Hej!

Ni som har byggt nyckelfärdiga prefabhus: Hur lång tid efter första leverans har huset varit klart för slutbesiktning?

Jag bygger just nu och angående tiden ovan så har husleverantören och entreprenören helt olika uppfattning.
 
G gustavk skrev:
Vad säger ditt avtal?

Finns lite olika exempel här [länk]
Vi har ett datum i kontraktet men allt har blivit förskjutet av olika anledningar och nu upplever jag att entreprenören tror att de kan sätta ett nytt "eget" datum som passar dem.
 
Vi gör det i max 90 arbetsdagar (upp till 120kvm), 110-120 dagar - större villa med tillval.
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Vi gör det i max 90 arbetsdagar (upp till 120kvm), 110-120 dagar - större villa med tillval.
Ok, det är betydligt snabbare än vad vår entreprenör tänker sig. Huset är på 135 kvm men vi köper med oinredd övervåning så där borde man ju spara några veckor.

Borde i alla fall inte ta mer än 12 veckor?

Antar att byggfirman vill ha flexibilitet att kunna skicka sina gubbar mellan olika pågående byggen. Den som skriker högst...
 
Med erfarenhet av mitt eget bygge av modulhus så hade huset kunnat vara klart på fem veckor efter att första leveransen kom. Det förutsatt att plattan redan är på plats och torkad.

Nu valde jag att göra en del själv så övervåningen är fortfarande inte klar efter 3,5 år....
 
Vi håller på och bygger just nu.

20 veckor från stomresning till slutbesiktning är planen. Men då gjöts plattan en vecka innan husleverans och kommer behöver torka samtidigt som övriga arbeten pågår.
 
Vi gjöt också en vecka innan stomresning. 20V är planen (slutbes nästa vecka)

Hade lätt kunnat kapa 5v med ordentlig planering av entrepenören
 
Tack för alla svar. Låter som om vi kan/borde hyvla av några veckor från entreprenörens estimat. Det är inte helt enkelt eftersom man inte vill att de ska göra ett slarvigt jobb.
 
Det som tar längst tid är att vänta på att plattan ska torka. Men det är bara att komma överrens om ett färdigdatum och ett högt ersättningsbelopp vid försening.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det som tar längst tid är att vänta på att plattan ska torka. Men det är bara att komma överrens om ett färdigdatum och ett högt ersättningsbelopp vid försening.
Plattan kan enligt uppgift vara klar att lägga parkett/klinker på efter 10 veckor om man kör igång golvvärmen lite försiktigt efter 5 veckor och ökar successivt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.