Köpte ett 3 glas vridfönster men missade en detalj. Det är som skåror på sidan om fönstret. Så ser inte våra övriga fönster ut.

På fasaden där fönstret ska in sitter två större fönster bredvid varandra och sen ett litet fönster bredvid ytterdörren. Detta fönster ska in mellan dessa två fönster. Kommer skårorna att göra att fasaden blir rörig eller kommer det inte att synas? Har ingen bytesrätt på fönstret jag köpt.
3-glas vridfönster med synliga skåror på sidan som bilden markerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl konstruktionen för öppningsmekniken? Då borde väl fönstren öppnas olika om det inte finns på de andra?
 
S Stefan1972 skrev:
Det är väl konstruktionen för öppningsmekniken? Då borde väl fönstren öppnas olika om det inte finns på de andra?
Ja jag tror att de har olika teknik för öppning även om de är vridfönster allihop. Men det visste jag inte när jag köpte och jag såg det inte heller på bilderna.
 
Jag googlade runt lite och ser att vissa vridfönster har sådana skåror som det jag har köpt medan andra är helt släta. Frågan är om det kommer att synas eller inte...
 
Vad menar du med vrid då? Ser jag inte tokigt sitter handtaget nere och du fäller ut fönstret så att säga. Vanliga fönster med gångjärn har ju handtag på sidan och man öppnar som vilken dörr som helst.
Det jag menar är ju att det borde ju isåfall framgå att de öppnas annorlunda mot de andra ?
 
Sådär brukar vridfönster se ut. Tycker inte det är något man stör sig på. Vissa fönster har (metall)blanka beslag och det sticker ut lite mer, men om du målar dessa i samma vita som fönstret så tycker jag verkligen inte det är ett problem.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Finns både synliga och ej synliga beslag för vridfönster.
Beror på leverantör. Öppningsfunktionen borde vara det samma om det är vridfönster.
 
Ja det har jag lärt mig nu :) Fan

A A.G skrev:
Finns både synliga och ej synliga beslag för vridfönster.
Beror på leverantör. Öppningsfunktionen borde vara det samma om det är vridfönster.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Sådär brukar vridfönster se ut. Tycker inte det är något man stör sig på. Vissa fönster har (metall)blanka beslag och det sticker ut lite mer, men om du målar dessa i samma vita som fönstret så tycker jag verkligen inte det är ett problem.
Bara för att vara tydlig...jag stör mig inte på fönstret som sådant utan på att de övriga fönstren på fasadsidan har dolda beslag och det nya som jag ska sätta in har inte dolda. Därmed blir fönstren på den sidan av olika typ och jag är rädd att det kommer att synas.
 
Jag tror inte du retar dig på detta efter nån vecka.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad menar du med vrid då? Ser jag inte tokigt sitter handtaget nere och du fäller ut fönstret så att säga. Vanliga fönster med gångjärn har ju handtag på sidan och man öppnar som vilken dörr som helst.
Det jag menar är ju att det borde ju isåfall framgå att de öppnas annorlunda mot de andra ?
Oavsett var gångjärnen till vridet sitter, dolda eller icke dolda, så är båda typerna vridfönster. Sådana som man kan vända runt och putsa inifrån.

Den andra typen med gångjärn på kanterna som måste putsas utifrån heter väl sidohängt fönster.
 
Som tidigare sagt så finns det synliga och dolda gångjärn beroende på fabrikat.
Vissa tillverkare som har dolda har bara dolda upp till en viss storlek sen blir det synliga och detta beror på hur stort fönstret är. Dvs hur mycket bågen väger. Synliga gångjärn kan göras kraftigare och klarar större bågar/bågvikt.
 
Tack för alla svar!

Snart har vi ett fönster i köket :)
 
Ja det är det. Det stod att det levererades utan möjlighet att byta så tyvärr


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det ser ut som ett elitfönster ungefär.
Är det ett fönster i standardstorlek borde du väl kunna lämna tillbaka det,
och köpa ett annat som ser bättre ut på ditt hus.
[bild]
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.