Jag har c:a 25 rutor av säkerhetsglas, 55x95 cm. Skulle vilja använda dem till ett kallväxthus på runt 10-12 kvm.
Tänkte göra taket av isolerplast.
Sen behövs dörrar - en på varje gavel- och vädringsfönster.
Hur ska jag tänka? Räcker det med plintar som grund (lerjord, zon 4)? Annat förslag? Limträstomme? Impregnerat virke? Vill ha nåt som ser gammaldags och klassiskt ut.
Det ska stå intill en rödmålad stuga med vita knutar, ute på landet.
Väldigt tacksam för idéer och förslag.
 
Åsa Lund
Isolerplast ser väl inte gammalt och klassiskt ut?
Bygg en hög sockel av tegel, trästomme och sedan tegelpannor på. Som ett orangeri eller lusthus, typ?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Isolerplast ser väl inte gammalt och klassiskt ut?
Bygg en hög sockel av tegel, trästomme och sedan tegelpannor på. Som ett orangeri eller lusthus, typ?
Du har rätt, Åsa - det med kanalplasten är jag helt medveten om. Men en murad sockel vill jag inte ha. Inte heller ett tegeltak.
Hoppades bara att nån hade några tips som jag inte hade tänkt på tidigare.
Tack för svaret!
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
K
Jag byggde ett växthus på en träsockel som stod på plintar en gång. Materialet var gratis och det enda jag behövde köpa var betong till plintarna. Det var lättbyggt men sniglar kröp in under sockeln och var ett besvär.
Hade jag gjort om det hade jag försökt mura åtminstone en liten sockel att ställa det på.
 
K Kortling skrev:
Jag byggde ett växthus på en träsockel som stod på plintar en gång. Materialet var gratis och det enda jag behövde köpa var betong till plintarna. Det var lättbyggt men sniglar kröp in under sockeln och var ett besvär.
Hade jag gjort om det hade jag försökt mura åtminstone en liten sockel att ställa det på.
Okej, jag får fundera lite till. Marken är gammal lerig åkerjord, och vill ju inte att tjälen ställer till med brytningar i glasen.
Tack och lov har inga mördarsniglar hittat hit ännu, om det är sådana du tänker på...
 
K
U Ullafolk skrev:
Okej, jag får fundera lite till. Marken är gammal lerig åkerjord, och vill ju inte att tjälen ställer till med brytningar i glasen.
Tack och lov har inga mördarsniglar hittat hit ännu, om det är sådana du tänker på...
Mitt problem var mördarsniglar.

Har du inga Såna är det nog en bra lösning att bygga på en sockel som står på plintar.
Jag hade bara gamla rutor från en gammal handelsträdgård, säkerhetsglas måste vara betydligt robustare och trevligare att arbeta med.
 
Tack för rådet! Kanske blir det plintar då. ;)
 
Jag grävde ner en ram av lecablock. Ovanpå detta skruvade jag en tryckimpregnerad bräda med lättbetongskruv. Och på detta har växthuset stått några år nu. Inga sniglar har kommit in.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag grävde ner en ram av lecablock. Ovanpå detta skruvade jag en tryckimpregnerad bräda med lättbetongskruv. Och på detta har växthuset stått några år nu. Inga sniglar har kommit in.
Jag har också haft den tanken, även det låter klokt.
Tack för ditt tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.