H hempularen skrev:
Men en luftvärmepump täcker normalt inte hela husets yta, framförallt inte om det även är källare.

Om du istället satsar på bergvärme, jordvärme eller luft/vatten värmepump. Så kan du räkna med en besparing på totalt en faktor 3 - 4.

"Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump."

Exakt vilken sorts värmepump är det?
 
C
Kollade på ett hus (relativt nybyggt med bergvärme) med riktigt extrem elförbrukning. Var stora samtalsämnet på visningen. Mäklarens förklaring var att ägaren haft 25° i poolen året runt. Men man vet ju som spekulant aldrig riktigt tyvärr.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump."

Exakt vilken sorts värmepump är det?
Det vet jag tyvärr inte än.
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Är det luft/luft eller luftvatten? Det borde om inte annat synas på bilder från huset.
 
Reagerade också på skrivningen ”elpanna och luft-vattenvärmepump”. Förvisso är en LVVP ”alltid” dockad mot en innedel som tekniskt sett är snarlik en elpanna, men inte brukar skriva det så? Får mig att undra om man möjligen dockat en LVVP mot en befintlig elpanna - där ju regleringsproblem skulle kunna driva upp förbrukningen. Ser man på bilder/visning innedelen/elpannan? Den borde se modern ut om den köpts tillsammans med den två år gamla utedelen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det luft/luft eller luftvatten? Det borde om inte annat synas på bilder från huset.
Luftvattenpump
 
N Nyrostad skrev:
Reagerade också på skrivningen ”elpanna och luft-vattenvärmepump”. Förvisso är en LVVP ”alltid” dockad mot en innedel som tekniskt sett är snarlik en elpanna, men inte brukar skriva det så? Får mig att undra om man möjligen dockat en LVVP mot en befintlig elpanna - där ju regleringsproblem skulle kunna driva upp förbrukningen. Ser man på bilder/visning innedelen/elpannan? Den borde se modern ut om den köpts tillsammans med den två år gamla utedelen.

Jag bifogar en bild till dig på pm.
 
Kolla, som sagt var, om kostnaden baserar på faktisk förbrukning senaste året eller om det är uppskattade/gamla siffror.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
G Gargamella skrev:
Jag bifogar en bild till dig på pm.
På den bilden ser jag vad som ser ut som en rimligt nyinstallerad ackumulatortank med någon form av elpatron av trefasanslutningen att döma. Dock ser jag ingen styrelektronik för en LVVP. Det är möjligt att det finns en styrbox undangömd någonstans, alternativt att värmepumpen går i stand-alone läge direkt mot acktanken. Oavsett vilket bör man kolla att själva värmepumpen (utedelen, alltså) fungerar och är rimligt dimensionerad (kanske 6-9 kW värmeeffekt beroende på hur statusen på källarens isolering och fönstren är).
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Köpte ett hus i Lund för länge sedan.
Grannen hade ett exakt likadant hus och samma värmesystem. Direktel.

Grannarna ett pensionärspar.
"Mitt" hus par med 2 barn, hund och katt. Många långa duschar och varmt o "gott" i hela huset.

Tror iofs inte att katten duschade särskilt ofta men terassdörren var oftast öppen på glänt så den kunde komma och gå som den ville.

Skillnaden i elförbrukning var faktor 3.
Så svårt att säga vad är onormalt.

Grannen 17.000 kwh per år.
"Mitt" hus hade legat på drygt 50.000 kwh per år.
 
  • Gilla
Lärlingen123 och 1 till
  • Laddar…
G Gargamella skrev:
Byggt på 60talet. Isolering vet jag inte. 3glas-fönster.
Jag tror inte att treglas var särskilt vanligt på sextitalet, frågan är hur bra den renoveringen gjordes. Om fönstren inte drevades ordentligt kan det mycket väl blivit sämre isolerat än original.

En undersökning med värmekamera kanske skulle kunna skänka lite ljus över frågan. Det är lite varmt på dagarna nu, men på natten kanske det funkar?
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Den största energiboven i vårat hus är våran dotter. Hon badar och duschar nästan varje dag så det blir säker mellan 100-200l vv/dag bara på henne.
 
N Nyrostad skrev:
På den bilden ser jag vad som ser ut som en rimligt nyinstallerad ackumulatortank med någon form av elpatron av trefasanslutningen att döma. Dock ser jag ingen styrelektronik för en LVVP. Det är möjligt att det finns en styrbox undangömd någonstans, alternativt att värmepumpen går i stand-alone läge direkt mot acktanken. Oavsett vilket bör man kolla att själva värmepumpen (utedelen, alltså) fungerar och är rimligt dimensionerad (kanske 6-9 kW värmeeffekt beroende på hur statusen på källarens isolering och fönstren är).
Acktank och elpanna ihop med LVVP verkar inte klokt.
Då värmer man massa vatten i en tank som egentligen inte behövs.
Både elpatron och LVVP är ju energikällor som kan ge den energi som behövs för stunden.
Acktank behövs ju endast ihop med med uppvärmning av ved.

En koll och intrimmning av någon som har koll kan nog spara många kronor per år.
 
Hemmakatten
E Emanuel01 skrev:
Den största energiboven i vårat hus är våran dotter. Hon badar och duschar nästan varje dag så det blir säker mellan 100-200l vv/dag bara på henne.
Men alla duschar väl varje dag? Må vara att tonåringar gärna duschar längre och flera gånger varje dag.
 
Fast vissa hävdar att man bör ha en "volymtank" till värmepumpen, så att den inte behöver starta så ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.