Ta en titt på www.direktronik.se.
Observera att priserna är ex moms men titta på uttagen och jämför med CO.

Trevligt att det har kommit bättre siameser. De jag drog var 2 vanliga trådar med en ca 1 mm förbindelse mellan och iom det så sprack det för mig.

SFTP:n var spill från en installation i en industri. Bara 40KV i väggen bakom serverrummet.

Fel hanterad ger SFTP ingen ökad skyddsnivå, det är helt rätt men rätt installerad och rätt jordad så är det en jädra skillnad på utp och sftp i riktigt störda miljöer. I bland annat den ovan nämda industrin så var det bara SFTP eller fiber som funkade. UTP gick att använda upp till ca 20 meter om man nöjde sig med 10mbit. SFTP:n höll i 100 ut till 80 meter viket var det längsta avståndet vi drog på.
 
Bara för att det är en måste i en tung industri innebär det inte att det inte kan vara rejält mycket sämre i ett hem...
 
mats_o skrev:
...
SFTP:n var spill från en installation i en industri. Bara 40KV i väggen bakom serverrummet.

Fel hanterad ger SFTP ingen ökad skyddsnivå, det är helt rätt men rätt installerad och rätt jordad så är det en jädra skillnad på utp och sftp i riktigt störda miljöer. I bland annat den ovan nämda industrin så var det bara SFTP eller fiber som funkade. UTP gick att använda upp till ca 20 meter om man nöjde sig med 10mbit. SFTP:n höll i 100 ut till 80 meter viket var det längsta avståndet vi drog på.
Jag har samma åsikt och erfarenhet. :)
 
Jonfri:

Det är inte fel med sftp hemma men precis som johan säger så kräver sftp:n att man gör allt precis rätt för att man ska få ut nyttan med den och skärmade grejor är dyrare och ska jordas rätt. Dubbelskärmat som SFTP är är ännu dyrare. Nu har jag inga aktuella priser på SFTP grejor men de uttag jag satte upp gick på över 250kr styck ex moms. En cat 6 panel som fyller kraven låg på 1800 plus moms ut från grosist till åf.

Detta får man minst 3-4 vanliga uttag och 3 cat 6 utp paneler för. Sen kostade kabeln mer än vanlig skärmad också.

Jag skulle inte dra SFTP idag om jag skulle skaffa nya grejor då jag håller med Johan om att det är overkill i ett hem. Satsa på vanlig UTP och om det spriker fundera på att gå ned i hastighet eller dra vanlig skärmad. Behövs SFTP:n så vill ni inte bo i det huset ändå
 
Håller precis på att dra Nexans siameskabel Cat6 i hela huset. I 16-rör! Drog den längsta och krokigaste först (=43m, 8 krökar) och hade inga problem.
E-nummer 49 232 60. Finns som halogenfri med E-nummer 49 232 80. Kabeln är 6x12mm och har alltså 2mm tillgodo på insidan av en 16-rör. Kan tyckas snålt, men det fungerar.
Jag lydde rådet och köpte 50 meter av 49 232 60, gick ganska lätt att dra 4-5 meter i 16-rör. Köpte 400m ytterliggare och det var tvärstopp. Vet inte varför, hade andra 16-rör denna gången, ganske berodde på detta.

Men när jag höll på att ge upp testade vi att sära på kabeln och dra en i taget och allt gick då smidigt :)

Körde med Silicon-spray och när det var slut tog vi diskmedel.

Maxlängd på vp-rören var kanske en 10 meter med 3 st 90-graders böjar.

Vi testade att mäta nätet efteråt och tyvärr låg många uttag under kraven på cat-6 nät. Det som verkar spela stor roll är längden på kabeln och inte antalet böjar. de som var under 10 meter gick bra. Vet inte om det också har något med att man drar kablara i 16-rör, alltså att kablarna pressas hårt mot varandra.
 
Ja, det var bra gjort att dra dubbla Cat 6 i ett 16-rör! Själv drog jag dubbla i mina 20-rör med en massa smörjgukka, i och för sig utan problem.

Ja, jag kör skärmat också, överallt ;)

Kan bara också tipsa om Direktronik, bra priser och suverän personal:
http://www.direktronik.se/
 
Konstigt att du får såpass dåliga siffror på cat6. Det är inte så att du har delat partvinningen lite för tidigt i kontakterna? Kabeln får max vara otvinnad i 15mm har jag för mig.

Jag kör 2 cat6 i ett 16rör men jag vidhåller att man ska ta det mjukt i böjarna. Naturligtvis har jag bockat för hårt på ett ställe så där får det bli 5E när jag får 20 meter över någon gång allt en liten switch.

Sen bara en lite reflektion när jag läste igenom tråden. Elmiljön i bostäder kan vara bra dålig men några 40KV ställverk för industriförbrukning har ni inte hemma. Det går tex inte att titta på tv inom 50 meter från det ställverket. Tyvärr la begåvningsreserven till arkitekt serverrummet på andra sidan väggen. En ultraisolerad skärm (rösskyddad) klarade 640X480 och SFTP kabeln stog emot fullständigt. Min stackars laptop gick för det mesta inte ens att starta i det rummet. Ett av mina första projekt hos den kunden blev att flytta serverrummet
 
...Jag lydde rådet och köpte 50 meter av 49 232 60, gick ganska lätt att dra 4-5 meter i 16-rör. Köpte 400m ytterliggare och det var tvärstopp. Vet inte varför, hade andra 16-rör denna gången, ganske berodde på detta.....
Man måste ha låååånga böjar. En radie på 20- 30cm är lämpligt.
 
mats_o skrev:
Du ska använda installationskabel mellan uttag och patchpanel. Installationskabeln är enkardelig vilket är det bästa för slitskontakterna i uttag och panel. Det går att använda den flerkardeliga patchkabeln men den är bökigare att slitsa in och kan vara bökig att få bra kontakt med.

