brinner .
 
  • Gilla
Erik92 och 3 till
  • Laddar…
E Erik92 skrev:
Jag har ett gammalt hus från sekelskiftet, med självdrag...Har jordvärme till största delen av uppvärmningen.
Tycker för det första att Exergs analys är mycket bra!
Men det vore intressant att få se hur energinotan ser ut för Erik92's hus.
Det finns tydligen jordvärme, och då brukar väl en värmepump vara inblandad.
Hur sprids värmen runt i huset, hur är ventilationen ordnad (bortsett från kamin och öppen spis)?

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Erik!
 
  • Gilla
Erik92
  • Laddar…
Tack för alla trevliga svar och välkomsthälsningar! Den årliga energiförbrukningen är 9350kWh och energiprestanda är 37kWh/kvm/år. Precis flyttat in och vi höjer kanske värmen här något, så får se hur förbrukningen kanske ändras upp lite över tid. Vattenburen värme. Har ett konvektorelement som blåser friskt i hallen vid trappan, så där rör sig värme upp. Järnkaminens värme stannar nog ganska mycket i vardagsrummet, om jag inte underskattar blåset från konvektorelementet (järnkaminen står typ 4 meter bort från elementet, fast runt ett hörn i nästa rum). Järnkaminen används varje dag. Öppna spisen i rummet bredvid står med antingen stängt eller öppet spjäll.., men används inte i dagsläget.
Har en paxfläkt i badrummet som blåser in i en skorstenskanal.
Allmänt dåligt med tilluft, en ventil i sovrummet på bottenvåningen och det är allt. På ovanvåningen inga ventiler. Huset har också modernare tätare fönster (som tur är snygga), så just luftflödet är det jag funderar mest på. Jag misstänker att de förra ägarna var aktiva med att öppna och stänga fönster både i tid och otid.

/Erik
 
Du bör komplettera med flera tilluftsventiler. Hur har du det med frånluft på övervåningen?
 
Ingen frånluft på ovanvåningen. Endast öppningsbara fönster.
 
Då "måste" du fixa frånluft på övervåningen, annars blir det inte bra i ett hus med självdrag.
 
Varför måste de vara på övervåningen menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför måste de vara på övervåningen menar du?
Är det självdrag söker sig varm luft uppåt och det räcker inte med någon mindre fläkt på nedervåningen i toalett/badrum för att få till en luftcirkulation samtidigt som du har tilluftsventiler på nedervåning. Luften tar ju enklaste vägen utifrån volymen som sugs ut.
 
Nej, du måste ju ha tilluft även uppe. Men jag förstår inte ditt resonemang. Det kvittar väl var frånluften sitter.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du måste ju ha tilluft även uppe. Men jag förstår inte ditt resonemang. Det kvittar väl var frånluften sitter.
Har skrivit att det tidigare med flera tilluftsventiler, inlägg 8.
Och med självdrag fungerar det bättre med även frånluft på övervåningen, löstes förr ofta med kanal i murstocken.
 
Okej, ja, märks att det är unken luft på ovanvåningen. Men jag har tänkt tilluft, inte frånluft.. Låter dock rimligt att luften inte sugs ner en hel våning och in i kaminen och ut! Det räcker inte att låta luften läcka ut genom vind och vindsventilation?
Blir ett litet ventilationsprojekt här snart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.