Vi har direktverkande el i vårat hus, och vi har installerat en luft/luft värmepump i juni, men vi vill ha en kamin också. Vedkaminen är ju mysig med sitt flammande och sprakande från elden, men jag undrar hur mycket det kommer att eldas, desto mer eldande, desto billigare uppvärmning, men mer jobb. Kapa klyva stapla bära in tända m.m. Pelletskamin kanske inte finns riktigt lika snygga som vedkaminer, men det är enkelt att få värme, bara fylla pellets och tömma asklådan, rengöra konvektorer då och då, men det är inget jobb. Lite dyrare att installera och lite dyrare bränsle, men resten är enklare, och ger kanske lite jämnare värme också. Lågan är väl inget man myser vid direkt = Svetslåga typ.
Vi vill ha vedkaminens karaktär, men jobbet av pelletskaminen.

Hur resonerar ni andra, vad skulle ni välja?

Mvh
Stefan
 
Jag tycker faktiskt att min EcoBaby även ger myspus och man ser lågan (och hör då och då lite glödsprätt).

Visst finns det snygga pelletskaminer idag! Har du verkligen kollat marknaden?

 
Den velige kan ju välja både ved OCH pellets. Det gjorde vi när vi köpte en EcoTec Tyr pelletskamin som även går att elda med ved. Men om jag var tvungen att välja skulle jag ABSOLUT välja en pelletskamin. Så himla lättskött (säger latmasken...).

Min uppfattning om vedeldning: smutsar ner i vardagsrummet, blir onödigt varmt... en stund, jobbigt att behöva passa och peta in mer pinnar innan det dör helt, och fy va svårt att få eld, fast det är ju billigt om man har gratis ved.

Min uppfattning om pellets: lätt att köpa, lätt att förvara, lätt att tända, lätt att få perfekt temperatur eftersom man har termostat, lätt att städa (inget).
 
ja jag har kollat på en ecotec tyr, men vill inte ha lådan som är breve, blir så trångt i tvrummet, måste vara inbyggt pelletmagasin.
 
Sj så har vi valt pellets kamin riktigt mysigt dessutom går den att ställa in när man vill att den ska tända om man nu inte ska elda i den jämt.. Vi e då helnöjda med våran, men den är inte bara för mys utan det är hela husets värmekälla, både varmvatten och golvvärmen..

Se min hemsida under färdigställande http://juslin.holseng.se
 
Angående "lådan" till EcoTec:

Man MÅSTE inte ha någon låda. Vi har vårt pelletsförråd på andra sidan väggen, i en skrubb längs trappan som rymmer 15 småsäckar. Vi fyller på från ett annat rum och från "skrubben" går ett rör i väggen in till vardagsrummet där baksidan av kaminen är. Ett separat förråd är, antar jag, tvunget om man skall kunna elda med ved också eftersom det blir så enormt mycket varmare (risk att pelletsen brinner upp av bara farten?).

Fast jag håller med om att man inte vill elda med ved så är det ju mycket enklare att ha pelletsbehållaren i locket.
 
mhmm har alltid trott att den måste stå brevid pelletkaminen, eftersom den är med på alla bilder man sett på kaminen. Har läst att man kan ha förråd typ utanför huset om man vill, men trodde att lådan skulle vara med ändå.
 
lier skrev:
Sj så har vi valt pellets kamin riktigt mysigt dessutom går den att ställa in när man vill att den ska tända om man nu inte ska elda i den jämt.. Vi e då helnöjda med våran, men den är inte bara för mys utan det är hela husets värmekälla, både varmvatten och golvvärmen..

Se min hemsida under färdigställande [länk]

Tittade på bilden på er pelletskamin. Ser ju bra ut. :DVad är det för fabrikat?
 
ja det får nog bli en pelletkamin för vår del, mindre jobb och jämnare värme, plus att man kan programmera den också så den går på speciella tider om så behövs.
jag undrar samma sak som rapid, vad har ni för fabrikat på eran pelletkamin Lier?
 
Den kommer från swebo flis i boden www.swebo.com Och heter eco idro logica.. Jag kan bara säga att vi e helnöjda :)
 
Glömde att säga att den är på 14,5 kw och det e rätt så bra ;)
 
Vi har börjat elda i vår handöl 10T nu.
Har luftEL innan och därmed körs systemet så att den varma luften sprids i alla rum.
Insuget sitter nu precis ovanför kaminen
Termostaten på elvärmen står på 18 grader. Men det har inte vart under 19 än.
Om jag inte skulle få tag på ved "gratis" skulle det hellre lutat åt pelletskamin.
Fläkt i kaminen såg jag som ett krav. Det gör mycket åt den kalla luften på golvet.
 
inkognito skrev:
mhmm har alltid trott att den måste stå brevid pelletkaminen, eftersom den är med på alla bilder man sett på kaminen. Har läst att man kan ha förråd typ utanför huset om man vill, men trodde att lådan skulle vara med ändå.
Det går bra att ha förrådet utomhus o mata kaminen antingen via skruv/luftmatning..
Med luftmatning så kan du ha förrådet 40-50 meter från kaminen t.ex garget vilket gör att du kan köra med bulkpellets om du vill.. :)
 
i garaget kan man ju inte förvara pellets, då blir ju garageutrymmet för litet ;) hellre ett separat förråd, jag är rädd om varenda kvadrat mm i garaget =)
 
Hej!

Har kört en ecotec thyr i 5 år nu. funkar klockrent. termostaten med veckoprogram är kanon. har en polare som har en också och han har magasinet på andra sidan ytterväggen där han byggt en låda på ca 400 liter det funkar också perfekt, tänk bara på att göra så att kanterna lutar rejält in mot botten så att den kan utnyttja all pellets när du tex är bortrest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.