Skall börja grovplanera min trädgård och har fastnat för problemet med tomtgränsen till grannarna.

Vi kommer att bygga vårt hus innan grannarna vilket inenbär att vi har ett ypperligt tillflle att göra gränsen som vi vill...

Vi hade tänkt oss avenbok som häck. Det vi inte vill drabbas av är problemet med vem som äger häcken alternativt VEM som skall få klippa den. Därför har jag planer på att plantera häcken en meter in från tomtgränsen så vi får plats att klippa häcken på baksidan. Jag har dock ingen aning om jag skall ha ett staket bak häcken eller om detta kommer att se dumt ut!

Hur har ni andra löst det? Jag vill som sagt INTE ha sammarbete med grannarna om detta, för det brukar oftast leda till problem...
 
Tycker din idé låter rätt bra faktiskt! Och ett staket av gunnebotyp försvinner snart inne i grönskan, men håller häcken på plats lite granna. Tänk att inte plantera den för nära häcken bara. 1 meter in från tomtgränsen låter smidigt, då får ni även plats ordentligt med gräsklipparen. För snyggast blir väl antaligen att lägga gräsmatta på den remsan antar jag?

VET ni vilka som kommer att bygga på tomten bredvid er? Det kan ju vara juste i så fall att i alla fall prata med de nya grannarna om era planer. Förklara hur du tänkt och att du till varje pris vill undvika en framtida konflikt. Annars kanske de tycker ni är lite tykna som bara kör på utan att ens informera dem...
 
Jag skulle också snackat först, vara trevlig och undra om man ska göra gemensam sak av häcken (dela kostnad ;) :D). Samtidigt som man gör klart att man annars kan sätta den 1 meter in på sin egen tomt...
 
Även om du får kanongrannar vet man ju inte vad som händer i framtiden. Har du inte jättestor trädgård behöver du inte lämna så stor plats som 1 meter från tomtgräns. Avenboken/boken kan du hålla smal, säg max 50/60 cm bred. Om grannen och du inte sätter häcken i tomtgränsen behöver du inte så mycket som 70 cm fritt ... Undvik i så fall att så gräs i strängen utan lägg duk och fyll på med barkmull så slipper du regelbunden skötsel utan endast ett ryck ogräsborttagning ett par ggr/säsongen. Gunnebostängsel är inte dumt - framför allt om någon av er skaffar hund. Jag skulle hellre diskutera ekonomisk delning med grannen av ett staket - än dela häckplantor/häckskötsel med grannen.

Om du följer Sofias råd med att ha gräs mellan tomtgräns och häck skulle jag nog sätta häcken ännu längre in i din egen trädgård för att få bredare gräsmatteyta.

Min erfarenhet är att grannar skiftar under åren; vissa är trädgårdsintresserade, andra inte alls. På lång sikt brukar det vara bäst att sköta en häck själv.
 
Solana skrev:
Jag skulle också snackat först, vara trevlig och undra om man ska göra gemensam sak av häcken (dela kostnad  ;)  :D). Samtidigt som man gör klart att man annars kan sätta den 1 meter in på sin egen tomt...

Men isf kommer problemet med att det KAN bli tjafs om:
*Höjden på häcken
*Om den skall bytas ut i framtiden
*Och säkerligen en massa andra problem oxå....

Därför vill jag ha ensamrätt över min häck!!! ;D

Brukar man prata grannar emellan om sådana här saker? Bestämma gemensam häck osv...
 
Vi gjorde det för 15 år sedan (Thuja häck). De sålde sedan för 5 år sedan och vi har inga problem med häcken med de nya. Vi båda är intresserade av samma sak nämligen insynsskydd :D.
Nu när nytt hus är på gång så hoppas vi återigen att kunna dela häck gränsen men vill inte de ha Thuja så blir det 1 meter in på tomten... vi kan inte släppa thujan...
 
aedwall skrev:
Vi hade tänkt oss avenbok som häck. Det vi inte vill drabbas av är problemet med vem som äger häcken alternativt VEM som skall få klippa den. Därför har jag planer på att plantera häcken en meter in från tomtgränsen så vi får plats att klippa häcken på baksidan.
Av vilken outgrundlig anledning, tror ni andra, skulle grannen klaga ??? ???, med den (unika??) förmånen att få bo granne med någon som vill ha en extremt välskött häck, dessutom vill både bekosta och sköta den själv och är villig att plantera den 1m in på den egna tomten, vad kan det överhuvudtaget finnas kvar att klaga på, bättre granne kan jag då omöjligen tänka mig.............. :surprised: :)

Var bor du, jag skulle gärna bo granne med dig och dessutom sända en tacksamhetens tanke till dig varenda gång jag såg häcken, fattar inte dina grannar det så hör av dig med adress ;), och plantera för 17gubbar din egen häck som du själv vill ha den :D.

