Hej! Jag och min sambo har hittat ett intressant hus, förutom driftkostnaden som känns väldigt hög. Vi har tänkt oss cirka 40.000kr per år i driftkostnad som mest.

Detta hus vi är intresserade av har en driftkostnad på 56.000kr per år, och det är elen som drar iväg. Den landar på 38.000kr per år. KWh vet jag inte ännu då energideklarationen inte är klar. Men det bör ju vara över 30.000kwh för den pengen.

Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump. Det bor 2 vuxna och 3 ungdomar i huset.

Vi är 2 vuxna och inga barn som ska bo där.

Min fråga är, får man ner elförbrukningen mycket endast genom att vara färre personer i hushållet? Dvs mindre duschande varmt och mindre grejer igång så som lampor, tv, datorer osv? Eller är det marginell skillnad?

Mvh Gargamella
 
R
G Gargamella skrev:
Hej! Jag och min sambo har hittat ett intressant hus, förutom driftkostnaden som känns väldigt hög. Vi har tänkt oss cirka 40.000kr per år i driftkostnad som mest.

Detta hus vi är intresserade av har en driftkostnad på 56.000kr per år, och det är elen som drar iväg. Den landar på 38.000kr per år. KWh vet jag inte ännu då energideklarationen inte är klar. Men det bör ju vara över 30.000kwh för den pengen.

Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump. Det bor 2 vuxna och 3 ungdomar i huset.

Vi är 2 vuxna och inga barn som ska bo där.

Min fråga är, får man ner elförbrukningen mycket endast genom att vara färre personer i hushållet? Dvs mindre duschande varmt och mindre grejer igång så som lampor, tv, datorer osv? Eller är det marginell skillnad?

Mvh Gargamella
Fårskinnstofflor, mössa, nattmössa, 15 grader i sovrum och 18 i resten av huset så borde ni kunna spara en del.
Värmen är det som drar mest.
Kamin?
 
Kan tänka mig runt 20 plus inne. Inte lägre.
R RapidSledge skrev:
Fårskinnstofflor, mössa, nattmössa, 15 grader i sovrum och 18 i resten av huset så borde ni kunna spara en del.
Värmen är det som drar mest.
Kamin?


Vill ha åtminstone 20 grader inne.

Det finns en öppen spis.

Skulle det göra stor skillnad med en till pump?

Sen vet jag inte vad det är för märke eller modell på nuvarande pumpen. Kan det vara så att man valt en billig typ som inte gör sitt jobb ordentligt? Så det skulle hjälpa att byta till en dyrare isåfall?
 
Helt klart kommer ni ha lägre på bara 2vuxna. Men hur mycket är svårt å säga. Min årsförbrukning har ökat i snitt ca 1000kwh/år per unge här hemma. Å då är det små barn än så länge. Bara på att det går åt mer duschvatten, tvätt,tork disk maskinerna går ju hela tiden.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Ja visst kan det va en billig och/eller för liten värmepump åxå som gör det. Kolla upp va det är för märke å modell.
Hur stort är huset ?
Byggår ? Isolerat ? Fönster ?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Malten skrev:
Ja visst kan det va en billig och/eller för liten värmepump åxå som gör det. Kolla upp va det är för märke å modell.
Hur stort är huset ?
Byggår ? Isolerat ? Fönster ?
Ska kolla upp märke och modell. 117kvm både i boyta och lika stort i biyta så totalt 234kvm.

Byggt på 60talet. Isolering vet jag inte. 3glas-fönster.
 
Biytan, är det källare el garage el fristående byggnad?
..och värms upp med samma temp ?
 
Snigla Snigla skrev:
Biytan, är det källare el garage el fristående byggnad?
..och värms upp med samma temp ?
Det är pannrum, förråd, garage, allrum och tvättstuga i källaren. Jag vet inte hur dom fördelat uppvärmningen. Ska kolla upp när energideklarationen kommit.
 
  • Gilla
Lasseveteran
  • Laddar…
Källare iaf och värmetollförseln ligger troligen på samma nivå som resten av huset. Alla element brukar stå på max för att man ska sköta temp regleringen via pannan. Sedan betyder inte det att det är exakt lika varmt på våningarna..

Det är alltid svårt med el.. att sätta fingret på om nått är fel och isf vad.. (och om det inte är nått fel, vad det är som drar..)

Tyckte inte energideklarationen sa så mycket när vi fick den. Man får lite tips på saker man kan förbättra om man har tur. I övrigt tyckte jag bara de gav huset en klass.. (bra el dålig utifrån allt ”synligt”..elräkning..årsmodell osv)

Men ändå..

Tänk lite på om vitvarorna är nya, är det någon form av växthus/förråd som kan ha varit uppvärmt (med extra elementet).. som ni nämnde.. hur många personer som bor i hushållet (både för varmvatten, mängd tvätt, disk)... finns badkar, pool?

