Så vitt jag mins så ingår ell, tele, data i standarden MEN standarden är inte tvingande och många gör avsteg för att bli billigare och för att sedan "sälja" tilläggstjänster.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tele kan du skippa, likadant tv uttag, om du har fiber vill säga, sätt in datauttag i varje rum, samt bakom tv, vi gjorde ett mediaskåp vid ELC där fibergrejorna sitter.

Samt att varje sovrum fick ett datauttag, ett måste när ungar kör tv-spel/dator, då hänger inte wi-fi med..
 
Jag lät byggaren tillsammans med elektrikern sköta allt detta, och det gjorde de med bravur!
Och eluttag och strömbrytare är väl placerade enligt branschstandard.

Det enda jag ändrat på efteråt är att jag bytt ett par vägguttag, t.ex. där TV och stereo står, till denna sort:
9583492956190.jpg
 
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
Vi tog bort att tele/coax och kör bara nätverk till allt. Har några tomrör ifall jag vill dra HDMI eller ljud
 
Samt bra att dra några tomrör från ELC ut genom plattan för framtiden, garage, Spabad, Attefallshus mm
 
E elmont skrev:
Så vitt jag mins så ingår ell, tele, data i standarden MEN standarden är inte tvingande och många gör avsteg för att bli billigare och för att sedan "sälja" tilläggstjänster.
Aha inte tvingande, då förstår jag. Så himla tokigt att husförsäljarna säljer ”svensk standard” om det egentligen inte säger något. Men då vet vi till nästa bygge Då ska vi banne mig specificera till ”uttagsnivå”. Men jag anade att det inte var riktigt def då vi fick lite olika svar från olika elektriker. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.