Hej! Vi planerar en renovering av kök och matsal och nu har turen kommit till planering av belysning.

Vi tänkte sätta in spottar i både kök och matsal. Syftet med spottarna är allmänbelysning. Vår entreprenör har rekommenderat följande spottar (MD 99): https://www.malmbergs.com/Products/9974545 . Om vi använder dessa behöver vi nämligen bara regla taket med 45mm.

Ovanför matbord och köksön kommer vi ha vanliga taklampor (märkta med rött i skissen). Arbetsbelysning finns i fläkten och under högskåp ovan diskbänken.

Nu till min fråga: Har ni några tips på hur man kan placera spottarna i ritningen? Enbart längs vägg? Jag har läst att man ska ha 1st per 4 kvm i matsal, stämmer detta för md99?

OBS: den konstiga väggen i nedre högra hörnet är pga IKEA konstiga ritprogram. Dörren sitter på den inre väggen.

Stort tack på förhand!
 
  • Ritning av kök och matsal planlayout med markerade platser för taklampor och möblemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hide-a-lite har en guide som ger bra förslag på avstånd och placering. Jag tror att det är bra att placera spottarna rakt över gångstråk så att man får ett upplyst golv, t.ex. vid städning. Placerar man spottar över möbler och bänkar kommer man att få skuggor på golvet. Dock så måste det ju finnas belysning rakt ovanför arbetsbänkarna, antingen att man har hängande belysning även ovanför fönstret för att få belysning på den bänken eller spottar med liten belysningsvinkel så att bänken verkligen blir bra belyst.
 
Hej, tack för input!

Jag har nu tagit fram ett förslag med DIAlux. Både med 50% dimmer och 100% dimmer. Hur tycker ni det ser ut? Det som inte finns med i beräkningarna är taklampa över köksön och matsalsbordet.

Har använt följande spot: https://malmbergs.com/Products/9974545

Är det något jag bör tänka på eller ändra som ni ser direkt?
 
  • Simulerad ljusdesign för ett rum med angivet spotsken från olika vinklar i ett hemmamiljö, visas med och utan dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIAlux ljusplanering för rum med 50% dimmer visande isolinjer och luxnivåer, utan taklampor över köksö och bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIAlux-belysningsplan för rum med 50% och 100% dimmer, visar isolinjer och luxvärden, utan taklampor över köksö och matsalsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan absolut bli bra, men byt armatur. Malmbergs används inte av seriösa installatörer för att det är skit. Det är billigt och man får vad man betalar för, alltid. Att en del firmor kör på det beror på att priserna är konkurrenskraftiga och de kan lägga på betydligt mer och tjäna bättre. Köp hide a lite eller SG-armaturen. Och ja, titta bara på specen på föreslagen armatur. SDCM 4 och RA80. Dessutom tycker jag de får ut ganska lite ljus ur 5W.
 
BirgitS
Ser bra mycket trevligare ut än de där rummen där alla spottar sitter i ett rutnät.

Är det någon skillnad på de två graferna?

Du har väl några spottar under överskåpet också?
Annars blir det väldigt mörkt i diskhon när man står där.

Jag kan inte bedöma om det blir tillräckligt mycket ljus på bänken mellan hällen och diskhon för att man ska se ordentligt hur man skär.

Fundera på belysningen framför öppna spisen. Det är kanske trevligare med en golvlampa som man kan flytta lite och justera in beroende på hur man sitter än tre spottar.
 
OK, stort tack för snabbt svar. Ja vi kommer att ha belysning under väggskåpet (samt köksfläkten).

Tack för input gällande malmbergs. Kan ni rekommendera en liknande (spridningsvinkel, effekt, etc) från Hide-a-light eller SG?

Tack!
 
Typ:
https://www.sg-as.com/sv/produkter/gyro-dimtowarm

Den är dessutom dimtowarm samt har en högre effekt. Dessutom är utseendet som natt och dag. I länken visas först den med DALI-don. Du ska ha ”styrutrustning bakkantsdimmer”

Inbyggnadsdjupet är 48mm. Du har typ 45+12,5=57,5mm
 
Hej, nytt förslag med SG armaturen.

Kom på att vi kommer att ha lampor i fönstren i köket och tog således bort spots där. Lade även till en "korridor" mellan rummen och flyttade ut från väggen (anledningen till detta är att jag tror att det kan bli konstigt vid vitrinskåpet (som har egen belysning) om en enskild spot är för nära det).

Vad tycker ni om denna?
 
  • 3D-ritning av ett kök och angränsande rum med föreslagen placering av SG-armaturer och belysta områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad för sorts lampor i fönstren?
Vanliga stående fönsterlampor eller småspottar i smygen över fönstren ger ju inte städ- eller arbetsljus.

Vad är det som är vitrinskåp?

Med belysning under överskåpen vid diskhon kan ju de spottarna flyttas lite längre bort från skåpen så att du inte riskerar att få en skugga av underskåpen på golvet.
 
BirgitS
Det är en prydnadslampa och eftersom den är rundstrålande kan den som är ovanför arbetsbänken bara ha rätt svagt ljus eftersom det lyser rakt i ögonen och därmed ger den ingen arbetsbelysning.
 
OK, stort tack för all hjälp. Har nu stoppat tillbaka spotten ovan arbetsbänken (och fixat till måttet på läshörnan som var fel).
 
  • Ritning av ett rum med möbler och markeringar för belysning ovan arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-vy av ett rum med spottar i taket, möbler och korrekt justerad läshörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En tankeställare jag fick nu när jag byggde om köket var vad som händer den dagen då de integrerade(dyra och fina) downlightsen börjar ge upp en efter en och naturligtvis har utgått när de behöver ersättas? Jag såg framför mig att det här tveklöst är ett kommande problem för folk med tak där det ser lite olika ut allt eftersom de går sönder och byts ut. Det slutade för min del med vanliga enkla GU10 downlights där ljuskälla kan bytas samt minst lika många GU10 ledlampor i reserv. Sen kanske jag i alla fall får problem med ljuskällor som är olika slitna och ger varierande sken, vem vet... Nu hade jag plats med pottor och ville ha 230 i taket och det underlättade naturligtvis mitt val. Rätt eller fel, men så blev det.
 
GU10 vid nyinstsllation är betydligt sämre. Ljuskällan är sämre och armaturen fulare. Det är enligt min mening lika smart som de som hamstrade glödlampor.

Men, du har en poäng. Dock ser jag inte det som ett stort problem med tanke på brinntiden som är över 50000h. Beroende på hur de används så behöver inget bytas på 15 år. Sen kan såklart en armatur gå sönder tidigare, det är ett problem.
 
J Johan456 skrev:
GU10 vid nyinstsllation är betydligt sämre. Ljuskällan är sämre och armaturen fulare. Det är enligt min mening lika smart som de som hamstrade glödlampor.

Men, du har en poäng. Dock ser jag inte det som ett stort problem med tanke på brinntiden som är över 50000h. Beroende på hur de används så behöver inget bytas på 15 år. Sen kan såklart en armatur gå sönder tidigare, det är ett problem.
Vi har tydligen olika uppfattningar om GU10, inget fel i det ;)
Det som är sämre är livslängden som bara är en knapp tredjedel så jag måste således upp på en pall och byta två ggr extra inom samma period. Kostnaden för mina beräknade 50000h blir 55kr men jag behöver inte tillkalla någon elektriker som byter den fast inkopplade armaturen (om man nu valt 230).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.