Samlar ihop alla bilderna och bygget här så slipper vi att jag spammar verktygsforat.

Hustrun vill alltså ha ett bord till altanen, beställning ca 2*.9m. metallben, ek.

Sagt och gjort, dammsög blocket, hittade ek 1"*4" för hela 15kr metern.
Ekplankor säkrade med spännband på släpvagn, förberedda för DIY altanbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte 25*25 fyrkantsrör på Biltema.
Lidl-svets och Lidl-kap.
En verkstadsgolv med verktyg för metallarbete, inklusive en vinkelslip, fyrkantsrör, mätverktyg och skyddsglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkstadsbild med svetsutrustning, fyrkantsrör i metall och svetstillbehör på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort bord med svetsade metallben i en verkstad, tillsammans med eklister staplade på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyggligt rakt, fula svetsar men de håller för att 90kg jag hänger mig på dem.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Härligt! Men du bör nog minst staga upp med två trianglar i varje hörn, behövs inte mycket för att böja benen som det är nu.
 
nanowire nanowire skrev:
Härligt! Men du bör nog minst staga upp med två trianglar i varje hörn, behövs inte mycket för att böja benen som det är nu.
Du menar från den övre fyrkanten snett ner till benen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du menar från den övre fyrkanten snett ner till benen?
Ja precis. Hävstångseffekten benet nu utövar på svetsfogen är enorm. Det räcker nog med att komma ner 5-7 cm på benet med snedsträva för att det ska bli tillräckligt stabilt, om än inte jordbävningsstabilt.
 
nanowire nanowire skrev:
Ja precis. Hävstångseffekten benet nu utövar på svetsfogen är enorm. Det räcker nog med att komma ner 5-7 cm på benet med snedsträva för att det ska bli tillräckligt stabilt, om än inte jordbävningsstabilt.
Låter smart, får bli nästa gång jag får tid att fixa vidare.
Tänkte sätta en tväris också mitt på så inte plankorna hänger ner sig på mitten över tid. Tyvärr tog materialet slut..och Biltema har slut på lagret så får vänta lite. Får se om jag hinner börja såga och hyvla plankorna till helgen..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Låter smart, får bli nästa gång jag får tid att fixa vidare.
Tänkte sätta en tväris också mitt på så inte plankorna hänger ner sig på mitten över tid. Tyvärr tog materialet slut..och Biltema har slut på lagret så får vänta lite. Får se om jag hinner börja såga och hyvla plankorna till helgen..
Vore jag dig skulle jag skaffa en remsa plåt 3*100*>400 mm och med din Lidl-gerkap göra åtta trianglar 50*50 mm.
 
F
Hur funkar Lidl kapen? behöver också svetsa lite 25x25x2 samt 50x25x2 snart och vill inte lägga några stora pengar på en kap. Gör den raka och 45 graders snitt acceptabelt?
 
F fsn skrev:
Hur funkar Lidl kapen? behöver också svetsa lite 25x25x2 samt 50x25x2 snart och vill inte lägga några stora pengar på en kap. Gör den raka och 45 graders snitt acceptabelt?
Kapen funkar fint för 90grader. Inte hunnit testa på 45grader ännu. Men vad jag läst mig till är den lite smårapplig i vinklarna. Kommer inte hinna testa förrens vecka 14 tyvärr.
 
Svart metallram av bord eller bänk under konstruktion utomhus på träklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En samling träplankor på ett arbetsbord med ett vattenpass placerat ovanpå för att kontrollera jämnheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träbord i en verkstad, omgiven av verktyg, byggmaterial och organiseringhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrall i ett verkstadsutrymme, oljad och ej monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.