Hej

Vi håller på att rita upp hus i lösvirke och har varit i kontakt med arkitekt. Generellt verkar de vilja att man köper ett helt paket, från start till slut, med arkitektstjänster av dem motsvarande 10% av byggkostnaden. Vi känner mera att vi är intresserade av ett bollplank som kan diskutera och stötta med rådgivning men arkitekterna tycker inte det är en bra lösning.

Vad har ni för erfarenhet av arkitekt vid nybyggnation av lösvirke?
Tillför det mycket värde?
Hur har eran setup sett ut?
Vad har kostnaden för arkitekt legat på?
Har ni köpt timmar eller att de är med längst hela byggprocessen?

De arkitekter vi pratat med trycker väldigt hårt på att det är viktiga att de är med genom hela byggprocessen.

Tack för hjälpen!
 
Vi gjorde ”bara” en utbyggnad men vår arkitekt tillförde magi! Han såg saker vi aldrig hade kunnat tänka oss. Arkitekter har inte en fem års utbildning för intet.

Så mitt råd är - ta hjälp under hela processen. Ni bygger huset för er, men det ska sen kunna säljas till andra. Skulle du operera ditt knä själv också?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag anlitade arkitekt från start. Först fick arkitekten se tomten. Därefter ett antal timmars möte för att arkitekten skulle få en ide om hur jag tänkte och tyckte och vad jag prioriterade. Vi skrev kontrakt på första ideskissen.

Efter att jag godkänt denna skrev vi ytterligare kontrakt för hela byggprocessen där jag kunde bryta efter vissa upparbetade timmar.

Arkitekten följde bygget tills jag flyttade in.

10% av byggkostnaden verkar vanligt. Jag byggde för 13 år sedan - arkitektkontoret låg i Sthlm och bygget på landet i Skåne.

Arkitekten tillförde mycket mervärde. Min budget var pressad men genom att välja genuina material, standardmått på byggdetaljer och sofistikerade lösningar på en begränsad boyta kunde kostnaderna hållas nere. Samtidigt fick jag en designmässigt liten huspärla. Ja, för min del blev det ett ypperligt (och ekonomiskt) resultat.

Som skrivits tidigare i tråden finns det en anledning till att arkitekten helst vill vara med i hela byggprocessen. Det kan lätt uppkomma problem och där är arkitekten ovärderlig. Jag byggde i egen regi och med byggare/arkitekt som samarbetade blev mitt bygge problemfritt.
 
Redigerat:
Jag/vi har haft en lite annorlunda resa när vi byggde år 2010.
Frugan och jag var och tittde på visningshus, och kikade i huskataloger.
Och snart utmejslades ungefär vad vi ville ha, så med utgångspunkt från ett kataloghus gjorde vi vår "egen" skiss.
Så lät vi en arkitekt/byggnadsingenjör titta på hur vår dröm gestaltade sig, och tillsammans gjorde förbättringar och korrigeringar, med stöd och hjälp av hans kunnande och erfarenhet..
När vi hade slipat av alla ojämnheterna, så upprättade arkitekten plan- fasad- och sektionsritningar för vårt bostadshus, garage och lilla stall.
Det gick bra att kommunicera våra funderingar och skisser via mail och telefon. Han fanns ca 50 mil bort.

Jag tror att det var en bra början att starta med det som redan var gjort av våra stora husbyggare, studera och värdera vad vi gillade och ogillade i deras konstruktioner, i stället för att med arkitektens hjälp uppfinna hjulet på nytt. Särskilt som vi var ute efter något rätt traditionellt, och vi ändå måste böja oss för detaljplanens krav om att passa in i omgivningen osv.

