Mitt nya förråd med putsfasad har blivit flammig på en sida med ljusare partier. De övriga sidorna har mycket jämnare färg. Vad kan vara orsaken till detta? Det är hantverkare som gjort jobbet, de verkade kunna sin sak men uppenbarligen gick något fel här. Putsen som använts är Weber 2mm KC stänkputs.
 
  • Flammig och ojämn putsfasad på ett nybyggt förråd, med fokus på sidan med ljusare partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Var det minusgrader när dom sprutade?

Du får nog ta en närmare bild för att man ska kunna se, samt lite på sidan

Kan vara kalkutfällningar, men det ser lite mycket ut, vad säger dom som utfört jobbet?
 
Det är ingenting som går att borsta bort, det har exakt samma yta och struktur som resten. Endast färgen varierar.

Jag har inte tagit kontakt med dem ännu, jag tänkte att diskussionen med dem skulle bli enklare om jag först visste vad det var för fel.
 
  • Väggyta med ojämn färgvariation och samma struktur över hela ytan
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif Kindberg
  • Laddar…
Jag tror inte att det var minusgrader. Det var en varmare period nu i november, borde varit idealiska förhållanden.
 
  • Gilla
Leif Kindberg
  • Laddar…

Bästa svaret

M
S staromistr skrev:
Jag tror inte att det var minusgrader. Det var en varmare period nu i november, borde varit idealiska förhållanden.
Enda förklaringen jag har är att antingen har det blivit minusgrader/dammigt när dom sprutade, eller så har dom sprutat för tjockt där av färgskillnad, eventuellt kalkavlagring, men det känns för mycket för att vara det, jag tror det har blivit för kallt och fryst under natten,

Prova dusha av fasaden med en vattenslang och se hur det ser ut när det torkar
 
M
Enda gången vi får en vitfläckig stänkputs är när det har fryst (jobbat som murare i 12år)
 
Det var klart i november så det har blivit fuktigt och torkat många gånger sedan dess. Tack för hjälpen.
 
Går det att lägga på ny stänkputs ovanpå utan problem?
 
M
S staromistr skrev:
Går det att lägga på ny stänkputs ovanpå utan problem?
Absolut går det
 
M
Om du tycker strukturen är bra, så är det bara o lägga på en tunn yta för själva färgens skull, (mycket luft)
 
Måla med silikatfärg så blir det jättebra.
 
M
Då lär du måla alla väggar med silicat, annars syns det rätt så starkt (skillnaden)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.