Hej

Jag för mig att det fanns en matarkabel (behöver inte mer än 10A, belysning, gräsklippare) som man kunde dra under altanen utan att dra den pvc rör. Den klarade direkt kontakt med marken. Vet ni vad den heter?
 
Det borde väl gälla de flesta markkablar. Den gamla välkända har beteckningen EKKJ.

På den här sidan ser du fler typer, ännu fler finns.

https://www.elbutik.se/category.html/jordkabel

Det man möjligen skall fundera över är risken för gnagare. Är lite osäker på om man behöver bekymra sig över det. Tänk på att jordfelsbrytare är ett absolut krav.
 
Ska du lägga den löst på marken skulle lag lägga den i ett skyddsrör, även om det är ok utan för markkabel så ger det ett bättre mekaniskt skydd och är inte svårare att få dit.

Ska du klammra kabel på undersidan av altanen kan du ta nästan alla kablar som är för utomhusbtuk
 
  • Gilla
Brepus
  • Laddar…
Jfb finns sen tidigare . Ja det var den jag tänkte på men nu inser jag att det finns mycket fler att välja på. Tack för hjälpen.
 
All svart kabel, men vit kabel funkar det med..
 
Njaa. All vit kabel är inte OK. Dels har du EKRK som inte får förläggas utomhus, dels är ju detta att den ligger löst på marken relativt nära att se den som nedgrävd. Ex. EKLK får grävas ned om den ligger i skyddsrör. Hur det är med ex. EKK vet jag inte, tror inte den får grävas ned, ens i rör.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
All svart kabel, men vit kabel funkar det med..
Det var väl ett sällsynt dåligt råd? Jag har sett vattenfall hänga högspänningskabel som har en liten blå ton i färgen. Är den inte godkänd då?

Vilken kabel som är godkänd för förläggning i respektive miljö ser man lätt i produktbladen. I TS fall funkar tex N1XV och det är som sagt var ändå att rekommendera att lägga den i skyddsslang.
 
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Svart kabel är för mark, men har lagt ned vit till utebelysning som funkat i måånga år.

Finns ”markkabel” på Biltema..
 
Bara för att du lagt ner den och det "fungerat" är det ju inte rätt. Trollar du?
 
  • Gilla
RolfH och 7 till
  • Laddar…
Eller ring en elfirma! Gör det inte såå jäkla bökigt! Rätt förlagda kablar går sönder varje dag,

Jag drog kabel från fasadskåpet till förrådet och satte en central där för solcellsanläggningen, drog den under reglarna under altanen..
 
Tack för alla svar. Det kommer gå hur bra som helst :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bara för att du lagt ner den och det "fungerat" är det ju inte rätt. Trollar du?
Med gamla beteckningar, EKLK / EQLQ, där 3:e bokstaven (L) säger att kabeln har ett yttre hölje av aluminium är godkänd att markförlägga i skyddsrör. Aluminiumhöljet, som ligger under den vita plasten, skyddar bland annat mot gnagare. Längs höljet ligger också några tunna förtenta koppartrådar för att jorda höljet i hela dess längd.

Det är samma kabel som bör användas i utanpåliggande installation i fuktiga utrymmen, exempelvis källare, tvättstuga etc.

EKK / EQQ däremot är inte ok. Den har 3 isolerade ledare och ett plasthölje utanpå. Den kabeln är främst avsedd för industriell förläggning på kabelstegar, eller i rör längs väggar, exempelvis från kabelstegen ner till ett uttag. Den är för mjuk för att kunna göra en snygg utanpåliggande installation med.

K är den äldre typen, isolermaterialet är PVC
Q är en nyare typen, isolermaterialet är halogenfritt
X är en annan nyare typ isolermaterialet är PEX, tvärbunden polyeten.

De senare är att föredra ur brandspridningssynpunkt, vilket krävs vid vissa installationer, men inte spelar värst stor roll under Din altan!

För övrigt, om något skall klamras, så brukar inte vita plastklammer hålla för solens UV-ljus mer än något år. De svarta är bättre, men inte så snygga... Själv föredrar jag rostfritt, JR-klammer, och då skall skruven vara rostfri också! Blankzinkad "vanlig installationsskruv'" är bara fjant, hälsar västkusten...

Och som skyddsrör brukar man väl oftast tänka på gula rör i diameter 40 eller 50 mm, men även svart PE-slang från vattenledning eller bergvärmeborrning är utmärkta val. Vanliga vita VP-rör eller motsvarande flex-slang (vit eller grå) håller dåligt för solen, blir trista och kass efter några år ute.

De svarta slangarna för vattenledning (PN16, dvs max 16 bars tryck) är godkända för "riktig elkabel" (servisen...) och liknande om tillräckligt förläggningsdjup inte kan uppnås, exempelvis över berg. De kan då läggas helt i dagen, och skall klamras! Inte ovanligt närmast stolpen i skärgården.

Om kabeln kommer upp ur golvet och går upp till ett uttag på altanräcket SKALL den skyddas från sparkar och påkörning direkt från golvet och några dm upp. Endera genom att ledas i ett plåtrör eller täckas in med en U-formad plåtkanal. Dessa brukar ha rejäl galv och klarar sig skapligt ute, men målarfärg är aldrig dåligt som komplement!

Redigerat - jag har ändrat mig själv i förklaringen av isolermaterial, jag hade skrivit fel förut, nu är X med inte bara Q.
 
Redigerat:
  • Gilla
Samifix och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur det är med ex. EKK vet jag inte, tror inte den får grävas ned, ens i rör.
Helt rätt. Varken EKK, EQQ eller EXQ får läggas i rör i mark.
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.