Man blir ju lite nyfiken på var TS hör hemma och vad det är för jävla ockerpriser de kör med !!!

620,10 per timme PLUS moms... Var fan kom tioöringen ifrån ??!!
460:- PLUS moms för en lärling... ja jisses säger jag bara !!
85:- per mil PLUS moms.... ja jag får nog fan höja debiteringarna.

Denna screenshot är nyss tagen från Hornbachs hemsida.

Hornbachs reklam för hantverkartjänst "Vi byter blandaren" med pris och tjänster listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Som jämförelse kan man notera att Comfort tar 2645 "installerat och klart" för ett blandarbyte (kök). Och då ingår blandaren. (Edit: Förutsätter ROT-avdrag).
En märklig prissättning då blandare kan skilja flera tusentals kronor i pris ju. :thinking:
Troligen står det då i deras erbjudande att det gäller EN viss sorts blandare men personligen tycker jag det alltid är bättre och mer rättvisande att lämna priser utan materialen.
Likadant när man lämnar pris på badrumsjobb... UTAN kakel/klinker/inredningar men med allt undermaterial fram till tätskiktsnivå.
 
  • Gilla
kacklarn och 1 till
  • Laddar…
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
Jo , lärling tar man betalt för när man har arbeten där man kan vara två och båda gör arbeten inte vid enmansarbeten där en står och "tittar på". Skulle detta bli en praxis så blir det många "gör själv" eller kanske främjar lite nytt "svart arbete", finns fina pengar att hämta om de "vita" kör med liknande lärlingsupplägg.;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
En märklig prissättning då blandare kan skilja flera tusentals kronor i pris ju. :thinking:
Troligen står det då i deras erbjudande att det gäller EN viss sorts blandare men personligen tycker jag det alltid är bättre och mer rättvisande att lämna priser utan materialen.
Likadant när man lämnar pris på badrumsjobb... UTAN kakel/klinker/inredningar men med allt undermaterial fram till tätskiktsnivå.
Priset är just för den specifika blandaren, tror det brukar stå så i reklmabladen. Väljer du en annan dyrare blandare blir självklart totala priset högre., se exempel
https://www.comfort.se/privat/blandare/koksblandare/koksblandare-damixa-osier-med-utdragbar-pip/
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
I de flesta andra yrken tar man lån för att studera innan man börjar jobba och får lön. Behövs 2 man är det ok med att en lärling är med men annars fattar jag inte att kunden ska betala utbildning. Det måste vara inbakat i ordinarie personals debitering isåfall.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Som jämförelse kan man notera att Comfort tar 2645 "installerat och klart" för ett blandarbyte (kök). Och då ingår blandaren. (Edit: Förutsätter ROT-avdrag).
Hittade detta som påvisar att Comfort tar 1350:- EFTER nyttjande av rotavdrag för bytet.
Oras blandare för 1379:- , 2729:- installerad och klar
Tapwell blandare för 1699:- , 3049:- installerad och klar
Ganska nära Hornbachs fasta pris alltså.

Sen ska man vara jäkligt medveten om att där finns en mängd krav att uppfylla för det priset ska hålla utan tillägg !! ;)

http://www2.comfort.se/halmstad/wp-content/uploads/sites/5/DR_K2_2017.pdf
 
nikasp
slaskman slaskman skrev:
Så sa jag också nör jag skulle byta åt en kompis...
Kulventilen för inkommande vatten hade pajat, axeln måste gått av inne i ventilhuset för varmvattnet går inte och stänga. Hon sittduchar på andra våningen fortfarande...
Det där får du förklara lite. Fanns det ingen ballofix så du slog av inkommande vatten till hela lgh/huset och i vilket läge började det spola? Gick ventilen spontant sönder efter du börjat skruva?

I lägenhet har jag alltid haft någon ballofix så man kan stänga av och såklart kolla att kranen inte spolar när man öppnar den. Sen byta och sedan släppa på vattnet. Nu i villa så kan jag enkelt fimpa inkommande vatten till hela huset också så kan ha dubbelt säkert om jag vill.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har bytt alla blandare i huset och det tar mindre än en timme för en blandare med god marginal för mig som amatör. Rimligt tycket jag är en man en timme, plus resa max en timme.

Fasta priserna efter rot från tex Hornbach, Badhus och Comfort tycker jag är höga om de själva planerar in när det ska ske så att de har jobb hela dagarna i samma område .
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
Helt rätt. Felet firman gör är att bara skicka en lärling. Hade de varit lite smarta hade de skickat med 10 stycken som kunde tittat på! Alla hade fått lön, firman tjänat mer pengar och dessutom skulle firman fått betalt för att utbilda personer som de senare kan anställa. Klart att kunden som inte får ut något av det hela ska betala.

