Stenplattor och den "trumlade" modellen som brukar finnas i två färger - känner någon till om man kan köpa den direkt från fabrik, runtom i Halland eller Skåne?
 
Jag köpte trumlade stenar till bra pris från Betonggjuteriet i Markaryd.
Har numret hemma någonstans, men de finns väl i katalogen...
 
Nytillverkade betongstenar storlek c:a 21*14*7 cm beroende på tillverkare trumlas i stor "betongblandare" för att hörn och kanter skall rundas av och för att de skall få ett "gammalt utseende".

Tjocklek 7 cm för biluppfarter m.m.
5 cm för gångvägar.

Starka har en modell som heter "Bya-sten":
4011512.jpg

Se http://www.starka.se/produkt_start.asp?prod=Bya-sten&grp=1
 
Jag tror att det heter tumlade stenar och det är därför Nybyggaren tyckte det var kul...Mej svara :-X
 
Citat från Starkas hemsida:

Helsten 7 cm

Mått 210-140-70 mm
Yta Trumlad
Distanser Nej
Fas Nej
Färg Ljusgrå, Svart, Brun, Röd, Terrakotta, Sand, Gul, Fantasi röd/svart, Fantasi sand, Mosaik terrakotta, Mosaik sand
Antal/m² 34,0 st
Vikt/m² 153,0 kg
Vikt/st 4,5 kg

Ber om ursäkt för att jag inte orkar göra en snygg tabell.
Kolla särskilt på raden "Yta"...
 
trumling, poleringsmetod där arbetsstycken med grader eller ojämnheter roteras i en trumma tillsammans med slipmedel.
Källa: Nationalencyklopedin.
 
opsidopsi....jag trodde det hette tumlade...såg framför mig en torktumlare full med sten.. ;) Så bra att du rättat till de Daniel...upp med hakan nu..du hade ju inte fel :D
 
Ja där ser man...Flisby borde ju veta... :-/
 
Stenarna kostar c:a 150-250 kr/kvm beroende på fabrikat, färg och inköpskanal.

Underabetet är ganska omfattande.
Om det är t.ex. en garageuppfart e.dyl som skall tåla biltrafik räknar man med c:a 500 kr/kvm inkl. allt arbete och materiel (inkl. sten) enl. vår markkille.

Billigare blir det om man köper stenarna själv till ett bättre pris. (Man kan även tänka sig att markkillen kanske kan göra en del av arbetet "på sidan om" vilket får ner priset ytterligare.)

Ytor som bara belastas med gångtrafik o.dyl. är billigare då man kan ha tunnare sten och mindre underarbete.

Mindre ytor kanske man kan göra själv, men större ytor rekommenderas att ett proffs gör som har lämpliga maskiner m.m.

Vi lade 100 kvm i höstas och jag kan lova att det inte hade varit lämpligt att göra det själv!
Det gick åt c:a 20 ton singel + 10 ton 0-18 grus + 10 ton stenmjöl + 13 ton stenplattor (om jag kommer ihåg allt rätt). Hade varit jobbigt att fixa själv...
 
Kan tillägga att det vi tycker att det blev jättebra!
Betydligt trevligare än grannens asfalt.
 
Skanska Prefab, Staffanstorp
 
Hej
Jag vet inte om det är typ "gårasten" du menar. De finns i gråaktig ton och i terracotta. Isåfall har de dem på ByggMax. Där har vi handlat mycket, de är klart billigast här i regionen. www.byggmax.se
Hälsningar Jessi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.