Bor i en tvåplansvilla som har ca 100 år på nacken. Under 80-talet byggdes huset om till tre lägenheter (se ritning på den ombyggnationen under) vi skulle vilja slå ut rödmarkerad vägg mellan hall och vardagsrum för att ersätta den med en ny vägg 1m in i vardagsrummet. Snutten som slås ut är ca 2m lång.
Arkitektritningar av en tvåplansvilla ombyggd till tre lägenheter, med en rödmarkerad vägg för föreslagen ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort gips idag och fann detta:

Avtäckt hörnvägg i hem med träreglar och takbjälke synliga bakom borttaget gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtäckt vägg med träreglar och delvis borttagen gipsskiva under renovering i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglarna är på 95x45 och takbjälken 120x45. Vad tror ni? Tänker att det är läge att ta in en byggingenjör...

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Sektion A-A av ett hus med markerad bärande vägg mellan rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset i genomskärning. Väggen som går mellan kök/sovrum och hall/badrum/vardagsrum är bärande, borde bära upp tak mm. Undrar alltså om den snutten skulle kunna ha någon bärande funktion.
 
Den rödmarkerade väggen bär framför allt upp en del av mellanbjälklaget …
 
Sådana gamla hus är notoriskt opålitliga enligt min erfarenhet. Golvbjälkar kan ligga på olika riktningar på samma våning. Jag skulle mäta in alla golvbjälkar i mellanbjälklaget först innan jag gör något. Eftersom det redan är ombyggt en gång är det lätt hänt att man lurar sig på de olika materialslag som kan förekomma. Ska du flytta den rödmarkerade väggen inåt vardagsrummet kommer du nära murstocken vilket kan kräva en speciallösning.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Tack för svar :) Ska ta in en byggingenjör men i väntan på den frågar jag här.

Vi kan leva med de två balkarna vid väggarna, men skulle vilja avväxla bjälken bredvid dörren. Går det att bara ta bort den icke stöttande delen av dörrfodret eller behövs kortlingar för stadga? Om det blir väldigt krångligt att avväxla bjälken vi inte vill ha: går det att ha bärande bjälkar exponerade i ett rum (där det kommer att vistas livliga småbarn)?
 
Det som är byggt på bilderna är då knappast nå bärande iallafall. Ser mest uppspikat ut för att få en vägg där det inte har varit nån tidigare.
 
Det bästa är att först göra som jag föreslog, att rita in samtliga golvbjälkar. Med hjälp av en regeldetektor (och att titta på golvbrädornas riktning) bör det vara enkelt. Med det som grund kan man dra slutsatser mycket lättare och säkrare.
 
Då kortsidan är ca 9 meter måste huset ha en hjärtvägg, det ser ut som att den revs under ombyggnaden under 80:talet. Om inte det finns avväxlingar. För att veta exakt hur mellanbjälklaget vilar/vilade på hjärtvägg måste du nog riva upp till bärlinorna.
 
JAg skulle inte rekommendera att ha fest i sovrummet på övervåningen! :)
 
Jag tycker inte slutsatsen om hjärtvägg är självklar i det här fallet. 100 år gamla plankhus är ologiska i våra ögon.
 
Det är möjligt att det är två hjärtväggar parallellt med kortsidan och då ligger bärlinorna längst med långsidan. Men bärande inneväggar måste huset ha annnars skulle det svikta rejält på övervåningen.
 
Vet att det går en golvbjälke parallellt med väggen som vi vill riva, ca 1m in i vardagsrummet. Mäter in övriga ikväll.

Men hela taket i vardagsrummet bågnar, lågpunkten är nära väggen som murstocken sitter i. Diffar ca 2 till 3 cm som mest
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.