8 8bits skrev:
Jo men firman ligger 1km bort också.
Ja de får väll bli något sånt då när jag ringde in så ville de inte kompromissa något alls.
Det var tydligen en kutym i branschen att ta betalt för en lärling på ett enmansjobb som att byta blandare.
Bestid tiden för lärlingen. Det behövs inte 2man för att byta en blandare. 2h är nog nåt du får betala oavsett firma.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
T
8 8bits skrev:
hej!
Jag undrar om ni tycker att detta är ett rimligt pris på att byta en blandare i köket.
Vi hade en gammal blandare som vi ville byta till då den var kompatibel med diskmaskin så de skulle bara byta den och koppla på diskmaskinen som redan var på plats.

Den billigare timpenningen är för en lärling och jag har talat med dom om att fakturan var dyr.
Jag tyckte att jag inte borde betala för lärlingstiden då det var ett enmansjobb, men de tyckte att det var fullt rimligt att ta betalt för två man 4 timmar.
De var på plats 1 timme~.

Vad tycker ni? Och vad borde jag göra?
Vi fick byta en blandare som droppade!!!! och rörfirman kunde inte stoppa det. Hela skiten kostade över 3500 Kronor fast det var i en hyreslägenhet. Blandaren som byttes kallade hyresvärden för LYX. Han hade alltid bytt från tomma lägenheter till en bebott. Vanliga blandare kan man köpa självs och billigt.
 
Nja det kan bli hur dyrt som helst,min son vill få anslutit en bänkdiskmaskin och fick et fast pris på 2300kr,när röris kom så hittade han inte vattenavstängningen utan sprang runt i källaren och provade att stänga på flera ställen och jag stod uppe med mobil och kollade, vi knackade på rör för att lyssna osv.efter 2 timmar var han benägen att ge upp och gick efter min anvisning och kollade i badrum ,och javisst där satt ju avstängningen.Nu ville han även byta köksblandare då det inte fanns diskmaskinsavstängning på gamla och körde iväg och köpte ny blandare.När fakturan kom så landade den på 10500kr för ca 4 timmars arbete med kran.
Sonen ångrade bittert han installerat diskmaskinen
 
  • Gilla
malin196
  • Laddar…
R
C carl fabian skrev:
Nja det kan bli hur dyrt som helst,min son vill få anslutit en bänkdiskmaskin och fick et fast pris på 2300kr,när röris kom så hittade han inte vattenavstängningen utan sprang runt i källaren och provade att stänga på flera ställen och jag stod uppe med mobil och kollade, vi knackade på rör för att lyssna osv.efter 2 timmar var han benägen att ge upp och gick efter min anvisning och kollade i badrum ,och javisst där satt ju avstängningen.Nu ville han även byta köksblandare då det inte fanns diskmaskinsavstängning på gamla och körde iväg och köpte ny blandare.När fakturan kom så landade den på 10500kr för ca 4 timmars arbete med kran.
Sonen ångrade bittert han installerat diskmaskinen
Kan tycka att ni som beställare har gjort flera misstag.

1. Varför tog ni inte i god tid reda på själva var vattnet stängs av. Bra att veta om något skulle gå sönder eller om man åker bort en längre tid.

2. Varför tog ni inte själva reda på om befintlig kran hade anslutning för diskmaskin?
 
  • Gilla
Corpes
  • Laddar…
Enkelt att säga när man är rätt nyinflyttadad i en borätt med 30 lägenheter och utrymmen överallt med rör,man kan inte begära att en enskild person skall ha fackkunskap om rörjobb
 
  • Gilla
Pollyester
  • Laddar…
R
C carl fabian skrev:
Enkelt att säga när man är rätt nyinflyttadad i en borätt med 30 lägenheter och utrymmen överallt med rör,man kan inte begära att en enskild person skall ha fackkunskap om rörjobb
Man kan kontakta styrelsen för att ta reda på vart vattnet stängs av till lägenheten.

