Bacho har en mutterhållare som är ett bleck med en magnet, kan den fungera?

imagecreate.php
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Hej alla ! Jag är mycket tacksam för så mycket input och berättigade motfrågor.
Kort sagt så är det största problemet åtkomligheten, det är endast en smal spalt på lite drygt 2 cm som möjliggör åtkomst till bultskallen. Eftersom detta är ett nyinstallerat skjutparti med snygga fräscha alu-lister så är det tyvärr milt våld som gäller här när det handlar om att hålla emot och få in den fjädrande bulten till gänghålet igen.

Jag bifogar lite bilder, dels dubbeldörren i helhet, dels en bild på den urgängade justerbulten och en jämförelsebild på den andra iskruvade bulten som sitter på samma dörr. Det sitter alltså två bultar på vardera underkant av de två skjutdörrarna.

Här är lite bilder :

NkzQwDB4s9Mb.jpg

Dörren/dörrarna i helhet

tnee3AYvFlu1.jpg

Min nemesis: den urgängade justerskruven.


pIeHpiEnmLbA.jpg

Så här ska det se ut ! Den andra justerskruven i normalläge.


Extra stort tack till Toolman, Heimlaga och Fluxxor. Jag gillar idéerna. Jag har hittills fipplat runt med en smörkniv i plast och min vanliga 10 mm blocknyckel. Problemet här är är att två saker måste koordineras i samma rörelse. Dels trycka bultjäv..n uppåt- dels, på denna jättesmala springa, komma åt att vrida den i gäng med nyckeln. Men jag tänkte härnärmast invänta lite bättre väder och försöka pilla vidare.
Men ni som kan dörrar, detta är f.ö märket Nordan, inte kan det väl vara så jävligt att justerbulten inte ska gå att skruva in igen ?!?!?! Det låter ju helsnurrigt i så fall. Jag beväpnar mig med lite tålamod och ska försöka pilla vidare........ Jag tänkte tjuvlåna sambons tandläkarspegel och försöka kolla hur det ser ut innanför plåtkanten innan jag pillar vidare. Men av den andra skruvens läge att döma så är dom iskruvade vertikalt uppåt.

JÄTTETACK till Rescue-gänget här på byggahus.se :)
Med vänlig hälsning Jörgen
 
Jag tror på att helt enkelt lyfta skruven med ett verktyg. Det är möjligt att det går bättre om man först petar upp den med en kniv eller liknande för att sen få in något som är mer lagom tjockt beroende på hur mycket den måste lyftas.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Kanske peta in bitar av något med lämplig tjocklek, t ex småbitar masonit eller liknade, som tvingar upp skruven?
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
M
Du sa att det är typ två cm, har du ingen unge som kan prova att skruva i den med fingrarna? :D
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
  • Gilla
kinshasa och 1 till
  • Laddar…
Tack mattias ! Det låter som en enkel men smart metod. Jag ska jaga rätt på ett par passande kilar och se om detta kan funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.