Lampor/belysningar är ofta försumbara rent elräkningsmäsdigt..medan att ha elbil och ladda den var tredje natt påverkar..

Är luft/va pumpen rätt dimensionerad för huset? Rätt inställd?

Man måste vara lite detektiv, man kan nästan alltid förbättra det hela.. men inte alltid så mycket som man vill!

Vi har haft två 70-talshus i samma strlk som ert (dvs enplan med källare) på samma kvadrat..

Första låg i Sundsvall hade eluppvärmning/elelement och l/l pump på entréplan. Vi är två pers. Elförbrukningen låg på runt 23-25000 kWh (inkl varmvatten o hushållsel) plus sopor, vatten/avlopp, försäkring, skatt osv.

Andra huset låg i Skåne och hade vattenburet system med gamal olje/elpanna.. vi hade en förbrukning på 42 000 kWh (!!!) och höll på att smälla av., gick bara på elpatron, vi bytte till bergvärme och förbrukningen sjönk till 18 000 kWh (inkl hushållsel) ..plus försäkring, skatt,vatten/avlopp osv. Vi hade kanske 21-22 grader (20 i källarn)

Men vi frågade runt lite på gatan i Skåne.. de flesta hus var som vårt, men ett par var ist 1,5 plans (utan källare).. de låg alla högt i elförbrukning..35-40000 kWh.. oavsett hur många de var i familjen)

Vår granne hade dock precis bytt till luft/vatten och de har en förbrukning på ca 16000 kWh om året.,de är pensionärer, inga djur..har lite svalare i källaren och i stora vardagsrummet (när de är själva....utan gäster..). håller nog 20 grader i övrigt.. De värmer upp ett växthus på vårkanten kanske 1000 kWh allt som allt.

Isolering, läge, vindutsatthet, tätningar/fönster o dörrar.. sånt påverkar.

Inte så många konkreta tips.. bara lite att tänka på :)
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Kolla med säljaren eller elbolaget vad huset har dragit sista året. Siffrorna kan vara baserade på fel sak (nettoenergibehov enligt energiberäkningen eller elförbrukning innan värmepumpen installerades t ex).
 
  • Gilla
Gargamella och 1 till
  • Laddar…
Mycket vettigt har redan sagts, och när vi är uppe i så stor energikonsumtion som du beskriver är det egentligen bara uppvärmningen som kan göra någon större skillnad.

Kolla först att värmepumpen överhuvudtaget går! Förbrukningen antyder att de kör 100% på elpanna (vilket en någorlunda modern anläggning gör automatiskt om pumpen strular).

Var ligger huset? Har en 60-talskåk med snarlika mått i södra Skåne med fungerande men gammal LVVP och ligger i alla fall en bit under 20 000 kWh med två vuxna i hushållet. LVVP är sett över året ganska effektiva i sydsvenskt klimat, men med sjunkande snittemperatur uppåt landet tappar de snabbt i effekt. Då finns mycket att vinna på exempelvis en bergvärmekonvertering.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
3 ungdomar skriver du, är det tonåringar kan duschandet ta timmar som kostar. Troligen står elpannan för varmvattenproduktionen till 100 %. Kolla så värmepumpen verkligen står som 1:a alternativet vid uppvärmning.
Min kåk på 185 m2 drar 13000 kwh/år med värmepump som producent.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Håller med övriga. Låter lite orimligt mkt för ytan.
En sak som jag såg när vi flyttade in i nytt hus var att det äldre paret som bott där innan oss hade en elgolv-värmeslinga i golvet i källaren på en ganska stor yta. Men eftersom det var oisolerat under denna så värme den mest upp jorden åt maskarna!! Jag kopplade ur denna el-slinga och sänkte el-förbrukningen markant. Kommer inte ihåg exakta siffror men stor skillnad gjorde det.
Så kolla i annonsen om det står golvvärme i källare t.ex. Då kan ni misstänka att mkt av din elkostnad går åt för att värma upp marken under huset... :dizzy:

Sen så försöka att utnyttja Luft-vatten-värmepumpen så mycket det går. Det är där ni kommer spara in kostnader i det långa loppet. Men det kan behövas en del investeringar för att få det hela att bli effektivt. Men självklart kommer ni kunna sänka förbrukningen!

