Ska installera en braskassett i en öppen spis.

Egentligen har jag ett företag inbokat på jobbet men de har problem med tillgången på montörer och helt plötsligt har 6 veckors väntetid förvandlats till 12 veckor. Alltså mitten slutet på januari 2011.

Efter att ha läst här och på soliducts hemsida är jag säker på att kunna installera ett insatsrör själv.

Har en öppen spis som är murad helt och hållet utanpå murstocken med rökutgången mycket lågt och snett placerad. Den är utesluten att använda.

För att kunna ansluta måste jag ta upp ett hål i murstocken ovanför öppna spisen och dessutom göra ett hål i toppen på öppna spisen (sistnämnda redan gjort i samråd med hantverkaren). Efteråt ska alltihop (röranslutningen) döljas med minerit på plåtreglar eller muras med smala lecablock som ska se ut som en murstock ovanpå spisen.

Några har sagt, bland dem sotaren, att varför inte gå med insatsröret direkt ner till kassetten?

Nu undrar jag hur man gör detta bra? Normalt murar man ju en stos längst ner så att det sitter bra och sedan ansluter vidare från den med hårda rör. Kan man då istället trä på en stos med fläns på röret och föra upp den till rätt höjd vid anslutningen till murstocken (räcker det att popnita fast flänsen i röret?) och sedan mura in den i 45 grader i hålet. Eller räcker det att bara mura runt röret? Alltså ingen stos? Hur gör man detta bra så att röret sitter ordentligt? I hålet måste jag väl antagligen bygga någon slags hylla först så att bruket inte faller ner i den överblivna delen av rökgången? Typ armeringsjärn med en plåtbit ovanpå. Sedan låter man bara flexröret gå vidare ner till kassetten med en övergång längst ner. Behöver röret fixeras på något sätt så att det inte hänger där och svajar sedan? Har funderat på något styvt nät som viras runt röret och som i sin tur fästs i muren.

Laddar upp en bild över principen, en sketchup-ritning över hur det är tänkt att bli i min hörna. Ej flexrör på bilden!
 
  • anslutning mot murstock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på med ungefär samma sak i en skorsten där det tidigare suttit en kalenugn. Då kanalen i skortenen går snett upp utan utrymme för stos tänker jag att man kan dra flexrör en bit upp i skortenen och direkt på insatsen. Hur man löser tätningen mellen flexrör och skorsten vet jag inte. Hur gick det för dig har ju gått 9 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.