Hej
Jag har letat runt på denna fråga här på hemsidan men svaret på frågan om hur man renoverar i källare verkar vara tusen eftersom det verkar bero helt från fall till fall, källare till källare, så därför skriver jag ännu ett inlägg blandat med alla andra här och hoppas någon vill ge lite input i just vårt fall.

Vi har nyligen köpt hus och ska börja renovera källaren. Vi är nya på allt sådant här men måste göra mycket själva pga kostnad. Mestadels vill vi ha den uppsnyggad och modern men vi vill också göra om och rätt, alltså det som är fel vill vi ordna till så vi får ett så hållbart hus som möjligt.
Vi har läst det allmänna tipsen om källare: att man absolut inte får ha något organiskt på väggarna och att väggen ska kunna andas pga fuktrisk.

Vi ska nu snygga till svalen som ligger mitt i huset (i källaren). Där finns just nu slitna strukturtapeter som vi vill ta bort. Svalen sitter ihop med hallen på bottenplan och det är öppet rakt ner utan några källardörrar så svalen håller sig ju ganska varm men sval pga under marknivå. Den har bara två ytterväggar varav den väggen vetter mot entrén där det finns en stor betongtrapp ovan jord som skyddar allt närmast väggen och den andra vetter under uterummet.

Huset byggdes 1970 och står på sten och grus. Det är inte dränerat just nu men vi ska ordna det under våren nu. Företaget som var här och kollade tyckte inte att vi behövde isolering så det blir bara någon form av dränering och leda bort vattnet lösning eftersom ingen gjort något åt saken på 50 år.



Så med dessa förutsättningar vad kan vi göra med utrymmet? Ska det strippas allt organisk tapet och sedan på med silikatfärg som andas eller går det att göra något finare men att det ändå är rätt och utan onödiga risker för huset.

När jag har slitit ned tapet från ena ytterväggen märker man att väggen är i dåligt skick då det följer med puts. Om det blir mycket behöver man väl putsa om hela väggen men om det bara blir enstaka hål som nu finns det någon smidig lösning att laga väggen med något enklare lagningsputs?
Vad har ni använt för att laga källarväggar?

Under strukturtapeten verkar det också sitta något mer organsikt (det rödbruna på bilden), vet je om det är någon grundtapet eller någon man satt på betongen för att göra väggen mer slät.

Tar alla tips jag kan få från alla duktiga hemmafixare därute. Vi ska göra fler rum sedan så då kommer övning på detta utrymme lära oss mycket.



 
  • Ritning av källarvåning med markerad sval, gillestuga, pannrum, hobbyrum och diverse förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där strukturtapet tas bort från källarvägg med synligt slitage och avflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med borttagen strukturtapet som avslöjar underliggande rödbrun yta och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det röda på väggen är nog förmodligen plastfärg, jag föreslår puts i en källare, bort med all färg och putsa om.. Ett häst jobb kanske om man inte kan, men det är det absolut bästa att ha i en källare
 
M
Som du ser på bilden så är det lite rött kvar runt fönstret, det va plastfärg, så jag bilade ner all puts och putsade om alla väggar
 
Den första frågan jag får är om ni har några fuktproblem idag? Konstig lukt? Besiktigades huset när ni tillträdde?

Vi bor i ett hus med källare byggt ungefär samtidigt. Vi har ingen dränering alls. Inga fuktproblem.
Man ska inte överdriva problemen med källare innan man verkligen har fuktproblem. Många källare fungerar ypperligt.
Har ni samma förutsättningar hade jag målat ovanpå befintlig tapet. Det gjorde vi för dryga 15 år sedan, och hat inte haft några problem.
Att slita ner all tapet och färg + putsa upp är ett riktigt hästjobb som beskrivits tidigare.
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Det röda på väggen är nog förmodligen plastfärg, jag föreslår puts i en källare, bort med all färg och putsa om.. Ett häst jobb kanske om man inte kan, men det är det absolut bästa att ha i en källare
Det röda är inte färg utan något slags papper eller tunn trä.

Låter som det behövs ta in hantverkare och inget man ger sig på själv om det ska bli snyggt.

Ska man måla putsen sen?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Den första frågan jag får är om ni har några fuktproblem idag? Konstig lukt? Besiktigades huset när ni tillträdde?

Vi bor i ett hus med källare byggt ungefär samtidigt. Vi har ingen dränering alls. Inga fuktproblem.
Man ska inte överdriva problemen med källare innan man verkligen har fuktproblem. Många källare fungerar ypperligt.
Har ni samma förutsättningar hade jag målat ovanpå befintlig tapet. Det gjorde vi för dryga 15 år sedan, och hat inte haft några problem.
Att slita ner all tapet och färg + putsa upp är ett riktigt hästjobb som beskrivits tidigare.
Vi hade lindriga fuktproblem på enstaka väggar under besiktningen. Dräneringsföretaget såg samma sak men ändå inte så stora så de tyckte det behövdes dränering runt hela huset och de ska även undersöka mera om det kanske inte ens behövde dräneras utan bara se över dagvattenrören i marken. Det är ingen fuktig lukt, källarlukt eller mögellukt (förutom ett annat rum i källaren där det var byggt träpanel på yttervägg så det blev ju klassas som riskkonstruktion och behöver rivas och luftas).
Och just i svalen som detta gäller är det absolut inga fuktproblem eftersom det som sagt sitter ihop med markplanet i en öppen trappa upp.

Strukturtapeten måste ju dock bort för en slät yta att måla på.
 
Tar gärna mer detaljerade praktiska tips om vilken färg och puts m.m. så jag lär mig.
 
M
För en som inte är van och putsa så skulle jag säga gipsputs, det är det smidigaste att få slätt, och väldigt änkelt att jobba med, eventuellt tunnputs (sto evo bruk) , eller (combimix combitherm)
Det är lättast att få slätt, och inte alls svårt med lite instruktioner, och som alltid färg som andas, kalkfärg eller silikat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.