Angående din siffra om under 40kkr/år så beror det såklart på vad man räknar in. Jag räknar med ca 50 kkr/år. Men då räknar jag in allt som krävs av huset, Vatten/Avlopp, uppvärmning, el, sopor/avfall, internet/bredband, TV, försäkringar och slutligen fastighetsavgiften. Dessa är kostnader som måste betalas för att bo i ett vettigt hus.
Sen är det alltid bra att skapa något sort renovering-/underhållskonto. Det jag märkt är att man nog får räkna in en 30 kkr/år i rent underhåll. Saker pajar, fasad måste målas, hängrännor behöver bytas, taket behöver läggas om, avlopp måste spolas osv.
Sen är det ju även bra att ha lite pengar till utbyggnader eller moderniseringar av huset också. Typ ta upp ett hål i en vägg för att sätta in en altandörr, installera en kamin, bygga ett uterum eller installera ett FTX-system. Detta kontot kan ju bli hur dyrt som helst beroende på förutsättningar.
Jag har snart bott i vårt hus i 5 år. Vi har byggt ut en farstu på ca 11 kvm (tilbyggnad), installerat en pardörr som altandörr, installerat en kamin och glidgjutit skorstenen, byggt ett staket mot bilvägen så inte barnen kan springa rakt ut i gatan. Brädfodrat om södergaveln eftersom den slits mest pga det konstanta solljuset. Målat om hela huset. Byggt ett nytt duschutrymme i källaren på ca 6 kvm. Detta har kostat mig i runda slängar 500 kkr och då har jag gjort mycket av detta själv. Denna kostnad är såklart en mix av underhåll och moderniseringar...
Saker som ligger i pipen de kommande 2-3 åren är att installera FTX och att bygga ett nytt uterum som är dubbelt så stort som det gamla. Beräknar ca 250 kkr till detta. Då gör jag mkt själv..
Men då får man iaf en liten uppfattning om att det inte alltid är billigt att köpa ett lite äldre hus. Så gör någon sorts rimlig budget och fundera på hur mkt cash ni har att röra er med. Gamla hus är otroligt charmiga men vill man börja bygga om mkt så är det inte alltid ultimat. Det tar alltid längre tid att arbeta med något som redan är befintligt eftersom man väldigt sällan kan göra några rationella genvägar för att få det snyggt.

Med detta sagt så är det helt underbart att bo i hus! Jag räknar också med att kanske ökat husets värde med ca 1,4-1,8 Mkr efter att FTX och nya uterummet är klart. Dock lite tråkigt att man måste flytta ifrån huset innan man kan realisera de pengarna :)
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Ett hus från 60 talet är generellt väldigt mycket sämre energimässigt än ett modernt hus. Och källaren kan vara extremt oisolerad.

Jag misstänker också att du har en lite väl optimistisk inställning till priset per kwh. Numera är ofta nätavgiften högre per kwh än själva elpriset. Så en elkostnad på 38 000, kan betyda nedåt 20 000 kwh.

Om hela totalytan värms upp fullt ut. Så tror jag att huset säkert kan göra av med 30 - 40 000 kwh per år i "rå energi", alltså utan hänsyn till besparingen som värmepumpen ger. Värmepumpen ger en besparingsfaktor på 2 - 3 på den energi den drar (alltså 1 kwh in ger 2 - 3 kwh värme) det beror lite på hur bra den är.

Men en luftvärmepump täcker normalt inte hela husets yta, framförallt inte om det även är källare.

Om du istället satsar på bergvärme, jordvärme eller luft/vatten värmepump. Så kan du räkna med en besparing på totalt en faktor 3 - 4. Det förutsätter då att det finns vattenradiatorer. Och det kan vara nödvändigt att byta ut dem mot mer effektiva radiatorer. En värmepump fungerar bäst om den inte behöver köra ut så hög temperatur.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
G Gargamella skrev:
Hej! Jag och min sambo har hittat ett intressant hus, förutom driftkostnaden som känns väldigt hög. Vi har tänkt oss cirka 40.000kr per år i driftkostnad som mest.

Detta hus vi är intresserade av har en driftkostnad på 56.000kr per år, och det är elen som drar iväg. Den landar på 38.000kr per år. KWh vet jag inte ännu då energideklarationen inte är klar. Men det bör ju vara över 30.000kwh för den pengen.

Huset värms med vattenburen elpanna samt en 2 år gammal luftvatten-värmepump. Det bor 2 vuxna och 3 ungdomar i huset.

Vi är 2 vuxna och inga barn som ska bo där.

Min fråga är, får man ner elförbrukningen mycket endast genom att vara färre personer i hushållet? Dvs mindre duschande varmt och mindre grejer igång så som lampor, tv, datorer osv? Eller är det marginell skillnad?

Mvh Gargamella

Hej, Kolla upp förbrukningen i kWh, mer intressant än pris, då detta kan skilja rejält i pris. För att ha ngt att jämföra med.
Kolla med dom hur varmt de har normalt, och i alla rum. Nyttjar de också full värme i garage eller annat utrymme? Ställ frågor om deras elanvändning.
3 ungdomar och varmvatten, varmvatten är klart dyrt, påverkar.... 2 st. kanske badar varje dag?
Slutligen undrar man om det går att trimma in värmen/varmvatten bättre.
Siffran låter hög, sök förklaringar, jämför sen med hur ni kommer leva.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.