Någon som har något smart som man ska tänka på mär man ska köpa inglasat uterum?
 
Vad menar du?
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad menar du?
Sådana där saker som: undvik den leverantören, den leverantören är bra, tänk på detta med golvet/taket etc.
 
Ok tack, då vet jag, brukar ej köpa in själva, kunderna bestämmer men dom jag har satt upp brukar vara på gjuten platta med och utan golvvärme.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ok tack, då vet jag, brukar ej köpa in själva, kunderna bestämmer men dom jag har satt upp brukar vara på gjuten platta med och utan golvvärme.
Aha. Vi har en altan som vi tänkte bygga om och troligen ett koncept med uppsättning av uterummet. Vi har tittat på uterum från Santex. Något du vet nå’t om?
 
Nej, mest från willab och diverse hemmabygge.
 
optimum
Inte Byggmax eller Skånska Byggvaror då de har en del reklamationer med vågformat glas.
Kika på alternativen och se hur de gjort med tätningar så du slipper drag från skarvarna.
Besök även visningar och se, känn på hur de verkar kvalitetsmässigt.

Om du har en färdig altan se då till att det finns regelverk där stolparna placeras så den klarar tyngden från uterummet.
Och glöm inte söka bygglov.

Vi valde WIllab och ska byggas nu till våren.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
A
Tänk efter både en och två gånger vad ni ska ha uterummet till, så att ni får rätt isoleringsgrad.

Vi köpte av mekoflex, vilket har funkat bra, sen vi köpte har de förbättrat designen markant och jag har sett att de även börjat med isolerade partier.

Titta på deras, fördelen är att de tillverkar efter dina mått, dock skulle jag säga att det är en budgetlösning.

Jag håller inte med föregående talare om att man ska undvika skånska byggvaror, även de är en billigare lösning än i princip alla andra och betalar man för en Skoda, så ska man inte tro att man får en BMW.

Jag monterade ett vikdörrsparti från skånska byggvaror för tre veckor sen, det är löjligt mycket billigare än alternativen. Instruktionen gjorde mig galen och vissa lösningar gjorde det tydligt varför de var mycket billigare än de andra. Skulle jag ha betalat dubbla priset, vilket var steget till nästa kvalité, om jag skulle köpa igen? Nej, plånboken tillåter inte det.

Se till vad ni ska ha uterummet till, se vad ni är beredda att betala och välj efter det, men var medveten om att budgetpris ger budgetlösningar.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Scouten skrev:
Tänk efter både en och två gånger vad ni ska ha uterummet till, så att ni får rätt isoleringsgrad.

Vi köpte av mekoflex, vilket har funkat bra, sen vi köpte har de förbättrat designen markant och jag har sett att de även börjat med isolerade partier.

Titta på deras, fördelen är att de tillverkar efter dina mått, dock skulle jag säga att det är en budgetlösning.

Jag håller inte med föregående talare om att man ska undvika skånska byggvaror, även de är en billigare lösning än i princip alla andra och betalar man för en Skoda, så ska man inte tro att man får en BMW.

Jag monterade ett vikdörrsparti från skånska byggvaror för tre veckor sen, det är löjligt mycket billigare än alternativen. Instruktionen gjorde mig galen och vissa lösningar gjorde det tydligt varför de var mycket billigare än de andra. Skulle jag ha betalat dubbla priset, vilket var steget till nästa kvalité, om jag skulle köpa igen? Nej, plånboken tillåter inte det.

Se till vad ni ska ha uterummet till, se vad ni är beredda att betala och välj efter det, men var medveten om att budgetpris ger budgetlösningar.
Förstår vad du säger men, Skånska byggvaror är väl för gör-det-självaren? Jag har även en annan fundering. Det befintliga altangolvet är ett trappsteg ner från huset. Går det att bygga ett regelverk ovanpå befintlig altan så den nya blir i höjd med huset. Om nu underarbetet är ok.
 
A
Gerd61 Gerd61 skrev:
Förstår vad du säger men, Skånska byggvaror är väl för gör-det-självaren? Jag har även en annan fundering. Det befintliga altangolvet är ett trappsteg ner från huset. Går det att bygga ett regelverk ovanpå befintlig altan så den nya blir i höjd med huset. Om nu underarbetet är ok.

Jag tror att vinsten med att köpa från skånska byggvaror minskar radikalt om man har hantverkare som ska utföra jobbet, eftersom montaget blir krångligare. På samma sätt som vinsten med Ikea-kök minskar om man inte lägger sin egen tid på att montera det, utan ska betala någon 5-600:-/h för att göra det, det har du rätt i.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
V
Vi köpte från Skånska Byggvaror(vår,sommar,höst)och monterade själva.
Monteringsanvisningen var lite knepig ibland men det gick bra ändå.
Jag isolerade golvet med 100mm frigolit.
Med en gasolkamin kan vi sitta där även på vintern(till -10 grader).
Vi är nöjda.
Välj grundmålat så blir det mindre målning.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
V volvo51 skrev:
Vi köpte från Skånska Byggvaror(vår,sommar,höst)och monterade själva.
Monteringsanvisningen var lite knepig ibland men det gick bra ändå.
Jag isolerade golvet med 100mm frigolit.
Med en gasolkamin kan vi sitta där även på vintern(till -10 grader).
Vi är nöjda.
Välj grundmålat så blir det mindre målning.
Låter skönt. Fräckt av mig att fråga om pris på härligheten och du behöver inte uppge om du inte vill. Vilket är bäst och billigast gjuten platta eller regelverk?
 
V
Uterummet kostade ca.49000 med alla rabatter,det är 22m2.
Vi gjöt plintar och reglade och byggde ca. 45m2 golv.
Med allt runtomkringmaterial blev det drygt 100000 kr.
'Men då gjorde vi allt arbete själva.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Förstår om detta är svårt att svara på men ändå. Vad är bäst i alla hänseenden att bygga lösvirke eller byggsats?
 
V
Byggsats är enklare men dyrare,lösvirke blir mera jobb och mera svordomar men billigare.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.