En släktning till mig och hennes man har köpt stt första bostadsrätt radhus men förra ägaren har inte sagt upp varken sophämtning eller vatten, han säger att han inte vet hur han ska göra.

Dom vill inte tjata mer på honom mer men är oroliga att om han får en betalingspåminnelse på något kan komma till dom och vara otrevlig, han har varit det när dom klagade på städningen.

Hur ska man ta sig vidare i ett sådant fall
 
De anmäler att de vill ha abbonemang. Det ska de glra direkt. Vad föregående ägare gör är inte deras problem, om de gör det de ska. Kontakta kommunen och säg från vilket datum de ska stå som abonnenter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det vanliga är väl att man tar över dylika abonnemang? Man ringer och uppger adress och när man köpt fastigheten ifråga och så byter de bara.
 
Oavsett vilket så är det väl bara att ringa till vatten- och renhållningsbolagen och förklara läget? Dom har väl inget eget intresse i att djävlas varken med gamla eller nya fastighetsägaren...
 
Din släkting har väl tecknat nytt abonnemang och behöver därmed inte bekymra sig?
 
Då det är en bostadsrätt, även om det är ett radhus så brukar inte föreningen stå för dessa kostnader som en del av avgiften till föreningen? eller är det enskilt VA/Soppor där de bor?
 
Precis som det sägs i första inlägget så vet inte f.d ägaren hur man gör för att säga upp abonnemanget. Jag tror inte det finns något enskilt abonnemang, då det är en bostadsrätt tror jag att sopor o VA ingår i månadskostnaden man betalar till föreningen. Ring till ordförande ( eller någon annan i styrelsen) och fråga hur det fungerar.
 
Det är inte alls så säkert att sopor och VA ingår i avgiften. Har själv bott i ett radhus som var BR men vatten och sopor fick man stå för själv.
 
Oavsett vilket förstår jag inte hur det kan vara TS problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.