Ska bygga oss ett hus i sommar och varken jag eller sambon har absolut som helst någon kunskap inom el. Ska väl i princip vara med och välja ut eluttag och vart lampor ska sitta..
Har tänkt så himla mycket på det här med elen dock för det är ju ändå en grej som verkligen kan lyfta huset och skapa wow-känsla.. har ni några tips på nya roliga saker man skulle kunna hitta på?

Är mycket viktigt med ett bra säkerhetssystem i huset. (inte för att någon inte ska kunna bryta sig in, utan jag vill att det ska låta och höras så tjuven skräms bort om de kommer när man sover), så tänker något typ skal-larm med fönsterlarm. Vi ska ha yale doorman.

Wifi mycket viktigt i hela huset (såklart).

Har inte läst på nåt vidare men verkar finnas något system som kallas för KNX, är detta nåt att rekommendera?

Har hittat coola hide-a-light spottar som jag tänkte kanske kunde vara snygga i vardagsrumsfönstren. Skulle vilja ha några twist-eluttag i köket (det är ju lite coolt? tar ju inte heller någon plats i lådan under..).

Kom gärna med vilka förslag som helst!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Det som du tycker är coolt i dag är din gråa vardag sedan du bott några månader i ditt hus. Satsa i första hand på en standardinstallation som uppfyller Svenskstandard så har du alla baskrav uppfyllda. Sedan kan du gödsla på med "leksaker" helt efter tycke och ekonomi. Och ja KNX är ett av flera system för "smarta hus". Vill du ha ett "smart hus" ska du i god tid talaom det så elfirman redan från början gör rätt.
Be om en elritning och en sittning med installatören där ni går igenom önskemål och dina drömmar. Den sittningen gör du ju med den som ska göra jobbet eller lejer in en elkonsult som efter samråd med dig får rita upp installationen.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Vill du gå all in och automatisera hela huset så är nog KNX rätt grej för dig. då kan du med rätt prylar integrera ljud, ljus, bild, larm, ventilation, värme mm i din anläggning, Bygga scenarier och fjärrstyra från mobil/padda/dator. MEN smakar det så kostar det.
Alternativ 2 är att göra en grundinstallation med KNX så kan man lätt bygga på det med tiden om ekonomin inte skulle godkänna allt lullull i början.

Är du bara ute efter att styra belysning och uttag med te.x app och scenarier så är PLEJD ett billigare alternativ.

TIPS: Tomrör från elcentral till framtida gäststugor, garage, bubbelkopp osv är ett bra sätt att spara tid, pengar och humör på framtida elektriker som i värsta fall måste dra fram ström utvändigt inne i huset till dessa eventuella förbrukare
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det som du tycker är coolt i dag är din gråa vardag sedan du bott några månader i ditt hus. Satsa i första hand på en standardinstallation som uppfyller Svenskstandard så har du alla baskrav uppfyllda. Sedan kan du gödsla på med "leksaker" helt efter tycke och ekonomi. Och ja KNX är ett av flera system för "smarta hus". Vill du ha ett "smart hus" ska du i god tid talaom det så elfirman redan från början gör rätt.
Be om en elritning och en sittning med installatören där ni går igenom önskemål och dina drömmar. Den sittningen gör du ju med den som ska göra jobbet eller lejer in en elkonsult som efter samråd med dig får rita upp installationen.
Självklart ska vi ihop med elektrikern göra en grundinstallation med allt som det innebär. Det här inlägget var mer syftat för sånt som är kanske lite utöver standard, vad vet jag om vad som finns för roligt på elmarknaden. Många som hålls med el skriver ju "att när jag bygger mitt hus vill jag inte missa något", och då antar jag att det inte är ett eluttag han/hon snackar om. Det är ju det viktigaste, att belysningen sätts rätt och att man får de uttag man vill ha men det är ju sånt som jag känner att jag redan har koll på. Precis som när man går in på H&M och väljer ut en outfit så finns det stylister som kan "piffa upp det lite extra".
 