MVH//Christina.
 
Jag skulle bli väldigt glad om vår granne skulle plantera thuja och dessutom 1 meter in på sin tomt...
Men "risken" finns ju att grannen vill ha nått annat, staket eller nån hemsk lövfällande häck varpå insynsskyddet försvinner på vintern...
Nån kort våldsamt strickt välklippt historia, när vi tycker om "gröna rum" lite frodigare/lummigare vintergrön högre häck...

Så jag förordar ändå snacka med dom för risken kan ju ändå bli att aedwall planterar sin avenbok med ev staket 1 meter in på sin tomt och granen kör sitt race med kanske thuja... ligger då aedwalls häck åt norr och bakom en tjock thuja lär det inte bli mkt sol för den häcken.. (fast avenbok kanske tål norrläge i djup skugga).

 
Inger.P. skrev:
häcken (hägg, syrén och häggmispel).
Vilken vacker häck det måste vara :D. Precis så var tanken med häcken som var tänkt mot "skogen" det håll vi ingen granne har, men det blev aldrig någon blandad buskhäck... Det blev ingenting... förrän tills för 3 år sedan när vi exprementerade med en flätad pilhäck vilket inte blev så himla dumt, den är främst till för att hålla rådjuren utanför.
 
Självklart så har jag förhoppningar om att det blir trevliga grannar... Men för att vara på den säkra sidan nu när man byggt sitt drömhus på sin drömtomt så vill man juh ha det som man själv vill. Det jag undrade var precis som någon skrev att det kanske skulle se dumt/konstigt ut. ::) :-/

Det verkar som om alla kommit/kommer överens med sina grannar, det e kanske bara jag som råkat ut för något sådant här tidigare... ;)

När jag var yngre och bodde hemma, hade vi en väldigt gammal häck som var på väg att dö... Vi funderade lite på vad vi skulel göra med den och kom fram till att vi skulle plantera en ny häck framför den gamla och sen när den vuxit lite så tar vi ner den gamla som står framför. Innnan vi han genomföra detta så hade grannen sågat ner hela häcken (som stod på vår tomtsida) för grannen tyckte den var ful. Detta gav självklart upphov till irritation från vår sida, men pga att vi ej ville ha bråk eller tjafs så fick vi bita i det sura äpplet! Vi hade under 2 sommrar insyn i deras Kompost från vår uteplats/uterum! JÄTTEROLIGT??? :-[ :-[ :-[

(De klippte den när vi var på semester under 2v! Ett sammanträffande eller vad???) ??? ::)


Är dock ganska säker på att det blir gunnebostängsel vid gränserna, sen en häck 1m in. Där jag vid hörnerna vinklar in häcken till stängslet, så att det döljs lite om man står och tittar från "gatan" på gränsen. Kanske grannen gör lika dant? :) Hade kunnat bli ett bra kurrgömma ställe för ev framtida barn ;D

//Anders
 
Inger.P. skrev:
Det är väl mycket bättre att tänka positivt om sina grannar än att befara det värsta...

Vi har fyra grannar runt vår tomt. Den ena brydde sig knappt någonting om häckvalet, de betalade dock halva kostnaden för häcken (hägg, syrén och häggmispel). Den andra grannen valde - i samförstånd med mig - häggmispel. Vi delade på kostnad och arbete. Den tredje grannen ville efter mycket övervägande ha liguster. Något som jag inte gillade men godtog för att få ett insynsskydd. När vi så bekostat grävningen av "diket" ändrade de sig och ville inte ha häck alls. Vi har således helt öppet mellan oss...
Mot den fjärde grannen växte en naturlig "slyhäck"
Det med att tänka positivt om grannarna håller jag helt med dig om Inger.
Därför var min tanke att det knappast finns anledning för dem att klaga, med aedwall's inställning till sin häck :) ;)


Med fyra grannar runt om så skulle man då isf. komma överens om häckval och allt som hör till häckens skötsel, fem olika familjer tillsammans!?
Och sedan som resultat kanske ha fyra inbördes väldigt olika häckar runt den egna tomten om alla visar sig ha olika smakpreferenser, nja.... jag tvingas erkänna att det skulle jag inte uthärda :-[ ;)

Nej, även jag bekostar (både i pengar och arbete) hellre mitt eget häckval på de ställen jag själv vill ha den (blir iof. hos mig bara på 1 hel och en 'kvarts'sida av tomten), iom. det så får jag själv bestämma vilken häcktyp jag vill plantera, då jag ser själva häcken (både typ och form) som en jätteviktig del av helheten i den trädgård som jag vill (försöka ;)) forma.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.