Miljöavgift är nog "Bra Miljöval" från Naturskyddsföreningen som många elbolag har men som då kanske är valfritt och jag tror vissa (Fortum?) bara har "Bra Miljöval" som standard då all el de säljer är det. Men kan ha fel...

Håller med om det inte finns några siter som jämför på timmätning men frågan är om det finns någon som kan sälja under spotpris förutom kanske under en viss nykundsrabatt för att håva in kunden?
 
Jag har många gångerbytt till det billigaste avtalet jag hittat. Det är i princip alltid ”miljöel”. Det kostar i praktiken inte extra. Här är det med som en obligatorisk avgift. Elcertifikaten verkar de inte redovisa priset för.
 
A
Verkligen intressant. Hoppade på för att testa. Byter I april, så jag har inte något resultat ännu. Däremot verkar priserna uppdateras direkt redan nu. Helt klart dags att börja planera tvätt mm på natten :)
 
  • Skärmklipp av elprisdiagram för idag och imorgon visande varierande öre/kWh genom dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Erik_Hansson skrev:
Verkligen intressant. Hoppade på för att testa. Byter I april, så jag har inte något resultat ännu. Däremot verkar priserna uppdateras direkt redan nu. Helt klart dags att börja planera tvätt mm på natten :)
Har det inte varit skriverier om att försäkringsbolagen vägrar stå för skadekostnader om man lämnat maskiner obevakade och i drift nattetid när något dåligt händer?

Bra brandvarnare är att rekommendera!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Tja,.. Vad ska man göra då?

Är det inte kaffekokare och sånt som menas? Kan inte tänka mig att tvättmaskiner, värmepumpar och beredare måste ha mänsklig övervakning..
 
Erik_Hansson skrev:
Tja,.. Vad ska man göra då?

Är det inte kaffekokare och sånt som menas? Kan inte tänka mig att tvättmaskiner, värmepumpar och beredare måste ha mänsklig övervakning..
Torktumlare / torkskåp lär vara en av de värre brandbovarna i hushållet, även om spisen leder ligan...

Tvättmaskinerna, liksom diskmaskiner tenderar att ge vattenskador lite nu och då

Värmepumpar och varmvattenberedare är däremot avsedda för 7/24-drift, dem klagas det inte på.
 
A
Kör med kompressortumlare så det blir inte samma brandrisk. Att köra en maskin 24/7 är inte samma sak som att köra en maskin någon av de 24 timmarna.
 
A
Intressant om du har några konkreta källor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Torktumlare / torkskåp lär vara en av de värre brandbovarna i hushållet, även om spisen leder ligan...

Tvättmaskinerna, liksom diskmaskiner tenderar att ge vattenskador lite nu och då

Värmepumpar och varmvattenberedare är däremot avsedda för 7/24-drift, dem klagas det inte på.
Minns inte exakt var jag läst uppgifterna, tror det var någon artikel i en branschtidning, men lite Googlande ger ju en del stöd:

Sid 12, nedtill, "Spisen är värst i lägenheter", för att sammanfatta (några år gammal, men...)
https://www.msb.se/Upload/Nyheter_press/Raddningstjansten i siffror 2013_ny.pdf

Här kommer några välmenande goda råd - jag har inte gått till grunden med källan, men fundera varför dessa 5 är högst på deras lista...
https://www.sectoralarm.se/trygghet/sa-undviker-du-de-dolda-brandriskerna-i-hemmet/

Och i vilket fall - TILL ALLA LÄSARE - kolla in denna mycket lärande instruktionsfilm från Brandskyddsföreningen.
https://www.brandskyddsbanken.se/moodle/course/view.php?id=14&number=1

Denna förening består av vara försäkringsbolag, och agerar som deras gemensamma tekniska expertpanel. Föreningen är också huvudman för Elektriska nämnden som har mycket stort inflytande över El-regelverken, och deras uppföljning, administrerar regelbundna besiktningar för större elanläggningar, håller kompetenskrav och utbildningar för inspektörer mm.

Anm: Jag har ingen koppling till, eller beroende av, någon av de jag länkar ovan.

Sena tillägg (redigerat):
Frågan är inte ny; se
https://www.byggahus.se/forum/threads/koera-disk-tvaett-tork-naer-man-inte-aer-hemma.190460/
Inlägg 18 exempelvis.

