Ja det finns många åsikter om när det är rätt läge att bygga ser jag. Det faktum att vi känner oss osäkra måste ju vara en varningssingnal så vi väntar säkert något år. Vi sitter ju inte i sjön direkt.

Gå priserna ner så sjunker ju även priset på vårt bef. hus så det finns två sidor av myntet. Sälja nu och bo i lägenhet tills det är dags kanske är en idé ?



Mvh
Krastapopolis
 
Hyreslägenhet i väntan på köpläge? Absolut!

Ovanligt tufft och konsekvent tänkt.
 
Jag har träffat på folk som väntat på det stora prisfallet sedan -1999. Sedan dess har priserna på hus och tomter i det närmaste fördubblats. Nu sitter de fortfarande där i sin hyreslägenhet och säger att "det var synd att man inte köpte för 7 år sedan"
Jag är fullständigt övertygad om att de kommer att sitta på hemmet om 50 år och säga det samma.

Vänta gärna tills du hittar det rätta men då är det bara att köra på. Analysera i hjäl sig får andra göra.

Till sist ett litet tips ;)
Ändra förutsättningarna lite i Billy Bävers räkneexempel.

Högkonjuktur: Supervräkig villa på beg. marknaden kostar 6 000 000 kr. Att bygga samma kostar 5 500 000 kr = tomtvärde 500 000 kr.

Lågkonjuktur: Beg. priserna faller med 20%. Produktionskostnaden minskar med 10%.
Slutsats: Beg pris 4 800 000 kr minus produktionspris 4 950 000 kr = du får 150 000 kr som tack för att du vill ta över tomten.  ;D
 
Av detta kan man dra slutsatsen att man skall inte bygga ett 5,5 miljoners hus på en tomt som inte är mer speciell än att den kostar 500 000.
 
No ja, det är kanske lättare att förstå att en hyresgäst drömmer om et eget hus och har ändå större motivering att ta beslut.
Det är litet svårare att ta steget när man redan har ett hyfsat hus. Då ska argumenten vara starkare. Varför vill jag ha ett nytt hus?
Är det nuvarande boende för trång, för långt att pendla till jobbet, besvärliga grannar och miljö, buller, föroreningar? Ja, alla dom faktorer som man inte kan påverka i det hus man bor i nu.
Hur mycket vill jag betala för att slippa besvär jag har nu? Vilka chanser finns det att hitta ett läge som är bättre än det man redan har ?
Som sagts innan "nya hus är framtidens begagnade hus" ;D. Man ska inte bygga nytt bara för det låga underhållets skull, tycker jag. Oftast jämnar det ut sej eftersom avbetalningar blir högre. Dom första åren på nybygget spenderar man pengar och tid på att anlägga trädgård och annat runt omkring huset och när man är klar med det så kommer underhål och små justeringar på det nya huset ifatt ;). Omdränering av gammalt kan ibland likställas med anläggning av en uppfart vid nybyggt om det gäller rygont ;D. Har man pengar att köpa tjänster så kan man bortse ifrån egen insats i båda fall och med det samma blir underhållet av ett hus ingen större problem ;).

Själv var vi inte alls så rationella som mina funderingar ovan ;). Vi hade en hyfsat 80-tals trälåda utan fel men också utan själ. Nu bor vi i ett gammalt tegelhus av god kvalitet ( ingen renoveringsobjekt) som ligger mycket fint ( enligt oss). Hittade till slut ett hem som kostar det dubbla mot det gamla men vi skulle aldrig ha råd att bygga likadan idag. Om vi sålde den idag ( ca 2.5) skulle vi kunna få en vanlig nybyggd trävilla i någon förort för samma pris men det frestar faktiskt inte ;).
gaia


 
Begreppet "supervräkig" antyder standard och material utöver det vanliga.  Sådan lyx blir oftast oproportionellt undervärderad av begagnatmarknaden.  Om villan är 300 kvm räknar man nyvärdet 4,5 Mkr, oaktat att bara den handslagna mosaiken i fyrbilsgaraget kostade en halv miljon...

Men okej:  Ostens räkneexempel visar ändå hur en "osäljbar" tomt ser ut i praktiken när "det blåser". Summan blir att köpare och säljare inte kan enas om ett pris, givet att ingen av dem har ett bakomliggande skäl.

Det har de ofta.  Till exempel kan en köpare tycka tomten utan hus duger gott som koloniträdgård.  Då kan han betala en slant.   Ett annat exempel är att säljaren kan tröttna på att betala fastighetsskatt och kanske diverse avgifter till samfällighet och kommun för en tillgång som ger avkastning noll, och som han varken använder eller kan sälja.  Det kan få honom att "skänka" tomten mot ett symbolisk köpepeng.

Hempularen verkar vara inne på samma spår som jag:  Tomtmark med mångmiljonläge kombinerad med sansad stuga.
 
