Vad säger ni som under senaste åren köpt smålandsvillan om golven håller värmen med deras variant isolergrund utan golvvärme som ej går att få. Vi funderar just nu på modellen Lekeryd som är senaste modellen deras serie.

Vill ej sitta där med ett kallt golv får många miljoner

De har vattenburen kopplat till radiatorer.

Vad säger ni som bor i dessa hus?
 
N Danne79 skrev:
Vad säger ni som under senaste åren köpt smålandsvillan om golven håller värmen med deras variant isolergrund utan golvvärme som ej går att få. Vi funderar just nu på modellen Lekeryd som är senaste modellen deras serie.

Vill ej sitta där med ett kallt golv får många miljoner

De har vattenburen kopplat till radiatorer.

Vad säger ni som bor i dessa hus?

Hej!

Tror inte det blir problem med kallagolv.
Vi ska troligen beställa en Huskvarna och har kollat en del på grunden.
Isolergrund är egentligen ett bolag som tillverkar själva husgrunden enligt konstens alla regler för att uppnå krav på gällande fukt mm.

Sedan vet jag inte hur mycket billigare det egentligen är jmf med gjutenplatta? Vi har en offert på 327’ för grunden, vad fick ni för pris? Vi kommer bygga i Göteborg.
Var bygger ni?

Men jag tänker såhär, en gjutenplatta med radiatorer är större risk för kallagolv då betongen och armering behöver värmas på något sätt. Och det har man löst med isolering och golvvärme i plattan. Vilket inte ger comfort värme utan uppvärmning av hus.

Isolergrunden har egentligen samma problem med uppvärmningen men det löser de istället med isolering både under själva grunden och i grunden samt att själva betong grunväggar/ fundament (eller vad de heter) är också isolerade. sedan lägger man ett hus på som ett lock för att hålla värmen som kommer från radiatorerna i huset. Detta gör att termisk värme rör sig från inne i huset ner i grunden och ut genom ytterväggar. Fläkten i grunden suger ut all överskotts värme och fukt.

Så upplevelse känslan på själva golvet värmemässigt med gjuten bottenplatta med golvvärme eller isolergrund med radiatorer är väldigt lika skulle jag tro utan gjord termografering.
Om man inte eldar på golvvärmen väldigt mycket för att få varma golv och +23 inomhus vilket kan i mitt tycke vara onödigt varmt samt högre energikostnad.

Hoppas man kunde hjälpa till!
 
Trägolv kommer nog kännas Ok.
Klinkersgolv kommer kännas kalla. Det gör de alltid utan Gv.
 
Vi har en smålandsvilla med varmgrund på platta. Alltså bjälklag ovan isolerad platta. Sen sugs inomhusluft ner genom bjälklaget och in i flvp. I badrum har vi klinker med el-golvvärme.
Övriga rum parkett. Golven känns inte kalla, men självklart inte lika varma som hus med golvvärme. Men golvvärme har sina nackdelar också. Lite högre energiåtgång samt lite trögare system. Alltså klarar inte svängningar i utetemperatur lika bra som radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.