En uppräkning över "populära brandorsaker" jag hittade sedan:
https://www.brandskyddsforeningen.s...d/sa-har-forebygger-du-en-brand-i-din-bostad/
Även här några år gammal statistik - verkligheten har nog ändrats lite under tiden
- Gamla, dammiga, Tjock-TV (och datorskärmar) är klart mer ovanliga nu, de har tagit slut och skrotats
- Kyl/Frys, det var en tid som ett vanligt fabrikat av startrelä tog eld efter några års användning, men en hel del av de skåpen börjar också vara utskrotade.
- Laddning av Telefon, Platta, I-pod, ... alla med Li-Ion batterier har ökat enormt, och även en liten risk * 20 miljoner laddningar i veckan ... (mycket lågt gissat 7 miljoner svenskar som laddar en pryl 3 gånger i veckan...)
- Vitvaror har blivit billigare, vi kastar och köper nytt i stället för att låta laga, och när maskinerna inte används lika många år blir det inte lika mycket damm och skit inuti, inte lika stor risk att remmar och slangar blir gamla och går av etc.

MEN obs; tvätt och tork nämner speciellt (på flera ställen): "när trumman hindras från att rotera", exempelvis av en utstickande del från en bygel-BH. Liten hjälp om maskinen är ny eller gammal här.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hänger på denna tråd. Om det är som TS skriver. Är det då fördelaktigt för mig som bara har hushållsel 18000 kwh/år som jag oftast gör av med kl 17 till 08? Eftersom det är då tvättmaskin, torktumlare och belysning är igång.
Bara hushållsel 18000kwh/år? Är det en nolla förmycket?
 
P para skrev:
Bara hushållsel 18000kwh/år? Är det en nolla förmycket?
Haha. Nej tyvärr inte. Hos hemtjänsten går vi under namnet "lamphuset". Men för att nyansera lite så finns det en självbegränsande värmekabel på 25 m i vattenslangen ut till stallet och ett litet 350w oljeelement som går på timer till katterna och ett lika litet element i sadelkammaren på 5 kvm för att hålla bort fukten. Används bara vintertid och håller väl 10 grader. Annars VV o uppvärmning med ved året runt.
 
john68 john68 skrev:
Haha. Nej tyvärr inte. Hos hemtjänsten går vi under namnet "lamphuset". Men för att nyansera lite så finns det en självbegränsande värmekabel på 25 m i vattenslangen ut till stallet och ett litet 350w oljeelement som går på timer till katterna och ett lika litet element i sadelkammaren på 5 kvm för att hålla bort fukten. Används bara vintertid och håller väl 10 grader. Annars VV o uppvärmning med ved året runt.
Kanske egen vattenpump också, lite ger mer årsbehov än en villa med kommunalt vatten? Men se upp med att inte kranar läcker, WC-stolar rinner etc, för det egna vattnet är inte heller gratis.

Köra motorvärmaren i bilen "stadigt" kan också synas på elmätaren, utan att man tänker på att den sänker utgiften på bensinkortet med ännu fler kronor.

För övrigt kanske veden bidrar lite till elmätaren också, för det är idag inte många som sågar och hugger för hand.
 
S Soltorp40 skrev:
Kanske egen vattenpump också, lite ger mer årsbehov än en villa med kommunalt vatten? Men se upp med att inte kranar läcker, WC-stolar rinner etc, för det egna vattnet är inte heller gratis.

Köra motorvärmaren i bilen "stadigt" kan också synas på elmätaren, utan att man tänker på att den sänker utgiften på bensinkortet med ännu fler kronor.

För övrigt kanske veden bidrar lite till elmätaren också, för det är idag inte många som sågar och hugger för hand.
Inget eget vatten sen ngt år tb. Betalar bara 4 kr kubiken för den. Dottern använder ofs motorvärmare. Veden kommer nu för tiden kluven kapad torr så maskinerna står orörda sen ngr år tb.
 
Hej
Lyfter denna tråden.
För att höra om någon är kund hos Greenly nu och hur prisbilden är?
 
  • Gilla
Stahle3
  • Laddar…
A
Betalade 23 öre kW/h i snitt för juni med Greenely.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.