B Billh skrev:
Vill du gå all in och automatisera hela huset så är nog KNX rätt grej för dig. då kan du med rätt prylar integrera ljud, ljus, bild, larm, ventilation, värme mm i din anläggning, Bygga scenarier och fjärrstyra från mobil/padda/dator. MEN smakar det så kostar det.
Alternativ 2 är att göra en grundinstallation med KNX så kan man lätt bygga på det med tiden om ekonomin inte skulle godkänna allt lullull i början.
...
Alternativ 3 är att titta på http://www.smarthouse.nu/
Det är ett system som inte är KNX, och som jag inbillar mig är lite mer prisvärt.
Dock är inte direkt alla Sveriges elektriker och elkonsulter kunniga i det systemet. Via fliken "kontakt" och "hitta installatör" kan Du förhoppningsvis hitta någon nära Dig att fråga mer om möjligheter och priser.

Firman bakom (tillverkaren) är en "tung" leverantör mot industri, och det system som idag säljs för bostadsändamål har samma kommunikation som är provad och även godkänd för mycket krävande industriapplikationer sedan typ 40 år, så det är inget man direkt behöver vara orolig att det försvinner från marknaden.

Systemet för bostäder här har en hel del inbyggda funktioner, bland annat styr, mät och larm.

För övrigt, trådlöst datanät är nog bra, men fundera på om Ditt hus behöver flera "basstationer", dvs sändare som gärna samverkar. De funkar klart bäst med trådanslutning, och bra modeller behöver idag inte separat elmatning, de kan köra PoE (Power ower Ethernet). Jag har själv ett system av fabrikat Ubiquiti, (accesspunkten jag har heter Unifi AP-AC Lite, "Routern" heter EdgeRouter X SFP).

Jag har Bahnhof Villafiber, som jag gillar skarpt av många orsaker, billigare än "Telia Öppen Fiber", men finns väl inte genom Telia-fibernätet på alla orter (Det är alltså samma fiber som Öppen fiber, men utan att blanda in Telia). Den mediakonverterare som kom med abonnemanget har en SFP-modul för fiberanslutningen, och den går direkt in i EdgeRoutern, en pryl mindre i mediaskåpet, och en liten svart klump mindre i vägguttaget. Dessutom ett uttag till ledigt för mina (trådade) prylar, bla accesspunkter.

Detta är riktigt bra prylar som kanske är en klass upp från de enklaste, vilket också kan kräva lite mer kompetens för att startas upp än att följa Telias "anslut PC:n för dummys". Säljs av flera stora, Dustin, Webhallen, ...

Jag vet också folk som provat TV från fiberabonemang över trådlöst, med resultatet "missnöjd" - det har slutat med spikad kabel fram till TV-platsen. Tänk i förväg ut hur Du vill möblera, fundera på just datanät till TV, förstärk den väggen för att kunna hänga upp en rejäl klump, och dra rör från den till platserna där Du vill sätta högtalare. Inget är så retligt som att vilja ha en högtalare på andras sidan om en dörröppning...

För att göra ett riktigt El-bra hus behöver Du möblera huset "på ritningen", och sedan ta det som underlag för installationen. Själv gillar jag rikligt med styrbara uttag vid fönster, för julstjärnor och annat som man vill styra med klocka och uteljuset...

Missa förresten inte att dra ett bra kabelrör från inkommande el direkt mot garage/carport.

Ditt intresse för "high-tech" får mig att tro att elbil, elcykel, elgräsklippare (som inte vill stå direkt mot huset vid laddning), ... eventuellt också kan vara kommande, för att inte tala om lyse i träd, buskar, julgran, ...

Men frågar Du mig så skippa fasadbelysning och solceller på taktet!
 
