KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den saktten tas nu ut av elnätsbolaget:
"Riksdagen har beslutat att energiskatten för 2019 blir 34,70 öre/kWh (43,38 öre/kWh inklusive moms). Det är ditt elnätsföretag som fakturerar din energiskatt"
Från Vattenfalls nätsida.
Ja, det hade jag absolut koll på. Men det är ju fortfarande relevant då den ska betalas. Den ska ju visserligen betalas av alla så det kanske är lite överflödigt att räkna med den delen.
 
Elhandlaren tar ut Årsavgift, Elcertifikatskostnad och Moms, så det kan ändå bli väldigt olika och svårjämförbara siffror beroende på vad man redovisar.

För Januari och februari betalade jag i snitt 54 öre per kWh. Totalkostnaden till elhandelsbolaget blev 81 öre per kWh.
 
Snigla Snigla skrev:
Tror det är bristen på mitt stora W i titeln, framför allt ..
kWh skulle det nog ha stått..
Haha, oj var det ett så allvarligt "fel"? :rofl:
 
A
Har rörligt med Greenely
 
  • Diagram över dagens elpriser per kWh med en topp mitt på dagen och lägre priser morgon och kväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ören/kWh och jämföra ger inte mycket! Skiljer några ören, det är alla fasta avgifter som är dyra, bäst att försöka spara på elen..
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Konstig graf... Den ska ha abrupta steg vid varje timme istället för en sån där (fult) tilljämnad kurva.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
H Husqvarna220Ac skrev:
Ören/kWh och jämföra ger inte mycket! Skiljer några ören, det är alla fasta avgifter som är dyra, bäst att försöka spara på elen..
Fast avgift 59kr/mån plus skatt, moms och certifikat
 
Tecknade idag 1 år fast på 66 öre/kWh. Mälarenegi.

Det rörliga priset har senaste året haft ett medelpris på ca 80 öre/kWh.

Förra året var 1 år fast priset 56 öre/kWh.
 
C
E Evamag skrev:
Det rörliga priset har senaste året haft ett medelpris på ca 80 öre/kWh.
Med din förbrukningskurva antar jag? Vad hade du för abonnemang då?
 
Rörligt 57,36 öre/kWh

Jag bryr mig inte så mycket om priset utan valde Tranås energi för det är det enda (ok finns ett till) som satsar vettigt på vattenkraftel ur ett miljöperspektiv. De flesta elbolag är ett skämt vad gäller hur de hanterar sin vattenkraftel...
 
Räcker deras egen produktion till för att sälja deras miljöanpassade vattenkraft till alla sina kunder? Som jag förstår det producerar ett kraftverk i Luleälven 500 gånger mer per år än deras tre aktiva anläggningar tillsammans?
 
Nej. Men de som har annan leverantör kan välja att påverka den man har som leverantör.
Tranås kan inte leverera till alla. Och de har också el som inte är ok ur miljöhänseende.
 
Jag bor i Jylland, Danmark, min elpris är idag på ca 1,90 DKK/kWh det är ca. 2,45 SEK. Priset är inkl alla avgifter skatt moms... Det är ett rätt lågt pris i DK som jag har, dom flesta betalar mer. Har ingen aning om var elbolaget köper strömmen från.
 
Hur mycket el gör en normal villa i Danmark av med per år?
 
Hej jag glömde skriva att vi har fjärrvärme så med el är det ca 5-6000 kWh/år som är normalt för en villa med 4 personer. Jag tror vi förbrukar lite mera än 6000kWh då vi fil en laddhybrid för ett år sedan.
Fjärrvarme I vårat område kostar omkring 10-15000DKK/år før en villa på 150m2 ca 18000kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.