Har du dubbla 16 rör eller ett 20 ta cat 6, har du bara ett 16 rör och vill ha dubbeluttag vilket jag starkt rekomenderar så kör cat 5E . Jag tror inte att du får i dubbla cat 6 någon längre sträcka i ett 16 rör
Man kan väl också försöka få i en cat 5E och en cat 6 i samma rör, så har man idag två som klarar gigabit (om det inte j-las) och i framtiden en som klarar nästa bättre standard.

Jag håller med om det där med installationskabel. Jag har för mig att egentligen ska det vara olika kontakter för installationskabel resp patchkabel, åtminstone om man klämmer på "sladd-don" på kablarna.


Johan Gunverth skrev:
Har själv dragit ett antal mil siames i griniga 16-rör och det har alltid funkat till skillnad från två enkla Cat-5 som kan kärva när som helst. Siamesen är precis dubbelt så bred som en enkel kabel, inte bredare. Kolla specifikationer från ex.vis. Nexans.
Varför använder man inte åttaparskabel mellan dubbeluttag och patchpanel? Det måste ju vara det mest idealiska, om det nu går att köpa sån kabel till rimliga priser, om det ens tillverkas sån? (d.v.s. dra båda uttagen genom samma kabel, totalt 16 ledare).

Johan Gunverth skrev:
Av vilken anledning drar du SFTP? Järnvägsstation, kärnkraftverk, ställverk?
SFTP fyller ingen som helst funktion och kräver att varje del i kedjan (även det inbyggda nätverkskortet i datorn) är skärmad. Det är faktiskt så att SFTP försämrar transmissionen i ett UTP-system. SFTP skall man hålla sig ifrån och det är en myt att att det skulle ge bättre skydd mot yttre störningar. Kolla med mätinstrumentet nästa gång så förstår du vad jag menar.
Men vänd på steken, man kanske vill kunna lyssna på sveriges radio P3 fast datorn är på när man bor en bra bit från sändaren o.s.v., med skärmade nätverkskablar så strålar det ju betydligt mindre.

Varken switchar eller nätverkskort i datorn går väl att få CE-märkta idag utan att ha skärmat tp-don, eller hur?

Jesca_j skrev:
Vart kan man köpa dessa kablar och patchpaneler som privatperson till vettiga priser? Finns det på Classe?
Kjell&co har väl en del såna prylar till helt okej priser.
www.kjell.com
De har väl framförallt marknadens vettigaste pris på orginal krone-plintverktyg, rekomenderas.

Jag brukar säga det då och då men jag tycker det är lite overkill att ha värsta patchpanelen i ett hem, det borde duga bra med kontakter direkt på kablarna när de kommer ut ur rören, och trycka in dem i en switch, som gärna kan vara en "hemmabruk"-switch uppskruvad på väggen, om man nu inte råkar vara gjord av oändliga mängder pengar, fast då kan man ju lika gärna hyra gripshols slott eller så :)
 
Det är helt rätt att det ska vara andra rj45 kontakter om man ska klämmkontaktera en installationskabel. Eftersom installationskabeln bara har en ledare så måste hullingen som pressas mot/in i ledaren utformas annorlunda. Det finns annars en risk för att man hamnar på sidan av och får dålig eller ingen kontakt alls.

Nackdelarna med att kontaktera direkt på instkabeln är dels att det blir osmidigare om man vill köra annat än data på alla trådar, då går det åt skarvar och adapterkablar och de kostar de med. Specialkontakterna för instkabel är dyrare än de vanliga.

Sen bör man se upp om man tänker kolla om en del. Den klämda ändan blir ganska böjkänslig och det är inte ovanligt med ledarbrott där.

Är man försiktig går det naturligtvis bra men är det värt det för kanske 200 kr i besparing. Det går dessutom fortare att kotakter i en panel än att kontaktera med rj45 kontakter på instkabel
 
mats_o skrev:
Konstigt att du får såpass dåliga siffror på cat6. Det är inte så att du har delat partvinningen lite för tidigt i kontakterna? Kabeln får max vara otvinnad i 15mm har jag för mig.
Nja, var väldigt noga med att inte tvinna upp kablarna för mycket, den totala längden verkade spela stor roll. fick en jämn nedgång desto längre kablarna var, den jag fick bäst på hade två 90% böjar (sådana därninga färdiga böjar). Hade en elektriker som mätte upp nätet och han kollade så jag hade kontakterat upp nätet ok osv. Så ärligt talat har jag ingen aning om varför många kablar inte klarade av cat6.

Utrustning: Kablar från Nexan, panel på direkttronik. uttag från Merten.
 
Oki det var den vanligaste fällan kollad. Svårt att säga något mer så där säkert på fjärr.
 
fick tips hos min grossist att sätta patchpanelrna i samma typ av normkapsling som elcentralen, i en 3 -radig två patchrader+ en rad för nätagg o dom andra burkarna. fick även tips att använda cat5 rj45 kontakter istället för cat 6 eftersom dom är billigare. jag har dragit cat6 kabel, kostade drygt 3:- per meter + moms om jag minns rätt. drog en kabel i varje rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.