Jag är tyvärr ägare till den här rörhärvan. Vad ska jag göra av den?
En elpanna med en rörhärvan synlig i ett hushörn av en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex rörinstallation med olika kopplingar, mätare och en cirkulationspump under en elpanna i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill renovera tvättstugan, som nu har en plastmatta på golvet, men i hörnet står elpannan med husets alla vattenrör kopplade genom golvet.
Finns några vettiga lösningar för det här?
Det går ju inte att dra alla de här rören genom golvet med ett nytt tätskikt, och jag kan ju inte heller skarva rören i bjälklaget för att få upp dem i en fördelare.
Invallning? Gjuta en klack? Skarva dem i allafall? Sälja huset?
Huset är ett tvåplans Myresjö parhus från 1986. Elpanna med vattenburna radiatorer. I golvet under pannan finns inkommande vatten, utgående varmt och kallt tappvatten(3st av varje) och tillopp och retur av värmen. Golvbrunn.
Någon som har en klok idé eller gjort något liknande?
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
Stickan56
Sälja låter som ett bra alternativ om ni ändå har sådana planer.;)

Stickan
 
Vad gäller genomföringarna i golv är det nog bara en klack som är rimligt och så en avvikelsenotering. Rören ser ut att vara koncentrerade till högra sidan så du ändå kan behålla brunnens position?

För att komma åt så behöver du ju antagligen riva ut det mesta och då kan du ju se till att rensa upp i råttboet så gott det går när det återmonteras.
 
Hur funkar det egentligen med en klack? Gjuter man bara några centimeter upp och låtsas att rören inte alls går genom golvet längre? Brukar det fungera bra?
 
Enligt mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, räcker det inte med en klack! Har liknande problem och löser det genom att blunda och hoppas inget händer.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vad är det för material i golvet?
 
Jag har också länsförsäkringar, men har inte pratat med dem ännu...
Det är golvspån, isolering och krypgrund under.
Bjälklaget är byggt av någon form av prefabricerade block, men det är nog vanliga dimensioner av golvreglarna i trä, bara färdigbyggda för att spara tid vid monteringen. Gissningsvis ca 3-4 meter långa och 1,2 meter breda.
 
Det enklaste är nog att vara medveten om det och balansera det du vill göra mot kostnader. Vill du ha fullvärde och skydd på försäkringen så får man helt enkelt riva allt och göra om allt. Då får ju allt vvs göras om till kostnad därefter.
Jämför detta mot att låta det vara och kanske ytrenovera hjälpligt och OM det mot förmodan blir en skada ta det då? Det låter ju inte värre än att det rinner ut vatten och ner genom golvet och på backen? Ingen jätteutgift alltså även om man kanske får stå för större delen själv.
Vore ju skillnad om det låg på en övervåning och det smygläckte i åratal och halva huset angreps. Då drar det ju iväg ganska okontrollerat.......
 
  • Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
Klokt. Det är ungefär så jag har resonerat, samtidigt som det ju är dumt att snåla och riskera att behöva göra om alltihop för att nåt tillstöter. Svårt att veta vad som blir lagom nivå.
Tror ni att en klack är lagom nivå? Eller är det bättre att göra någon slags invallning, och behålla golvnivån runt rören?
 
Som jag förstått det så gör hantverkarna klackar när det inte finns något annat rimligt alternativ. Det är som sagt inte godkänt enligt säkert vatten och därför skriver de en avvikelse i kvalitetsdolumentet för att de ska ha sitt på det torra. En klack gör det ju oavsett inte sämre än det är idag väl?
 
Fast en klack gör ju inte saken bättre heller? Det är ju bara i terorin och tidigare en möjlighet att kringgå reglerna lite.
 
Beror på hur man ser det. Vatten från annat håll riskerar inte att läcka igenom i alla fall. Men blir det läck på rören som går upp i klacken så spelar det kvitta ja.
 
Fördelen med klacken är väl att det är enkelt att få till en tydlig kant mot resten av rummet. Anmärkning i protokollet får jag nog leva med verkar det som.
Jag hade en fundering på att ”böja” ner alla rören till krypgrunden istället och via den leda dem till garaget som är hopbyggt med huset och ställa pannan där istället. På så sätt skulle jag slippa alla rören i tvättstugan, och kunna göra ett riktigt tätskikt där. Tror dock att det blir lite för stort jobb med all rördragning dit. Då måste jag väl också ordna fram ett avlopp dit och skarvade rör i krypgrunden är väl inte heller riktigt så man brukar rekommendera... även om en eventuell skada där inte ställer till med något och jag vet att det inte fryser där nere.
 
sunnis
Bara det är inspekterbart så måste väl vara bättre att skarva i krypgrunden och dra om det till garaget? Antagligen så kommer ett läckage i krypgrunden så länge man inspekterar det i tid inte göra någon skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.