Mitt företag har en korkad ledning. De bjussar oftast på oerfaren personal som hänger på en erfaren för att lära sig. Den oerfarne får ändå lön och ledningen säger att det är för att säkra framtiden och att man inom kort kan fakturera för dessa personer också. Så korkade när det är uppenbart att kunden ska betala!

Kanske finns ett spår av ironi i det ovan.

För många år sedan behövde vi hjälp av en expert på jobbet och anlitade en konsult som är/var erkänt skicklig inom området. Alternativet hade varit att utbilda en av oss anställda, men det var något som vi inte gjorde så ofta därav anlitade vi en underkonsult. Vi fick en räkning med som utöver arbetstiden innehöll 40 timmar utbildning, en kursavgift etc. Den vägrade vi betala med motivet att företaget får utbilda sin personal bäst de vill, men inte fakturera oss för det. Den delen av fakturan strök de direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
paltskallen och 12 till
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Den notan är ju från Hornbach?;)
Ja så är det ju, det exemplet avser Hornbach.
Men jag har även anlitat Bauhaus under förra året. Då betalade jag endast 1.082:- inklusive installationspaket för byte av tvättställsblandare efter ROT.

Faktura för installation av tvättställsblandare med ROT-avdrag hos Bauhaus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henri skrev:
Ja så är det ju, det exemplet avser Hornbach.
Men jag har även anlitat Bauhaus under förra året. Då betalade jag endast 1.082:- inklusive installationspaket för byte av tvättställsblandare efter ROT.

[bild]
Mer humant än TS faktura(y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt rätt. Felet firman gör är att bara skicka en lärling. Hade de varit lite smarta hade de skickat med 10 stycken som kunde tittat på! Alla hade fått lön, firman tjänat mer pengar och dessutom skulle firman fått betalt för att utbilda personer som de senare kan anställa. Klart att kunden som inte får ut något av det hela ska betala.

Mitt företag har en korkad ledning. De bjussar oftast på oerfaren personal som hänger på en erfaren för att lära sig. Den oerfarne får ändå lön och ledningen säger att det är för att säkra framtiden och att man inom kort kan fakturera för dessa personer också. Så korkade när det är uppenbart att kunden ska betala!

Kanske finns ett spår av ironi i det ovan.

För många år sedan behövde vi hjälp av en expert på jobbet och anlitade en konsult som är/var erkänt skicklig inom området. Alternativet hade varit att utbilda en av oss anställda, men det var något som vi inte gjorde så ofta därav anlitade vi en underkonsult. Vi fick en räkning med som utöver arbetstiden innehöll 40 timmar utbildning, en kursavgift etc. Den vägrade vi betala med motivet att företaget får utbilda sin personal bäst de vill, men inte fakturera oss för det. Den delen av fakturan strök de direkt.

Ni verkar missa helt att en lärling är anställd och en praktikant går i skolan. Det är missvisande. Självklart ska lärlingen lära sig saker under sin lärlingstid, men i verkligheten är det bara en lönestege påväg mot fullbetald. Att tro att lärlingar är gratis för företagen är helt fel, med tanke på att man sällan kan fakturera deras tid så är det snarare en förlust med lärlingar
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Då kan ju tex en snickare helt enkelt ta med en lärling som håller i plankan medan snickaren spikar och sedan ta nästan dubbelt så myket betalt som om han själv höll i och spikade?

Eller som min fru som är egen frisörföretagare, skulle hon kunna ha mig som lärling och att jag håller i hårfönen medan hon kammar och sedan ta nästan dubbelt betalt av kund? Jag skulle då aldrig gå tillbaka till den frisören........
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bytte blandare åt min granne här om dagen, det kostade henne 0 kronor, att hon är en trevlig granne räckte för mig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Enkelt att säga när man är rätt nyinflyttadad i en borätt med 30 lägenheter och utrymmen överallt med rör,man kan inte begära att en enskild person skall ha fackkunskap om rörjobb
När man som röris kommer ut på ett jobb så vet vi oftast heller inte var man stänger vattnet vi förutsätter att det finns stamventiler men oftast så kanske inte dom fungerar mm Bara för man jobbar i branschen så vet vi absolut inte vart allt finns eller var dom gömt avstängarna. Ibland tar det tid så är det bara.. Angånde lärling så är ju alla de någon gång i karriären betyder det då att den ska jobba gratis ?
 
  • Gilla
Forsmark91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.