S Soltorp40 skrev:
Jag har Bahnhof Villafiber, som jag gillar skarpt av många orsaker, billigare än "Telia Öppen Fiber", men finns väl inte genom Telia-fibernätet på alla orter (Det är alltså samma fiber som Öppen fiber, men utan att blanda in Telia). Den mediakonverterare som kom med abonnemanget har en SFP-modul för fiberanslutningen, och den går direkt in i EdgeRoutern, en pryl mindre i mediaskåpet, och en liten svart klump mindre i vägguttaget. Dessutom ett uttag till ledigt för mina (trådade) prylar, bla accesspunkter.
Det blir väl inte mindre antal prylar och nätdelar i mediaskåpet som du skriver, din mediakonverter från bahnhof är ju samma sak som andra operatörers CPE?
Kan bahnhof ens felsöka mot mediakonvertern, hur vet de om det är mediakonvertern eller din fiber som är sönder när de inte får något ljus från dig?
Jag är förvisso väldigt fördomsfull av mig, men jag tror inte en EdgeRouter är rätt pryl till någon som inte har någon som helst kunskap om el.
 
hsd
Plussa på med extra vägguttag och lamputtag, det är dyrare att efterinstallera och trist att ha skarvdosor liggandes
Det kan ju tex. vara trevlig med ladduttag i hall monterat på vettig höjd och inte vid golv
Likadant med nätverket och tv, dra hellre någon för mycket än för lite
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det blir väl inte mindre antal prylar och nätdelar i mediaskåpet som du skriver, din mediakonverter från bahnhof är ju samma sak som andra operatörers CPE?
Kan bahnhof ens felsöka mot mediakonvertern, hur vet de om det är mediakonvertern eller din fiber som är sönder när de inte får något ljus från dig?
Jag är förvisso väldigt fördomsfull av mig, men jag tror inte en EdgeRouter är rätt pryl till någon som inte har någon som helst kunskap om el.
Med "standardlösning":
Fiber ==> (SFP)Mediaomvandlare(Koppar) ==> (Koppar)Router ==> Huset

Med det jag beskrev:
Fiber ==> (SFP)Router ==> Huset

Mediaomvandlaren är (i fallet Bahnhof Villafiber) en helt passiv nätkomponent, ingen inteligens i den, bara just vad namnet säger: den omvandlar från optiskt till elektriskt media. Och det optiska görs genom att själva opto-sändaren är en lös pluggbar modul med sk. SFP-form. Den modulen passar direkt i routern jag skrivit om.

Om det fungerar eller ej kan man väl tvista om, likt frågan om humlan kan flyga, men att det kommer ett svar på frågan borde ge en ledtråd!

Router kan man köpa från Bahnhof om man vill, men det ville inte jag... (Med bieffekten att jag inte kan ha Bahnhof IP-telefoni, för den stöds bara genom deras egen...; dock är jag inte intresserad, finns andra som säljer den tjänsten väl så bra utan att blanda ihop telefon- och IP-leverantör)
 
S Soltorp40 skrev:
Med "standardlösning":
Fiber ==> (SFP)Mediaomvandlare(Koppar) ==> (Koppar)Router ==> Huset

Med det jag beskrev:
Fiber ==> (SFP)Router ==> Huset

Mediaomvandlaren är (i fallet Bahnhof Villafiber) en helt passiv nätkomponent, ingen inteligens i den, bara just vad namnet säger: den omvandlar från optiskt till elektriskt media. Och det optiska görs genom att själva opto-sändaren är en lös pluggbar modul med sk. SFP-form. Den modulen passar direkt i routern jag skrivit om.

Om det fungerar eller ej kan man väl tvista om, likt frågan om humlan kan flyga, men att det kommer ett svar på frågan borde ge en ledtråd!

