Jag startade en tråd om renovering av ett gammalt gårdshus på plintgrund. Fick där rådet att bygga nya väggar under befintligt tak. Tack för rådet heimlaga! Arbetet pågår som du föreslog
https://www.byggahus.se/forum/threa...s-riva-helt-eller-delvis.337652/#post-3233757
https://www.byggahus.se/forum/members/heimlaga.157115/

Så här ser bjälklaget ut i princip. Bild 1. Bärande väggar är stående plank/bräder 25x200mm,spikade utanpå syllstockarna och ytterplankorna i bjälklaget och klädda med eternitplattor på 10x50mm spikläkt.

Jag tänker ersätta väggplankorna med ett 45x70mm regelverk stående på bjälklaget. Utvändig klädsel stående dubbelfasspånt. Regelverket ska isoleras och kläs invändigt med OSB skivor.

Ska jag göra nytt bjälklag eller behålla det gamla?
Det är gjort av begagnat virke från ett gammalt hamnmagasin som revs på 1950-talet?

Bild 1.
3D-modell av ett pågående byggprojekt som visar en person stående på en nybyggd plintgrund och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror väl främst på dimensioner, spännvidd och skick. Är det realistiskt att behålla de gamla stockarna tycker jag du ska göra det.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror väl främst på dimensioner, spännvidd och skick. Är det realistiskt att behålla de gamla stockarna tycker jag du ska göra det.
Tack för svar!
Golvytan är knappt 3x6m. Stockarna ligger med CC 750mm. Befintliga golvbräder, som jag helst vill byta ut är 37x150mm.
Vilken typ av golv rekommenderar du till det befintliga bjälkavståndet?
 
Vilka är stockarnas dimensioner?
 
J justusandersson skrev:
Vilka är stockarnas dimensioner?
Cirka 2dm i diameter på de som utgör bjälklag. Syllstockarna något kraftigare.

Jag håller på att gräva undan jord och trädrötter på baksidan av huset. Väggplankorna har murknat under jordytan. Vet ännu inte skicket på den stocken, men utgår från att den måste ersättas med något. Varför är det jord där? Det är 70 år av förmultnade löv som hamnat där bakom. Träden fanns innan huset byggdes och baksidan vätter mot en kraftig sluttning nedanför ett berg.
 
Med de stockdimensionerna finns det inga hållfasthetsmässiga skäl till att byta dem. Med c/c 750 behöver du ha lite kraftigare golvbrädor, förslagsvis 32 mm tjocka. Det finns många alternativa konstruktioner till det.

Jord är fiende nr 1 till oimpregnerat trä. Du kan räkna med att det virke som haft jordkontakt är skadat.
 
Tack för rådet !!
Menar du spåntade bräder?
Kan golvspånskivor vara ett alternativ ?

Jag räknar med att byta syllstocken till två dubbla tryckimpregnerade plankor på högkant.
Spännvidd är 3m, vilken dimension på tvärsnitt? Hustaket är Al-plåt, inte tungt tegel.
 
Ja, spontade brädor. 22 mm spånskiva är för klent för 750 mm c/c avstånd. Ska du använda skivmaterial så är K-plywood i så fall bättre men behöver vara ganska tjocka om de ska vara enda golvmaterial. Helst 30 mm. Jag är inte säker på att det blir billigare än golvbrädor.
 
J justusandersson skrev:
Ja, spontade brädor. 22 mm spånskiva är för klent för 750 mm c/c avstånd. Ska du använda skivmaterial så är K-plywood i så fall bättre men behöver vara ganska tjocka om de ska vara enda golvmaterial. Helst 30 mm. Jag är inte säker på att det blir billigare än golvbrädor.
OK.. Kan ett alternativ vara att komplettera mellan stockarna med reglar så det blir cc 375 istället för 750?
 

Bästa svaret

Absolut! Då har du helt andra valmöjligheter.
 
J justusandersson skrev:
Absolut! Då har du helt andra valmöjligheter.
Känns skönt att veta
Jag kämpar vidare med mina trädrötter och jorden bakom huset.
Tusen tack för dina råd!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.