(Sedan att arkitekten var en släkting som gjorde jobbet "gratis" är en annan sak.
Han uppskattade att det hade kostat ca 60.000 kr om skulle ha behövt betala.)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag/vi har haft en lite annorlunda resa när vi byggde år 2010.
Frugan och jag var och tittde på visningshus, och kikade i huskataloger.
Och snart utmejslades ungefär vad vi ville ha, så med utgångspunkt från ett kataloghus gjorde vi vår "egen" skiss.
Så lät vi en arkitekt/byggnadsingenjör titta på hur vår dröm gestaltade sig, och tillsammans gjorde förbättringar och korrigeringar, med stöd och hjälp av hans kunnande och erfarenhet..
När vi hade slipat av alla ojämnheterna, så upprättade arkitekten plan- fasad- och sektionsritningar för vårt bostadshus, garage och lilla stall.
Det gick bra att kommunicera våra funderingar och skisser via mail och telefon. Han fanns ca 50 mil bort.

Jag tror att det var en bra början att starta med det som redan var gjort av våra stora husbyggare, studera och värdera vad vi gillade och ogillade i deras konstruktioner, i stället för att med arkitektens hjälp uppfinna hjulet på nytt. Särskilt som vi var ute efter något rätt traditionellt, och vi ändå måste böja oss för detaljplanens krav om att passa in i omgivningen osv.

(Sedan att arkitekten var en släkting som gjorde jobbet "gratis" är en annan sak.
Han uppskattade att det hade kostat ca 60.000 kr om skulle ha behövt betala.)
Din lösning verkade precis rätt för just dig! Och arkitekt i familjen är inte fel. Jag var ute efter ett otraditionellt och mycket modernt hus - i gammalt fiskesamhälle! Detta innebar att huset ändå skulle smälta in i miljön ... inte helt lätt. Dessutom tvingade detaljplanen 1 1/2-plan (jag ville helst ha enplan) för nybygge i utkanten av byn. Men genom att arkitekten utgick från byns traditionella hus blev mitt också ett riktigt riktigt smalt hus. Det var verkligen roligt att bygga! Skall, i mitt nästa liv, bygga tidigare i livet ... :cool:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Dessutom tvingade detaljplanen 1 1/2-plan (jag ville helst ha enplan) för nybygge i utkanten av byn
OK, men det är väl ingen som tvingar dig att inreda och bo i vindsplanet?

Vår detaljplan är något liknande, den föreskriver bl.a. takvinkel på 38° - 45°.
Vi ville ha enplans, och byggde således med 38° tak.
Vinden används bara till förråd samt ett enkelt gästrum.
Och upp till vinden har vi bara en utvändig trappa,
men vinden är guld värd med 70 kvm förråd och gästrum mellan stödbenen.
Den dan någon annan skall flytta in, så går det att sätta en invändig trappa
och inreda på konventionellt sätt.
Utvändig trätrappa som leder till vinden på en vit enplansvilla med tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, men det är väl ingen som tvingar dig att inreda och bo i vindsplanet?

Vår detaljplan är något liknande, den föreskriver bl.a. takvinkel på 38° - 45°.
Vi ville ha enplans, och byggde således med 38° tak.
Vinden används bara till förråd samt ett enkelt gästrum.
Och upp till vinden har vi bara en utvändig trappa,
men vinden är guld värd med 70 kvm förråd och gästrum mellan stödbenen.
Den dan någon annan skall flytta in, så går det att sätta en invändig trappa
och inreda på konventionellt sätt.
[bild]
Eftersom mitt hus är så litet behöver jag utnyttja övervåningen till sov-, gäst-och arbetsrum. Annars hade huset blivit mycket större.
 
Tog hjälp av arkitekt vid en utbyggnad. Förutom att vi fick bra hjälp med hur vi skulle utforma utbyggnaden utifrån våra behov och önskemål, fick vi mycket bra hjälp med att ta oss fram till att få bygglov, vilket inte var självklart utifrån det vi ville göra. Mycket möjligt är att det inte hade gått igenom utan arkitektens kunnande.

Rent praktisk började vi med att förklara för arkitekten vad vi ville göra. Han tog fram en första skiss, som vi sedan förändrade/förfinade tills vi var nöjda. Kommer inte ihåg riktigt var vi landade prismässigt, men det var ju bara en utbyggnad, så några jättepengar var det inte i sammanhanget.

Tycker absolut att det tillförde mycket!
 