W
Tror inte på det med mångmiljon tomt och sansad stuga. Fastigheten kommer då bara att värderas av marknaden som tomt. Huset kommer de ju bara att hugga ner. Men frågan är intressant, hur dyrt ska man bygga? Ska huset kosta lika mycket som tomten, eller mer/mindre. Jag pratar storstadsregioner nu.
Om man har en mångmiljon tomt med ett fint stor hus så kommer den aldrig betraktas som tomt enbart och därmed kommer högre pris att gälla. Det gäller ju då att det stora fina huset inte faller mer än det kostar att bygga det lilla huset som ändå kommer att rivas. Tror på att bygga ett stort fint hus (så stort som möjligt) på den vackra mångmiljontomten med däremot spara max på inredning utan att det ser för illa ut. Detta kommer enligt mig ge bäst pris vid försäljning oavsett hög eller lågkonjungtur. Detta förutsätter att man kan klara amorteringar och dylikt på ett så stort/dyrt hus.
 
Stora hus i attraktiva lägen hittar alltid sin köpare. Det är dom tusentals andra vanliga hus för vanliga inkomsttagare som blir svårare att bli av med för rimlig pris om bostadsmarknaden blir svalare, tror jag
gaia
 
Allt ovan mark är och förblir konsumtion. En investering i byggnad urholkas över tiden av slitage och åldrande. Dessutom kräver en byggnad pyssel och omvårdnad, och stora, dyra hus medför stora, dyra bekymmer.

Jag vet att många (särskilt hussäljare) reser invändningar när man bygger bara 100 kvm på en tomt med byggrätt för kanske 300 kvm. Och visst! Ifall man ändå bara köper tomten för att göra hygglig exitvinst på ett par år är det kanske dumt att bygga så smått. Då är det nog dumt att bygga alls. Om man däremot köper tomten för att bo där livet ut finns inget skäl att bygga större än vad man själv anser sig ha glädje och nytta av.
 
Nu när vi ändå glidit över till prisnivåer där köparen knappast är oroad för att klara kalkylen (som visst frågan handlade om från början) vill jag påstå att kvalitet och materialval är betydligt viktigare än storleken på huset.

I våras fanns det en obebyggd tomt till salu i Djursholm som jag har för mig att de begärde 4 950 000 kr för!!!

Jag tror knappast att köparen av en sådan tomt har några större problem med att bygga ett stort och påkostad hus. (om så vore fallet borde de kanske leta efter ett något billigare alternativ)

Men lek ändå med tanken att de hade att välja mellan dessa alternativ:

1. Ett 350 kvm stort hus med vitt 15x15 kakel i badrummet, laminatgolv från K-rauta,
och IKEA-kök mm. Kanske en produktionskostnad på 3 500 000 kr (10 000 kr/kvm) totalt 8 450 000 kr

2. Ett 170 kvm stort hus där allt kakel är specialimporterat från Italien, golven består av kalksten och massiva ektiljor och köket specialbeställts från ett snickeri etc. Gissningsvis en produktionskostnad på 5 100 000 kr (30 000 kr/kvm) Totalt 11 000 000 kr (nej jag räknade inte fel, skall man ligga på topp får man räkna med närmare en mille för att få ordning på tomten)

Huset i alternativ ett skulle vara helt osäljbart medan jag är övertygad om att någon rik lyxlirare skulle slå till på huset i alt. 2.

Vill tillägga att Hempularen sannolikt har rätt i att det inte vore speciellt smart att bygga en 5,5 miljonerskåk på en tomt för 500 000 kr. Men visst var det ett rätt så roligt exempel.  ;)
 
Men på precis samma sätt kan vi räkna på en fiktiv stor ambassadtomt på Djurgården. Anta att tomten kostar 50 miljoner. Då är det lika bra att bygga hus för 30 miljoner istället för 10 miljoner, skillnaden blir ju ändå så liten på totalpriset.

Inget av fallen har någon som helst betydelse för normala tomter. Sorry, men de potentiella spekulanterna på Djursholmstomten är inte speciellt intresserade av en begagnad villa i Sollentuna.

Och 10 år senare är det där fina handsnickrade köket ... ett gammalt begagnat kök som nästa köpare tänker riva ur tillsammans med kalkstensgolvet som inte passar för barn.

Sekelskifteshus är prestigefyllda, attraktiva, och dyra i Djursholm. 90-tals villor i trä och gips är det inte.
 
W
Om du läser mitt inlgägg ordentlig Osten 3 så står det så billigt som möjligt utan att det ser för illa ut vilket givetvis gör att Ikea kök och laminat golv gör. Det finns en nivå mellan de du 2 du beskriver det är den som är bäst. Den superexklusiva tjänar du aldrig igen och den riktigt fattiga innredningen gör huset osäljbar precis som du skriver. Men en nivå upp från den fattigaste brukar vara helt ok om man letar lite, du hittar granitgolv för 299 kr kvm tex. Det byggsätt på en exklusiv tomt ger en mycket säker investering. Det är precis den nivån man lägger sig på när man köper upp sådanna exklusiva tomter för att bygga hus och sedan sälja. Då kan du tjäna mest på en kortsiktig men även långsiktig affär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.