Elhandelsavtal rörligt: 0,80 kr/kwh inkl moms (januari)

PS: Vad är det som @Daniel 109 inte förstår men som alla andra inte verkar ha några problem med?
 
  • Gilla
eddiw och 1 till
  • Laddar…
T
Fastpris bundet på 24 månader 2018-05-01 - 2020-05-01

Betalar 47,5öre/kWh inkl moms
Samt 19kr i månadsavgift
 
M Myckling skrev:
PS: Vad är det som @Daniel 109 inte förstår men som alla andra inte verkar ha några problem med?
Antagligen att symbolen för watt är W och inte w. Men det handlar nog inte om att andra inte förstår, utan snarare att det är en petitess för många.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan ju inte jämföra fast och rörligt pris så där, i synnerhet inte en vintermånad.
Jämföra med vad?

Jag skrev bara ner dagsaktuella uppgifter i just min sökning på elskling.se (därför jag nämnde vad jag lagt in för "uppgifter" också) :)

Om någon ville skaffa ett elavtal idag.. kan väl inte de där uppgifterna vara helt felaktiga från bolagen?
 
M Myckling skrev:
Elhandelsavtal rörligt: 0,80 kr/kwh inkl moms (januari)

PS: Vad är det som @Daniel 109 inte förstår men som alla andra inte verkar ha några problem med?
Tror det är bristen på mitt stora W i titeln, framför allt ..
kWh skulle det nog ha stått..
 
Vår elförbrukning under januari månad var 4525 kWh
Vi har som sagt bundet 3-årsavtal (eller 36 månader som de skriver) går ut i aug/sep.

Räkningen var på 1781.73 kr från elleverantören
(annat bolag för nät och deras avgifter)

Inkluderar då mina rabatter jag förhandlat mig till.. gratis årsavgift och 2,9 öre/kWh rabatt.

DVS = 39,375 öre/kWh inkl. moms
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
hordak
56,49 öre/kWh inkl alla avgifter och moms (nätägaravgifter exkluderade).
3-årigt avtal, Stockholms elbolag
 
C
Snigla Snigla skrev:
Jämföra med vad?

Jag skrev bara ner dagsaktuella uppgifter i just min sökning på elskling.se (därför jag nämnde vad jag lagt in för "uppgifter" också) :)
Jag tänkte väl i första hand på ditt medhåll till @GoForIt när han konstaterar att priset fördubblats när han jämför sitt gamla fasta pris med rörligt pris från Januari. Men syftet med sökningen var väl att jämföra priserna?
 
Jag har inge siffror i huvudet men det är för dyrt.
Priset för själva strömmen är inte mycket, men skatt och skatt på skatten är smått hutlöst.
 
  • Gilla
Jakke
  • Laddar…
47,50 / kwh inkl moms.
5 år bundet sedan juli 2018.
 
Oktober - december 2018: 84,5 öre/kWh.
Låter lite dyrt va?
 
C cpalm skrev:
Jag tänkte väl i första hand på ditt medhåll till @GoForIt när han konstaterar att priset fördubblats när han jämför sitt gamla fasta pris med rörligt pris från Januari. Men syftet med sökningen var väl att jämföra priserna?
Ah okej, medhållet var ju mer att jag precis också insett att priset gått upp en aning (läs mycket) längs vägen.. och att jag troligen inte kommer kunna binda till lägre pris än jag har idag (men om sommaren är bra.. vädermässigt för elen.. så kanske det hinner sjunka lite prismässigt.. tills det väl är dags för mig att välja).

Japp, om jag var tvungen att välja och skriva på idag.. var de där siffrorna jag nämnde i det tidigare inlägget.. det som verkade gälla för dagen :)
 
C
Snigla Snigla skrev:
Ah okej, medhållet var ju mer att jag precis också insett att priset gått upp en aning (läs mycket) längs vägen..
Tja, ca. 16% dyrare för ett nytt 3-års om du tecknar idag enligt dina siffror (48.26 vs. 56). Så visst, lite dyrare men inte så katastrofalt kanske.

och att jag troligen inte kommer kunna binda till lägre pris än jag har idag (men om sommaren är bra.. vädermässigt för elen.. så kanske det hinner sjunka lite prismässigt.. tills det väl är dags för mig att välja).
Det var ju lite detta jag var inne på med fast vs. rörligt. Rätta mig om jag har fel, men det fasta priset varierar väl inte över säsongen på det sättet?
I så fall vore det ju en no-brainer att binda priset på sommaren när elen är billig.
 
Efter att funderat lite på vägen till jobbet förut och läst igenom tråden igen så misstänker jag att de flesta anger priset endast för elhandeln och inte inkluderar skatten?
Det kanske är mer korrekt, om än lite missvisande.
Men i.s.f. är det 93,71 öre/kWh som gäller för mig, inkl. moms och månadsavgift. Inte de 140 öre/kWh jag jiddrade om tidigare..
 
C C.Lundin skrev:
Efter att funderat lite på vägen till jobbet förut och läst igenom tråden igen så misstänker jag att de flesta anger priset endast för elhandeln och inte inkluderar skatten?
Den saktten tas nu ut av elnätsbolaget:
"Riksdagen har beslutat att energiskatten för 2019 blir 34,70 öre/kWh (43,38 öre/kWh inklusive moms). Det är ditt elnätsföretag som fakturerar din energiskatt"
Från Vattenfalls nätsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.