Vad gäller ändringar gällande vatten i badrum/kök så bör man ta reda på vad som gäller i föreningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Då är det enklare och billigare att byta själv men jag kan förstå att en del tvekar men blandare är ju inte raketforskning direkt. I sämsta fall kan man få åka en vända till till byggvaruhuset om nån koppling saknas eller så. Synd att det är såna idiotpriser på småjobb. Inte ens såna där veteranpooler blir billiga vad jag förstått (lockpriser och sen blir det betydligt dyrare).
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R r.olsson skrev:
Hej
Du skall inte betala för lärlingen.

Beroende på vad det är för lärling så har Företaget antingen ingen kostnad eller en liten kostnad för lärlingen.

Min byggare försökte ta betalt för en skol-lärling som arbetade 2v hos mig. Men eftersom vi inte hade avtalat att jag ville ha en lärling så bestred jag fakturan och byggaren drog av kostnaden.

Med vänlig hälsning, R
Du blandar ihop orden praktikant och lärling. Det är absolut inte samma sak. Företaget har självklart kostnader för en lärling. Däremot så ska inte kunden i detta fallet betala för lärlingen
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Då är det enklare och billigare att byta själv men jag kan förstå att en del tvekar men blandare är ju inte raketforskning direkt. I sämsta fall kan man få åka en vända till till byggvaruhuset om nån koppling saknas eller så. Synd att det är såna idiotpriser på småjobb. Inte ens såna där veteranpooler blir billiga vad jag förstått (lockpriser och sen blir det betydligt dyrare).
Tycker det är värt priset hos Bauhaus på 1.399:- efter ROT för att slippa byta köksblandaren själv. Prisuppgiften är dock 2-3 år gammal och ROT-avdraget var kanske större då.
Reklamblad för tjänsten "Blandarbyte" med texten "Vi byter blandaren" och priset 1399 kr efter ROT-avdrag markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Då är det enklare och billigare att byta själv men jag kan förstå att en del tvekar men blandare är ju inte raketforskning direkt. I sämsta fall kan man få åka en vända till till byggvaruhuset om nån koppling saknas eller så. Synd att det är såna idiotpriser på småjobb. Inte ens såna där veteranpooler blir billiga vad jag förstått (lockpriser och sen blir det betydligt dyrare).
Så sa jag också nör jag skulle byta åt en kompis...
Kulventilen för inkommande vatten hade pajat, axeln måste gått av inne i ventilhuset för varmvattnet går inte och stänga. Hon sittduchar på andra våningen fortfarande...
 
  • Gilla
Hallålr
  • Laddar…
8 8bits skrev:
hej!
Jag undrar om ni tycker att detta är ett rimligt pris på att byta en blandare i köket.
Vi hade en gammal blandare som vi ville byta till då den var kompatibel med diskmaskin så de skulle bara byta den och koppla på diskmaskinen som redan var på plats.

Den billigare timpenningen är för en lärling och jag har talat med dom om att fakturan var dyr.
Jag tyckte att jag inte borde betala för lärlingstiden då det var ett enmansjobb, men de tyckte att det var fullt rimligt att ta betalt för två man 4 timmar.
De var på plats 1 timme~.

Vad tycker ni? Och vad borde jag göra?
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
Så du tycker det är ok att kunder ska stå för dyrare fakturor bara för att ett firma har en lärling?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
Det var ju ett enmansjobb, varför betala för två då? skulle aldrig jag göra.........
 
  • Gilla
kacklarn och 4 till
  • Laddar…
H Henri skrev:
Tycker det är värt priset hos Bauhaus på 1.399:- efter ROT för att slippa byta köksblandaren själv. Prisuppgiften är dock 2-3 år gammal och ROT-avdraget var kanske större då.
[bild]
Den notan är ju från Hornbach?;)
 
  • Haha
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
Sist jag hade rörmokaren på besök för att fixa med pannan så hade han med sig en lärling som skulle sätta en vattenutkastare.

Jag betalade inte samma för båda personer, dock så fick ju rörmokaren avsätta lite tid för att kontrollera lärlingens framsteg, vilket han justerade i tid på fakturan. När jag räknade igenom fakturan och låtsades att rörmokaren skulle sätta vattenutkastaren 30min snabbare än lärlingen så tjänade jag ändå på lärlingen.

Att betala full arbetskostnad för båda hade jag inte gått med på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.