Fadai
Säkert kommer en del att skriva i tråden att ”det är inte bevisat”, och andra, mer känslomässiga argument. Men- de starka indikationerna för att det stämmer, för att inte tala om vad man VET att det gör med insekter och andra djur, borde få vem som helst att förstå att detta är något man aldrig ska använda! Bidöden är en global katastrof som måste hejdas. Tyvärr används det en hel del i svenska jordbruket. Jag är en av många som driver opinion för ett totalförbud i EU. Tror vi snart når dit trots att Monsanto/Beyer lägger hundratusentals dollar på att lobba för att politikerna ska låta dem fortsätta sprida sina gifter. Vet att många kämpar desperat för att bli av m Parkslide o annat elände i sina trädgårdar, men ändamålet helgar inte alltid medlem.
 
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
inte så förvånande.. Monsanto är inte guds gåva till mänskligheten direkt.. glyfosat, gmo och att ta patent på grisar. Inget jag vill befatta mig med
 
  • Gilla
Real7 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Glyfosat som är den verksamma delen i Roundup används i olika tillämpningar.
I stora volymer används det till att ta död på ogräs vid odlingar där man genmanipulerat växter man vill ha kvar ska tåla glyfosat.

Alltså där använder man stora mängder. I vilken form det används bör man nog ta reda på och om det även påverkar riskerna.

Oavsett vilket tycker jag att man ska använda försiktighetsprincipen för alla typer av kemikalier och speciellt gifter.
Och om man kan, undvika genmanipulerad mat.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Inte för att det spelar roll för ämnets giftighet som sådan, men visst köpte Bayer upp Monsanto..?
 
Fadai
optimum optimum skrev:
Glyfosat som är den verksamma delen i Roundup används i olika tillämpningar.
I stora volymer används det till att ta död på ogräs vid odlingar där man genmanipulerat växter man vill ha kvar ska tåla glyfosat.

Alltså där använder man stora mängder. I vilken form det används bör man nog ta reda på och om det även påverkar riskerna.

Oavsett vilket tycker jag att man ska använda försiktighetsprincipen för alla typer av kemikalier och speciellt gifter.
Och om man kan, undvika genmanipulerad mat.
Ja, vi är ju redan omgivna av, o mer el mindre impregnerade med div kemikalier. Tror det ligger bakom många fall av cancer. Minns vad DDT gjorde med djurlivet på 70-talet. Många rovfåglar som nästan försvann.
 
Fadai
M MagHam skrev:
Inte för att det spelar roll för ämnets giftighet som sådan, men visst köpte Bayer upp Monsanto..?
Det gjorde de.
 
P
Intressant, är Bayer lika giriga som monsanto?
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Intressant, är Bayer lika giriga som monsanto?
Troligen.
Dessutom med sin bas i Tyskland = ännu närmare till lobbying inom EU :cry:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
P pleqtiz skrev:
Intressant, är Bayer lika giriga som monsanto?
Ingen av dem är väl känd för sin filatropi. Maximera vinsterna - skit i konsekvenserna.
 
M MagHam skrev:
Inte för att det spelar roll för ämnets giftighet som sådan, men visst köpte Bayer upp Monsanto..?
2016 aviserade Bayer sin avsikt att förvärva Monsanto och köpet fullföljdes den 7 juni 2018.
Det var även en del kritik om angående konkurrenslagar.
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/sou-assets/Konkurrenz-findings-on-Bayer-Monsanto.pdf

En lite och slarvigt ihopsatt sammanställning om Monsanto:
Monsanto Company bildades 1901 och satsade på utveckling av GMO grödor på 80-talet.
År 1995 svenska Pharmacia gick ihop med bolaget Upjohn och bildade Pharmacia & Upjohn.
År 1996 köper Monsanto företaget DeKalb Genetics Corp som gjort sig kända för sitt hybrid majs och senare GMO majs, köpes fullföljdes 1998.
https://web.archive.org/web/2012071...e.gov/atr/public/press_releases/1998/2103.htm
År 1996 köpte Monsanto även Seminis verksamhet för fält grödor vilket även innefattade sojabönor och Monsanto introducerade GMO sojabönor 1998.
Jag är inte säker på om Seminis och DeKalb Genetics Corp var skilda affärer eller en olika delar i samma affär.
https://web.archive.org/web/2015021...com/1996-10-11/business/fi-55342_1_la-moderna
År 2000 gick Monsanto ihop med Pharmacia & Upjohn genom ett uppköp och Pharmacia Corporation bildades det var bioteknikdelen Monsanto var intresserade av med dess immaterialrätt och forskning därefter såldes Pharmacia Corporation till Pfizer 2002-2003.
År 2005 köpte Monsanto Seminis Inc.
https://web.archive.org/web/2015061...s?pid=newsarchive&sid=aQVaTVsItbBA&refer=home

Jag är ingen fantast av GMO och hoppas dom får flera kostsamma stämningar.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag har inte så mycket emot GMO i sig självt, det är en metod. När man modifierar växterna att tåla saker inga växter "borde" tåla bara för att kunna förgifta ihjäl allt annat... Nej, tack.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Säkert kommer en del att skriva i tråden att ”det är inte bevisat”, och andra, mer känslomässiga argument. Men- de starka indikationerna för att det stämmer, för att inte tala om vad man VET att det gör med insekter och andra djur, borde få vem som helst att förstå att detta är något man aldrig ska använda! Bidöden är en global katastrof som måste hejdas. Tyvärr används det en hel del i svenska jordbruket. Jag är en av många som driver opinion för ett totalförbud i EU. Tror vi snart når dit trots att Monsanto/Beyer lägger hundratusentals dollar på att lobba för att politikerna ska låta dem fortsätta sprida sina gifter. Vet att många kämpar desperat för att bli av m Parkslide o annat elände i sina trädgårdar, men ändamålet helgar inte alltid medlem.
Då är jag den förste i tråden som sträcker upp handen och frågar vad du har för bevis för det du påstår.
Vart finns studierna som visar på att det orsakar cancer hos människor?

Bidöden är starkare kopplad till förstörd livsmiljö än vad den är kopplad till glysfosfat. Sen så är svaret nej, studier med bin på sockerlösning ger skeva resultat för deras tarmflora, att glysfosfat påverkar inlärningen blir tveksamt när den mest utsatta gruppen har kortare svarstider än de med lägre, undersökningar bör göras på större grupper än 10st bin, studier som tappar bort 25% resp 80% av sina grupper blir svåra att tyda...

Angående GMO
Vi har 6 olika sätt att modifiera genomen hos arter. Hur det kan komma sig att göra det i en kontrollerad labbmiljö med genspecifik modifiering skulle på något sätt vara värre än ex strålning eller kemisk modifiering övergår mitt förstånd. Men förklara gärna hur ni tänker.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Från ett vetenskapligt perspektiv är det helt ointressant vad en amerikansk domstol dömer även om det ger ekonomiska och juridiska konsekvenser. Glyfosat, det aktiva ämnet i produkterna med Roundup i namnet, är från det vetenskapliga perspektivet inte något som orsakar cancer.
 
  • Gilla
Omega1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.