Nu efter vintern ser jag tydligt hur gles gräsmattan är med öppen jord i vissa områden och mellan gräsplättar. Är det någon mening med att kasta ut gräsfrön direkt över den oarbetade ytan och strö toppdress i tunt lager ovanpå. Klarar det groende gräset att etablera sig tror ni ?
Jag är medveten om att detta inte är optimal förutsättning / tillvägagångssätt men är det någon mening med att försöka ?
 
BirgitS
Det bör vara en jordtemperatur (alltså några cm ner) på minst 5 grader innan man sår gräs, vilket är ungefär när befintligt gräs börjar växa. Hur är det med det hos dig?

Gräsfrön behöver vara fuktiga hela tiden tills de har grott samt ha bra kontakt med jorden.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör vara en jordtemperatur (alltså några cm ner) på minst 5 grader innan man sår gräs, vilket är ungefär när befintligt gräs börjar växa. Hur är det med det hos dig?

Gräsfrön behöver vara fuktiga hela tiden tills de har grott samt ha bra kontakt med jorden.
För att tråden inte ska segla iväg ifrån min fråga så är jag tacksam om svar är på min fråga om gräset kan etablera sig i en jord som inte är särskilt lucker och obearbetad, jag ursäktar mig om jag var lite otydlig i min fråga :)
Jo jag är även medveten om det nödvändiga med tillräcklig temperatur, fukt och här börjar det komma upp i tillräcklig temp nu.
 
BirgitS
P pelleprognos skrev:
så är jag tacksam om svar är på min fråga om gräset kan etablera sig i en jord som inte är särskilt lucker och obearbetad
Det är inte optimalt men brukar gå. Man kan kratta lite så att ytskiktet blir lite trevligare men toppdressen gör ju mycket.
 
  • Gilla
pelleprognos och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovan. Använd en kratta och rufsa upp ytan lite så att den gamla och nya jorden kan blanda sig. Om den nya porösa jorden bara lägger sig överst finns risk att fröna inte får fäste.

Det är såklart ännu bättre om du vältar efteråt.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Nu har jag börjat att stödså lite mellan tuvor o ogräs, känns lite hopplöst. Har krattat upp jorden så gott det gick och sen krattat över toppsress, vattnat med hård tråle så att det blev geggigt, på med frön och ett ytskikt toppdress, trampat till allt med fotarbete och sedan vattnat försiktigt I området på bild gick det åt 2 kg Siesta gräsfrö och 3 säckar toppdress och det är flera större partier kvar i trädgården, så en del jobb ändå. En trädgård med nykrattad jord och utsådda gräsfrön mellan gröna grästuver och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Småfläckar behöver väl inte stödsås för om gräset trivs växer det ju lätt flera cm i sidled på en sommar.

1 kg Siesta ska räcka till 40 kvm och så mycket bara fläckar verkar du ju inte ha på den bilden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Småfläckar behöver väl inte stödsås för om gräset trivs växer det ju lätt flera cm i sidled på en sommar.

1 kg Siesta ska räcka till 40 kvm och så mycket bara fläckar verkar du ju inte ha på den bilden.
Med den sommaren som var så trivdes inte något gräs där och på flera andra hårt utsatta områden i trädgården. Väldigt mycket gräs dog i den extrema värmen och torkan. Siesta är ganska långsamtväxande och det skulle ta väääldigt lång tid för att överlevande tuvor ska sprida sig i sidled och täcka ytorna, ogräset tar uppenbarligen överhand ist.

Det kan nog vara svårt att uppskatta ytans omfattning utifrån bilden men 2 kg gick iaf åt och större ytor finns kvar att stödså på i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.