Router kan man köpa från Bahnhof om man vill, men det ville inte jag... (Med bieffekten att jag inte kan ha Bahnhof IP-telefoni, för den stöds bara genom deras egen...; dock är jag inte intresserad, finns andra som säljer den tjänsten väl så bra utan att blanda ihop telefon- och IP-leverantör)
Det förtydligandet gjorde det klart hur du menade. Då blir det som du skriver en sak mindre i skåpet :)
Det brukar bli svårt vid felsökningar när man kör så och pratar med supporten hos sin isp.
Kanske inte i ditt fall som är direktas liten mot Bahnhof, men i ett stadsnät, herregud vilken plåga det är.
 
X xLnT skrev:
Det förtydligandet gjorde det klart hur du menade. Då blir det som du skriver en sak mindre i skåpet :)
Det brukar bli svårt vid felsökningar när man kör så och pratar med supporten hos sin isp.
Kanske inte i ditt fall som är direktas liten mot Bahnhof, men i ett stadsnät, herregud vilken plåga det är.
Fast jag har Bahnhof villafiber, som är en tjänst i stadsnätet!
https://www.bahnhof.se/villafiber/
I praktiken har jag en "egen fiber" ner till deras router på telestationen, och den intelligens som behövs hos operatören för min anslutning sitter där, inte i en billig plastdosa hos mig. Detta är en tekniskt sett väldigt bra lösning, och en av flera orsaker att jag gillar dem som leverantör.

Stadsnätet i fråga är utlagt av "Telia", dvs i praktiken av det teliagäda dotterbolaget Skanova, som hyr ut "svart fiber" till Bahnhof, i motsats till (upplyst) transmission via stadsnät (Telia öppen fiber). Det går att köpa IP-tjänst från Bahnhof via stadsnät, och det är lätt att blanda ihop dessa båda alternativ.

Jag är en klar anhängare av "villafibern" på de orter där den finns att tillgå.
 
Ber om ursäkt om nedan är lite spretigt men jag tycker du skall tänka brett.

Dra oändliga mängder tomrör, dvs VP16 eller VP20 slang som mynnar i tomdosor. Detta måste du förhandla priset på, gå inte på att det kostar extra för att "det är data". Bygger du i lösvirke och är normalt händig klarar du detta själv, eftersom det är separata rör och dosor krävs det ingen behörighet. Minst ett RJ45 dubbeluttag per rum.

Planera också för WiFi accesspunkt några stycken och dra tomrör.

Sedan IP-kameror, du kör nog med PoE och rita in vart kamerorna skall sitta och dra rör till dom. Planera även skyddad plats typ vinden för PoE-routrar och larmskåp eller om larmskåpet sitter på annan plats. Du skall ha en siren inne och en ute som skall vara svåra att slå ut. Det skall även vara batteribackup.

Missa inte att dra 230V och belysning på vinden, du ångrar dig bara annars.

Sedan fundera på om du skall köra en separat videotelefonlösning för porttelefoni och dra rör för denna. Du skall alltså ha en uteenhet med ringknapp och kamera/mikrofon/högtalare per dörr och ett antal inomhusenheter. Inomhusenheter i kök, hall, master bedroom, varje badrum, garaget och kanske någon mer. Detta är kanonbra att ha så du slipper öppna för aggressiva försäljare. Kolla runt om det finns videotelefon som kan spela in och som integrerar med övriga IP-kameror och larm.

Dra tomrör för larmknappar. Många larmknappar. Helst vill du ha ett larm som kopplar video till molnet och lagrar externt om du blir anfallen. Eller om en röksensor löser ut. Tänk om du vaknar mitt i natten av inbrott. Rätt bra att ha en larmknapp vid sängen då så att du kan larma direkt.

Planera även säkerhetsdetaljer. T ex gallergrindar vid varje entre och även i trappan upp till andra våning så du fördröjer inbrott. Är du tungt inne på säkerhet kan det ju vara bra att klä in t ex sovrum med minerit och ha en brandklassad dörr men det är kanske överkurs.

Just det, glöm inte tomrör för IR- och rökdetektorer, kontakta professionell larminstallatör och kolla vilka tjänster som finns. Planera redan nu. Glöm inte garaget. Dra ävn rör till varje fönster för glaskrossensor.

