Hej!

Vi var tidigare inne på att välja putsfasad när vi väl kommer till skott och bygger ett hus. Men nu är vi mer inne på att välja tegel. Är vi helt ute eller? Finns det fler som har valt tegel? Vad fick ni betala för det? Och vilken husleverentör har ni? Att välja puts kostar allt från 150-200 tusen, är tegel dyrare eller billigare?

Vi har resonerat så att tegel är underhållsfritt och om man väljer en grå färg eller grå-beige färg med svart tak till så får huset ett ganska strikt utseende.


Vad tror ni? Tyck gärna till......................

Mvh Baggio
 
Hej!

Intressant tråd!

Jag har själv sökt och frågat en del under ämnet "Fasad". Ni kan titta där till att börja med.

Jag är själv i samma situation som ni, dvs velar mellan tegel och puts. Vissa husföretag (och forumister) tycker att valet självklart blir tegel pga att det är underhållsfritt.

Å andra sidan hävdar en del husföretag att puts med ordentlig luftspalt och tjockt putslager skulle hålla i flera decennier. (Jag är dock tveksam)

Men visst - ett nytt putsat hus är superfint. Gulbeige eller grått till exempel.

Och jag är så rädd att en teglad villa kommer att kännas för "sjuttiotal".

Jag blir nyfiken när ni berättar om grå-beige tegel. Var har ni sett sådant - det låter fint? Eller menar ni "skurat" tegel, som i så fall är behandlat (mycket dyrare...och dessutom kräver det underhåll, vilket känns lite absurt)

Ang. priset kan jag meddela att det skiljer sig mellan olika hustillverkare om de anser tegling eller puts blir billigast. En mindre villa i ett eller ettochetthalvt plan ligger mellan 120-200. Stor skillnad, men också säkert stor skillnad på vald kvalitet av tegel eller puts.

...Vilket leder mig in på frågan om någon vet vilken typ (varumärke) av puts eller tegel som vanligen används som "standard" av kataloghusföretag.

Lycka till Baggio med ert val. Och berätta gärna om era vidare funderingar kring tegel kontra puts.

 
Baggio skrev:
Vi har resonerat så att tegel är underhållsfritt och om man väljer en grå färg eller grå-beige färg med svart tak till så får huset ett ganska strikt utseende.
Tegel kräver mindre underhåll än puts.
Dock är det inte helt underhållsfritt. Man behöver se över och foga om fogar vid behov. Det är dock långt mellan dessa tillfällen.

Tänk på att på ljus sten blir smuts snabbare synligt än på en mörkare eller brokig.
 
Tack för ditt tips volvo! Det är alltid bra att få höra lite ideer och erfarenheter från andra. Jag ska ha det i tanken om det nu till slut blir tegel.

//Baggio
 
arwen skrev:
...Vilket leder mig in på frågan om någon vet vilken typ (varumärke) av puts eller tegel som vanligen används som "standard" av kataloghusföretag.
kontra puts.
Jag puffar upp din fråga då jag tror att den försvann i allt annat. Vore intressant att få veta. Jag håller med dig fullt ut, visst finns det en risk att huset blir för 70-80tal med tegel. Men om man väljer ett slätt tegel med en fog i snarlikfärg så borde det väl bli rätt stilrent ändå?

Är det någon som har lite bilder på nybyggda hus med tegelfasad? Då vore jag jätte tacksam om jag kunde få se på dem.

Ha det gott i vårvädret//
Baggio
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.