Varför lägger du inte upp dina skisser/ritningar här i Bygga Hus-tråden?
Här finns ju många kloka och kunniga personer som kommer att ge dig värdefulla råd.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför lägger du inte upp dina skisser/ritningar här i Bygga Hus-tråden?
Här finns ju många kloka och kunniga personer som kommer att ge dig värdefulla råd.
Jag har faktiskt testat det och fick lite tips på planlösningen som var värdefullt. Hade dock behövt någon som har helhetsbild av tomten med och våra önskemål.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
H Rydell85 skrev:
Jag har faktiskt testat det och fick lite tips på planlösningen som var värdefullt. Hade dock behövt någon som har helhetsbild av tomten med och våra önskemål.
Planlösningen är en sak och många engagerar sig här inne i forumet. Men siktlinjer, fönstersättning och hur man upplever utemiljön innifrån huset är också väsentligt och baseras på just den befintliga tomten. Ljusinsläpp och rumsindelning i det specifika huset ser man inte från en planlösning och detta anser jag är mycket viktigt. Får arkitekten fria händer kan resultatet bli mycket bättre. Jag överlät designen helt åt arkitekten. Satte upp lista på vad jag ville ha (rundgång, arbetskök, atelje mot norr med stort ljusinsläpp i kombination med matsal, bastu med uteduschmöjlighet, nåbara fönster för lätt tvättning, möblerbar hall, plats för ärvda mastodontbuffen etc etc; väl över 30 punkter) och då gällde det för arkitekten att peta in allt detta på 100 kvm ... och det gick (utom plats för buffen)! Det är nog en mycket roligare utmaning för arkitekten att jobba fritt!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Som arkitekt är det klart att man vill vara med så länge som möjligt i processen. Förutom den ekonomiska aspekten, att det är ens levebröd, så blir ju egentligen varje projekt något man bryr sig väldigt mycket om. Man vill vara med ända in i mål så att entreprenören inte börjar ta genvägar i kritiska lägen eller fuska med detaljer. Jag tror att arkitekter av naturen är idealister, på gott och ont. Förutom arkitekten så tror jag att det är få i byggprocessen som faktiskt bryr sig personligen för att ens hus ska bli så bra som möjligt och inte skyndas igenom för att man ska kunna hinna med nästa uppdrag för att maximera profiten. Det kan vara tryggt att ha en sån part som stöd under ett husbygge.

Fram till bygglovet kan det vara bra att få input kring husets placering på tomten, utblickar, disposition, yttre gestaltning och även lagstiftning, vad detaljplanen medger och hur tillgängligheten kan lösas. Det har hänt mer än en gång när man pratar med en kund som inte har kontrollerat detaljplanen innan sitt husköp, och därför blir frustrerad när man inte kan bygga så mycket som hen vill. Så ibland hade det varit bra om man konsulterar en arkitekt även innan fastighetsköp.

När det kommer till interiören i bygglovet så säger man ju bara att "här ska det vara en trappa" eller "här ska det vara ett kök som har ungefär den här layouten", det säger ju ingenting om själva utformningen. Det kan vara väldigt stor skillnad på trappa och trappa. Därför tycker nog jag personligen, men jag är ju partisk, att den lägsta nivån man ska ligga på om man vill ha ett "arkitektritat" hus är ett förstärkt förfrågningsunderlag.

I förfrågningsunderlaget kan man rita upp exempelvis nämnda trappa på ett mer utförligt sätt och särskilt specificera de delar som är kritiska, även om man kanske inte går in i minsta detalj. Man kan ange vilken bänkskiva det ska vara till köket, vilka kulörer rummen ska målas i, eller vad som helst. Det blir ju också ett stöd när man ska ta in offerter, då vill man gärna ligga på en något mer detaljerad nivå än bygglov.

Sen är det ju viktigt att hitta en bra och lyhörd byggare, som inte sneddar i hörnen och som kan vara kreativ (på rätt sätt) inför problem som kommer upp. Även för att besvara entreprenörens frågor kan det vara bra att ha med en arkitekt ibland.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag anlitade en rätt välrenommerad arkitekt för mitt pågående projekt: Souterränghus i lösvirke.

Utan att gå in på hur just mitt hus och min smak ser ut så hade jag lagt upp mina önskemål om hur huset skulle se ut, och vilka förutsättningar som just min tomt erbjöd.
Det jag visste var att jag ville/var tvungen att bygga suterräng, pga tomtens beskaffenhet. Jag ville ha golvvärme både uppe och nere. Frånluftvärme, öppenspis, fönster modell lite större samt ett loft med takfönster etc. Jag var även noga med att berätta för arkitekten vilken budget jag har. Detta skedde under vårt första möte.
Något som tål att tänkas på är att det även går att bygga hus med diverse olika byggtekniker; vilket så klart påverkar prislappen. Detta är något arkitekten kan förklara närmare samt komma med goda råd.

Till andra mötet med arkitekten så hade han ritat upp ett förslag. Förslaget hade många goda idéer och nya infallsvinklar som jag inte tänkt på. Men där fanns även en del lösningar som jag inte alls var så pigg på. Detta diskuterade vi fram och tillbaka; och arkitekten förklarade för och nackdelar med mina önskemål etc.

Tror det slutade med 4-5 möten med diverse olika förslag och ändringar innan vi var färdiga. Har för mig att den största ändringen jag till slut bestämde mig för var att ändra ursprungliga förslaget på tak till ett sadeltak; för att kunna få till ett loft med bra takhöjd över sovrum och badrum.

När arkitektritningen var klar så gjorde en ingenjörsfirma K-ritningen.

Arkitektritning: Omkr 60 000 kr
K-Ritning: omkr 20 000 kr

Huruvida ovanstående är ett högt eller lågt pris har jag ingen aning om. Men det är vad kalaset kostade för mig.
 
Låter som om det ligger långt under vad man bör ha förväntat sig.
 
Redigerat:
Vi la runt 20 (minns inte exakt) på arkitekt (ritade hela huset själva, han gjorde bygglovshandlingar och kollade tillgänglighet) men la runt 100 på konstruktör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.