Hej,

Vad gör man med dessa små äckliga djur.
Jag har kattskit i rabatterna, Kattskit i häcken, skulle man glömma att täcka barnens sandlåda för en stund så är det kattskit där oxå. Vet inte hur många gånger den lilla tösen kommit inklampande med kattskit på fötter under fötter och mellan tårna >:(
Det är Äckligt på riktigt.
På nätterna hör man hur det dunsar till på altanen jajjemensan Grannen katt igen, upp och skita ner mina utemöbler.
Den gräver sig in under altanen i fliset flera gånger per vecka får man sopa bort flis från gräsmattan.

Vad gör man >:(

Hade jag inte bott i ett tätbebyggt villaområde så vore det lite enklare, med tex en Gyttorp.
 
Hej!

Håller med dig. Det är konstigt att i Sverige, som är fullkomligt proppat med förbud och restriktioner, är det tillåtet att släppa ut en skitnödig katt så att den kan gå till grannen och ladda ur sig.

Katter skiter aldrig i hemmaträdgården. De vill ha stort avstånd från sitt eget skit och piss. De gräver också ner det en liten bit.

Men, det verkar som om det passar dem bäst där det är torrt. Se därför till att rabatterna alltid är fuktiga. Täck för med tegelstenar etc. så att asen inte kan krypa in under altanen.

På våren är det riktigt trevlig då revirpissandet är igång. Jag såg en hankatt som dränkte in våra rabarber ordentligt. Jag brukade, förr, ta rabarber direkt på växtplatsen och tugga på. Vi odlar inte rabarber längre. Kattägarna tycker väl ändå att det är ok. Rabarber finns ju på torget.

Pröva, åtminstone på våren, då katterna går ock snusar i varandras pisslukt att strö ut mängder med vitpeppar där du ser att det markeras. Jag tycker mig ha märkt en viss positiv effekt men kan inte garantera något.

Spola vatten på dem. Kasta hinkvis på dem. Har du inte skaffat katt så betyder det att du inte vill ha katt. Du behöver inte hålla skithus åt grannarnas katter. På dem bara!
>:(
 
Jag hade en katt tidigare, tyvärr verkar den har försvunnit för gått :'( Men jag kan säga att dom pissar och skiter lika mycket på min gård som nån annans.. Katter är bekväma av sig och går inte hemskt långt för att uträtta sina behov... På vintern så gick den inte ens ner på bron utan satte sig i altan som var täckt med snö för att uträtta sina behov.. Idag känns det skönt att inte ha katt när man vet med sig att grannsämjan kan bli förstörd.
 
Jag har katter, innekatter med tillgång till rastgård. D v s dom är aldrig fria i trädgården som är på 900 kvm. Flera av grannarna har katter som springer hos mig för jämnan. Katter som jag lockar på för att få en klapp. Jag hittar aldrig en kattskit i trädgården. Faktiskt aldrig. Kanske ett sätt att få katterna att sluta skita i ens trädgård är att bli vän med dom ;)
 
Tag_H skrev:
jag vill ha seriösa tips på att bli av med monstren.
Hej igen!

Jag vet precis hur du känner det. Man är maktlös mot ohyran. Titta igenom tidigare inlägg angående kattplågan. Det finns massor i forumet tidigare. Vi måste nog upp på barrikaderna och kräva att alla katter skall hållas i band. Ett nytt parti kanske.

Det som retar mig är att det anses så självklart att katten släpps ut på kvällen. Ut för att pissa o skita här o där. In på morgonen. Proppa i den en massa mat. Särskilt kattmat på burk. Den luktar f. redan oäten.

Sedan ligger f.tyget där hela dan och snusar o snarkar o smälter eländet han har fått i sig. På kvällen ut igen för att sprida skiten överallt. Det är inte klokt.

Är det inga kattälskare som har något att säga? (t.ex. hur undviker ni att er katt förorenar i grannarnas trädgårdar)  >:(


 
Ah vad glad man kan vara som slipper grannar som ovan och alla problem med katter, maskrosor i gräsmattan, träd som hänger över tomtgränsen... Här springer katter fritt på tomt och i skog och gör sitt jobb - d v s håller borta husmöss, råttor och sork (dessvärre också lite svinn på ekorrar och smågel).