När det gäller garaget så dra 3-fas direkt annars ångrar du det senare. Kör du bergvärma så fundera på en kulvert. NIBE 1245 har fyra zoner så du kan köra värme till hus, pool, garage och en till med olika framledning. Vatten och avlopp är inteheller fel i ett garage.

Sedan kan du faktiskt kosta på några rör upp till taket också för väderstation samt plattformen där du ställer teleskopet så du kan observera från kontoret via IP-kamera. Bra med flera rör så du kan få kraft och styrning till teleskopet.

Arbetsbänken behöver ett uttag var 40 cm. Gäller även fristående köksö eller liknande. Har man mycket plats köper man på sig mycket apparater. Planera en arbetsbänk i garaget eller pannrummet med mängder av uttag samt givetvis RJ45 för att kolla på ByggaHus medans du arbetar.

Nu kommer jaginte på mer för tillfället men kanske återkommer om det är något jag glömt.

Edit: Jag glömde säga att givetvis ersätter du takbeklädnaden med solceller och du behöver då även plats för batteriet så du kan driva allting i händelse av strömavbrott.
 
Redigerat:
Om man nu vill ha coola, lite ovanliga saker. Så skulle jag rekommendera att titta på fönster/glas som är elstyrt att kunna göra ex. glasväggen till badrummet ogenomskinlig med en knapptryckning. Eller mörklägga sovrummet.
 
Se till att dra fram ordentligt med till köket i flera separata grupper. du vill kunna köra micro, kaffebtryggare, brödrost och vattenkokare samtidigt utan att det löser.

Sätt fler vägguttag än du tycker är rimligt gärna ett varannan meter. Det är lätt hänt att det kommer en möbel för och sitter de då långt ifrån varandra blir det skarvsladdshärva istället. Vill du spara i början kan du sätta dosor som bara passeras av kabeln för att senare sätta uttag vid behov (förutsatt att du inte bygger knx).

Dra flera tomrör från elcentralen genom plattan som slutar utomhus. Guld när du vill koppla in något extra ute.

Laddningsuttag till mobila enheter. Jag har satt upp extra uttag under fönsterbänken vid soffan för att ungarna ska kunna hålla på med sina paddor även fast de glömt ladda.

Dra ett grovt rör (vent rör) mellan golv och tv för att slippa sladdar på väggen då får du igenom slddar med kontakt på.

Kör 20 slang till nätverksuttag annars blir det svårt att få in två nätverkskablar. Dra alla rör till en central plats där du får plats med router, nas och patchpanel. Gjut in 50mm tom rör under plattan fram till den centrala platsen för fiber

Fundera ut var du vill ha vattenutkastare och sätt flera direkt eller dra pem slang på utsidan. Så slipper du att dra vattenslang runt hela huset.
 
S Soltorp40 skrev:
Fast jag har Bahnhof villafiber, som är en tjänst i stadsnätet!
[länk]
I praktiken har jag en "egen fiber" ner till deras router på telestationen, och den intelligens som behövs hos operatören för min anslutning sitter där, inte i en billig plastdosa hos mig. Detta är en tekniskt sett väldigt bra lösning, och en av flera orsaker att jag gillar dem som leverantör.

Stadsnätet i fråga är utlagt av "Telia", dvs i praktiken av det teliagäda dotterbolaget Skanova, som hyr ut "svart fiber" till Bahnhof, i motsats till (upplyst) transmission via stadsnät (Telia öppen fiber). Det går att köpa IP-tjänst från Bahnhof via stadsnät, och det är lätt att blanda ihop dessa båda alternativ.

Jag är en klar anhängare av "villafibern" på de orter där den finns att tillgå.
Det är inte en tjänst stadsnätet tillhandahåller, det är en tjänst som din nätägare tillhandahåller. Ibland kan det vara samma aktör dock. Det är så allt skulle vara byggt enligt mig. Ren L1 mellan kund och operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.