  • Gilla
Hjalmarson1
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Vi gjorde ”bara” en utbyggnad men vår arkitekt tillförde magi! Han såg saker vi aldrig hade kunnat tänka oss. Arkitekter har inte en fem års utbildning för intet.

Så mitt råd är - ta hjälp under hela processen. Ni bygger huset för er, men det ska sen kunna säljas till andra. Skulle du operera ditt knä själv också?
Tack för tipset, uppskattas verkligen :) Får man fråga lite vad magi i erat fall innebar? Är det ljusinsläpp? Planlösning? Materialval?
 
H Rydell85 skrev:
Tack för tipset, uppskattas verkligen :) Får man fråga lite vad magi i erat fall innebar? Är det ljusinsläpp? Planlösning? Materialval?
Titta bland mina bilder så ser du resultatet. Carl Gustav Bratt, vår arkitekt, såg möjligheter som vi inte tänkt på. Harmoni, ljusinsläpp, fönstersättning. Hans uppdrag var att skapa ett tv-rum och ett sovrum, vi hade aldrig tänkt på den lösning som nu blev. Det är lite skillnad från orginalritningarna, det ser du också på bilderna.

Till inredning, färger etc, så hade vi hjälp av en inredningsarkitekt (inte en ”inredare”, utan en med fem års utbildning från Konstfack). Men det ”betalades” med tjänster och gentjänster då det är en vän till oss.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag anlitade arkitekt från start. Först fick arkitekten se tomten. Därefter ett antal timmars möte för att arkitekten skulle få en ide om hur jag tänkte och tyckte och vad jag prioriterade. Vi skrev kontrakt på första ideskissen.

Efter att jag godkänt denna skrev vi ytterligare kontrakt för hela byggprocessen där jag kunde bryta efter vissa upparbetade timmar.

Arkitekten följde bygget tills jag flyttade in.

10% av byggkostnaden verkar vanligt. Jag byggde för 13 år sedan - arkitektkontoret låg i Sthlm och bygget på landet i Skåne.

Arkitekten tillförde mycket mervärde. Min budget var pressad men genom att välja genuina material, standardmått på byggdetaljer och sofistikerade lösningar på en begränsad boyta kunde kostnaderna hållas nere. Samtidigt fick jag en designmässigt liten huspärla. Ja, för min del blev det ett ypperligt (och ekonomiskt) resultat.

Som skrivits tidigare i tråden finns det en anledning till att arkitekten helst vill vara med i hela byggprocessen. Det kan lätt uppkomma problem och där är arkitekten ovärderlig. Jag byggde i egen regi och med byggare/arkitekt som samarbetade blev mitt bygge problemfritt.
I mitt fall har jag en byggare med 30 års erfarenhet av att bygga hus och det är
Totalentreprenad. Borde jag inte kunna lita på att de löser ev. Problem som uppstår?

Låter bra att han tillförde mycket värde. Nu efter bygget är klart, tror du att det hade lönat sig att försöka förhandla till konsultation per timme istället för fastpris som du verkar ha haft? Vet du hur många timmars jobb arkitekten la på ditt hus?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag/vi har haft en lite annorlunda resa när vi byggde år 2010.
Frugan och jag var och tittde på visningshus, och kikade i huskataloger.
Och snart utmejslades ungefär vad vi ville ha, så med utgångspunkt från ett kataloghus gjorde vi vår "egen" skiss.
Så lät vi en arkitekt/byggnadsingenjör titta på hur vår dröm gestaltade sig, och tillsammans gjorde förbättringar och korrigeringar, med stöd och hjälp av hans kunnande och erfarenhet..
När vi hade slipat av alla ojämnheterna, så upprättade arkitekten plan- fasad- och sektionsritningar för vårt bostadshus, garage och lilla stall.
Det gick bra att kommunicera våra funderingar och skisser via mail och telefon. Han fanns ca 50 mil bort.