Men om man nu sitter fast i ett villaområde och upplever att katterna är ett stort poblem finns det bara ett garanterat vettigt sätt som med alla grannproblem: Prata/kommunicera med grannen. Den som sätter ut glykol åt katterna är sinnessjuk eller har noll empati. Hellre då en välriktad hagelsvärm. Men sådant får man ju heller inte bruka om man bosatt sig tätbebyggt. Vatten kanske hjälper tillfälligt men katter är goda ögontjänare...

Prata med grannen eller lev med problemet - finns inga andra vettiga lösningar. Möjligen kan man skaffa en kattilsken hund men att trampa i hundskit är bara en marginell förbättring :p
 
Ooppss
::) Sorry om jag gjort er upprörda, fick iaf igång debatten ;)
Självklart ska jag inte mata några katter med Glykol.

Men det är fortfarande ett problem, För en liten stund sen kom min lilla tös in från sandlådan, nerkladdad med kattskit igen >:(
Det är inte roligt, det är riktigt äckligt.

Ja har pratat med grannarna och kattägarna men vad ska det göra ?
De ber om ursäkt men lik förbannat kommer djuren tbx till mig och skiter, pissar och övernattar på min altan.

Vatten hjälper föga.

Därimot har jag lyckats fånga katten några gånger,
och burit med mig den till ägaren. Det är lite kul att ringa på vid 2 tiden på natten mitt i veckan och be dom snällt att ta hand om sin katt, för jag vill inte ha den hos mig ;)
 
Jag gillar katter, men gillar man dom inte så vakta på dom med vattenslangen ett par gånger och dränk dom ordentligt, alltså jaga livet ur dom med vattenslangen tills dom är borta från dina ägor. Dom kommer att gå runt din trädgård efter ett par gånger. Detta är ju ofarligt för katten och han är ju inte dummare än att han tillslut fattar att han blir blöt och jagad om han inte tar en annan väg.
Personen som skrev det där med glykol förstår nog inte riktigt. Katter är ju barn för vissa. Och jag skulle ju inte gilla att mina barn har fått i sig gift bara för att dom springer över en grannes tomt.
 
LUDDET skrev:
Hej!


Katter skiter aldrig i hemmaträdgården. De vill ha stort avstånd från sitt eget skit och piss. De gräver också ner det en liten bit.
Hmm, jasså?! Då har du aldrig träffat våran katt ;)

Men ett tips från en kattvän är att hälla vatten på katten. Det skadar inte katten men förhoppningsvis håller den sig borta från din tomt.
 
Ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare och har lätt för att spåra ur ;) så kommer inget nytt, konstruktivt denna gång - utan att kattälskare resp katthatare får utlopp - så stänger jag tråden.
 
Lösspringande katter är både på gott och ont. Det goda är deras faktiskt stora förmåga att fånga kaniner, möss och sorkar + en och annan fågel förstås.
Själv har jag två katter, båda är kasterade, vilket är ett absolut måste när man bor i villakvarter som vi gör.
Mina katter förrättar sina behov i vår trädgård eller inomhus på kattoa, åtminstone den gamla katten som aldrig frivilligt lämnar tomten.

Det onda med katter, det som vi alla upplever (kattägare eller inte), är alla dessa okastrerade han OCH honkatter som markerar sina revir med stinkande urin. Överallt, på buskar och blommor, ytterdörrar, i möbler, överallt, överallt.

Det har gått så långt så att vi ska sätta upp ett ellina överst på vårt nätstaket. Då kommer våra katter inte utanför tomten och andras katter får sitta utanför och glo in på sina tidigare pisställen. Och grannsämjan bevaras intakt.
 
Det är så tråkigt att läsa när någon skriver dessa "äckliga små djur" och andra hatiska saker eftersom det alltid är ÄGAREN och inte djurets fel. Men oavsett om man hatar djur eller inte så måste djurägare i tätbebyggda områden lyssna på sina grannar om dessa har problem med deras djur. Din granne bör för det första ha sin katt inne på nätterna. Då kan du spruta vatten och skrämma iväg den så fort den visar sig i din trädgård på dagen. De lär sig fort! Sandlådan är ett gissel. Vi har vår övertäckt när ingen leker i den. Har också märkt att det är mycket vanligare att det är igelkottbajs man ser i rabatter och på gräsmattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.