Den största anledningen till att jag lämnar storformatsjobben till andra och nöjer mig med basic. :) hehe

Tråkigt när sådant här händer men hur ska man som hantverkare undvika det ?
Ok... rätt utrustning är naturligtvis viktigt och verkar inte ha använts här.
Dock kan sådant här hända och då får man komma fram till en vettig lösning.
Har nu hantverkaren varit petig med allt smått extra han vil ha betalt för så blir det väl att det får vara lika på båda hållen.

Ska man som hantverkare ta på sig ett sådant här jobb får man ju lägga ett fastpris med typ 10000:- ovanpå priset för att ha till "om det skiter sig". :thinking:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fem plattor i spill låter inte speciellt anmärkningsvärt. Det får man nästan räkna med, vissa plattor är böjda och lägger sig inte snyggt andra spricker inte som de ska när man skär dem. Att jobba med vattenkap är inte första alternativet (omständigare).

Har killen uppnått ett bra slutresultat med sådana stora plattor i ett helt badrum och endast haft fem plattor i spill hade jag varit nöjd.
 
Är det granitkeramik el dyl och storleken är 800 x 800 så är det def vattenkap som gäller i min värld, även vid 600 x 600.
Även om jag har vanliga kapar som tar dom storleksmässigt, skulle jag använda vattenkap i detta fall!
Tror problemet är mer att en sån stor vattenkap kostar en rejäl slant, och det är inte många som har en sådan, det räcker inte med en billig vattenkap köpt på Bauhaus el dyl.
Så då chansar man lite och provar med den vanliga kapen, på kundens bekostnad i detta fall.
Men då är risken stor att det blir precis som Tank77 skrev här ovan.
 
När ni säger vattenkap, menar ni då en sådan där med vattenkyld diamantklinga, eller en kap som kapar med superhård vattenstråle?

Kap med vattenkyld diamantklinga trodde jag var det naturliga valet, men det kanske finns ännu bättre grejor?
 
H hempularen skrev:
När ni säger vattenkap, menar ni då en sådan där med vattenkyld diamantklinga, eller en kap som kapar med superhård vattenstråle?

Kap med vattenkyld diamantklinga trodde jag var det naturliga valet, men det kanske finns ännu bättre grejor?
Vattenkyld diamantklinga pratar iaf jag om.
 
Det låter som att du har haft en jobbig tid med hantverkare 1år ojojoj???.
Men till frågan tycker att du lätt kan dra av för 3st plattor iaf för dom 2 första var ju lite av test för plattsättaren.
Inte för att det hjälper speciellt mycket för den härvan du måste ha haft?.
Nu har det äntligen hänt något i plattsättare-branschen som kommer underlätta för plattsättare och det är nog det bästa som hänt sen Pizzan hehe https://www.pritecmaskin.se/produkt/kakelsag-iqts244/
Har Jobbat som plattsättare förut och fick alltid uppdragen som var svåra av chefen för att jag hade "svart bälte" i att fixa svåra grejor som stora skivor, sneda golv väggar, jobbiga håltagningar osv.
Hade jag då haft den länkade sågen så hade jag sluppit all frysning och kladd med dessa fullständigt värdelösa vatten-kapar som finns.
Det finns enligt mig inte en enda bra vatten-kap på marknaden som är bra för ändamålet i vårat klimat.
Nästan så att man vågar påstå att man inte hade slutat med plattsättning om man hade haft denna såg.
 
Redigerat:
Men vattnet till en vanlig kakelsåg, är inte det dels för att ta hand om dammet, men också för att kyla klingan? Värmeutveckling är väl dåligt både för klingan och plattan?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vattnet till en vanlig kakelsåg, är inte det dels för att ta hand om dammet, men också för att kyla klingan? Värmeutveckling är väl dåligt både för klingan och plattan?
Jo det är till för att kyla klingan och kanske plattan.
Men det som är bra med nya sågarna som inte kör med vatten har utvecklat en annan typ av klinga som inte blir så varm och löst dammproblemet med sug istället.
Det har alltid gått att torr-såga kakel och klinker med tex vinkelslip och diamant-klinga men det dammar nått fruktansvärt även med utsug monterat.
Dom vattenkylda sågarna varvar inte lika mycket som den nya kapen eller en vinkelslip gör.
Dom som investerar i den nya typen av såg/kap kommer att ha ordentliga fördelar gentemot vatten-kap modellen så jag tror att det kommer vara med varenda seriös plattsättare i framtiden.
En annan fördel med torr-kap är att man slipper torka plattan för att fästa den i fixet.
En film om hur smidigt det är med den nya varianten.
 
Redigerat:
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Har råkat ut för plattor som spricker fast man kör i modell dyrare vattenkap
 
Bara GE mig den nuuuuuu :p:p:p:p:p:love:
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har råkat ut för plattor som spricker fast man kör i modell dyrare vattenkap
Det verkar riktigt dåligt.
Men Leksand trodde jag bara höll på med Gatsten haha?
Näe skämt åsido då är det dålig kvalité på skivorna du spräckt.
Massor av plattor/skivor från mindre fabriker som är väldigt ojämna i kvaliteten och det har med ”bränningen” av emaljen att göra.
Vet inte vad som gör dom så dom spricker ojämt om det är tiden i ugnen eller värmen osv men det är totalt värdelöst när man får en sån platta att jobba med.
Dom bästa fabrikerna är ju dom alla stora byggvaruhus handlar med tyvärr så är sannolikheten att man har samma platta som grannen är ju överhängande.
Jag har varit med och köpt kakel från en Spansk tillverkare i liten skala men grym kvalite och helt egen stil fast då var det bäställning i storleksordning av en kontainer och det behöver man oftast inte som privatkund.
 
Höganäs granitkeramik bla
 
nino nino skrev:
Höganäs granitkeramik bla
Låter konstigt men den plattan kanske är speciell att kapa.
Höganäs är annars ett helt ok företag men absolut inte nått Rolls Roys märke på marknaden det är bara vi svenskar som tycker det är så sjukt bra när det är svenskt.
har jobbat klart mest med Spanska skivor av olika fabrikat och måste säga att det är överlag jämn kvalité.
Klart det finns dåliga plattor där också men dom är svåra att få tag på för att det är inte av de större byggvaruhusen som tar in dom.
Jobbade med en riktigt dryg skiva på ett jätteprojekt typ 800Kv/m så det vart inte mycket att kapa men så fort man skulle göra det så fick man passa sig för sprickor osv.
Skivan var väldigt ojämn i emaljen för att se ut som natursten och otroligt tunn i själva keramiken så den gick inte att knäcka med vanlig kakel kap utan det blev våt-kap gissa om det tog tid då??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.