Jag tror att det var en bra början att starta med det som redan var gjort av våra stora husbyggare, studera och värdera vad vi gillade och ogillade i deras konstruktioner, i stället för att med arkitektens hjälp uppfinna hjulet på nytt. Särskilt som vi var ute efter något rätt traditionellt, och vi ändå måste böja oss för detaljplanens krav om att passa in i omgivningen osv.

(Sedan att arkitekten var en släkting som gjorde jobbet "gratis" är en annan sak.
Han uppskattade att det hade kostat ca 60.000 kr om skulle ha behövt betala.)
Exakt så har vi med gjort, jag har även tidigare arbetar som meknikkostruktör och har designat huset i 3D baserat på husmodellerna vi gillar.

Sen så har byggaren tillgång till byggingenjör som kan gör alla ritningar och skisser som behövs för bygglov. Kostnaden för det här är ca 1/10 av en arkitekt. I erat fall, var arkitekten och byggingenjören samma person?

Tanken jag hade var att ta in en arkitekt på timmbasis för att agera rådgivare. Granska planritning, se om huset matchar tomt, hjälp med materialval mm.

När jag pratar med arkitekten verkar de dock mest vara intresserade av att baka ihop erbjudandet till ett paket och sälja.
 
H Rydell85 skrev:
I erat fall, var arkitekten och byggingenjören samma person?
Ja. Han var väl egentligen bara utbildad byggnadsingenjör (ej högskole) men hade bra blick för det arkitektoniska.

Och när det gällde ritningar och beräkningar så räckte det med plan, fasader och sektion för bygglovet.
Plus en enkel nybyggnadskarta.
Inga konstruktionsritningar för el, vatten, whatever.
Takstolsfabrikanten beräknade takstolarna, och snickare, elektriker och rörmokare gjorde vad som behövdes enligt god standard.
Den enda specialritningen jag hade var över FTX-ventilationen, som jag fick för ett par tusen från en konstruktör genom Solidukt, som levererade rörsystemet.

Så här blev det (från nybyggnadskartan). Det ser väl trevligt ut :)
3D-modell av en villa med garage, träd och bilar, visar nybyggnadskartans design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Väldigt fint :)

Men den nivån du har på modellen har jag löst själv idag. Det jag behöver rådgivning med är storlek och placering rum, materialval, fönstret typ, trappa, badrum mm.

Är husritningarna ni kollade så pass bra att det inte krävdes arkitekt? Jag menar en arkitekt har ju gjort huset ni kopierat med :)
 
H Rydell85 skrev:
I mitt fall har jag en byggare med 30 års erfarenhet av att bygga hus och det är
Totalentreprenad. Borde jag inte kunna lita på att de löser ev. Problem som uppstår?

Låter bra att han tillförde mycket värde. Nu efter bygget är klart, tror du att det hade lönat sig att försöka förhandla till konsultation per timme istället för fastpris som du verkar ha haft? Vet du hur många timmars jobb arkitekten la på ditt hus?
H Rydell85 skrev:
I mitt fall har jag en byggare med 30 års erfarenhet av att bygga hus och det är
Totalentreprenad. Borde jag inte kunna lita på att de löser ev. Problem som uppstår?

Låter bra att han tillförde mycket värde. Nu efter bygget är klart, tror du att det hade lönat sig att försöka förhandla till konsultation per timme istället för fastpris som du verkar ha haft? Vet du hur många timmars jobb arkitekten la på ditt hus?
Jag tog in arkitekten på rekommendation (Hemmakatten här inne ;) och vi byggde faktiskt nästan samtidigt). Nej, jag är övertygad om fast arkitektarvode i mitt fall var perfekt. Jag vet inte hur mycket byggaren utnyttjade arkitekt-backupen men de samarbetade mycket bra. Bygget är nu 13 år gammalt så kostnadsmässigt vet jag inte jämfört med idag. Ritningen gjordes i januari; jag jagade lokal byggare i nästan ett år och fick då också hjälp av arkitekten. Vi kom tillsammans överens om vad som skulle ingå i bygget och bygget gick sedan snabbt. Jag tror faktiskt att byggaren påverkades positivt av att ha arkitekten tillgänglig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.