Brukar det vara möjligt att förhandla fram ett mäklararvode som en trappa? Dvs att mäklaren får ett extra summa eller % om hen lyckas sälja över en viss summa t.ex 5 miljoner ?

Någon som har erfarenhet?

Hur lägger man upp det i så fall?
 
E
I Västernorrland tar mäklaren ett visst arvode vid avslutad affär på ca 30-35 tusen(BR) . Sedan 10% på allt över utgångspris. Eller så tar dom en viss procent på hela affären.
 
S SEPEGOR skrev:
Brukar det vara möjligt att förhandla fram ett mäklararvode som en trappa? Dvs att mäklaren får ett extra summa eller % om hen lyckas sälja över en viss summa t.ex 5 miljoner ?

Någon som har erfarenhet?

Hur lägger man upp det i så fall?
Jäpp, det är ganska vanligt. Ofta är det ett fast arvode + en procentsats över ett visst belopp. Vi hade sådant upplägg vid 2 försäljningar förra året.
 
Tror vi hade 70 000 kr i fast arvode och ett tillägg på 8% vid försäljning över utgångspris, lägenhet i Nacka.

Den andra försäljningen har jag för mig var 45 000 kr + 10% över utgångspris, fritidshus i Sthlms skärgård.
 
C
Och här sitter vi och undrar varför mäklarna går ut med lockpriser :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
När vi sålde huset utanför Stockholm för två år sedan hade vi hoppats på 5,5 miljoner. Mäklaren vi valde trodde på över 6 miljoner. Vi förhandlade fram en fast rabatt på arvodet jämfört med deras prislista om det såldes under 6 miljoner och en bonus på 50’000 kr om det såldes över 6 miljoner vilket i så fall gav ett arvode lite högre än deras prislista.

Vi upplevde det som att mäklaren sporrades av upplägget och jobbade riktigt hårt. Huset såldes för 6,23 miljoner. Vi var överlyckliga och mäklaren fick pengar för mödan. Win-win.

Nu bor vi på en liten ort och har precis sålt huset för att för att flytta in vårt nybygge och försökte med samma upplägg mot mäklaren. Hon bara tittade frågande på oss sa att hon aldrig hört talas om ett sådant bonus-upplägg och att de endast körde med fast procentsats mot försäljningspriset med reservation för minimum-arvode på 40’000 kr om försäljningspriset blev lågt. Inget incitament för att mäklaren skulle anstränga sig med andra ord. Nu hade vi tur att försäljningen gick bra ändå.

Jag tycker det är självklart att man ska försöka förhandla fram så att mäklaren ska anstränga sig och få bonus om han/hon överträffar förväntningarna.
 
C cpalm skrev:
Och här sitter vi och undrar varför mäklarna går ut med lockpriser :thinking:
Fast vi kom överens om lämpliga utgångspriser innan vi bestämde arvodesupplägg. Och de priserna var fullt marknadsmässiga.
 
C
J jocke31 skrev:
Fast vi kom överens om lämpliga utgångspriser innan vi bestämde arvodesupplägg. Och de priserna var fullt marknadsmässiga.
Även ett fullt marknadsmässigt utgångspris ligger väl i och för sig en bra bit under förväntat slutpris?
Annars var det så klart en stor dos ironi i min kommentar och för många funkar det säkert jättebra. Men ett sådant bonusupplägg är ju annars ett riktigt klassiskt bondfångarknep, och det finns all anledning till att fundera på om det är ett bra inslag i en förtroenderelation.
 
C cpalm skrev:
Även ett fullt marknadsmässigt utgångspris ligger väl i och för sig en bra bit under förväntat slutpris?
Annars var det så klart en stor dos ironi i min kommentar och för många funkar det säkert jättebra. Men ett sådant bonusupplägg är ju annars ett riktigt klassiskt bondfångarknep, och det finns all anledning till att fundera på om det är ett bra inslag i en förtroenderelation.
Mja, i vårt fall var det mycket nära slutpriset gällande lägenheten. Prisökningen blev bara några få procent. Och jag ser nu att brytpunken för bonusen för mäklaren faktiskt låg några hundra tusen över utgångspriset och även priset vi sålde för. Så mäklaren fick aldrig någon bonus.

Beträffande fritidshuset så steg priset en hyfsad bit över utgångspriset, men det hade varken vi eller mäklaren räknat med. Jag jämförde i det fallet flera olika mäklare och alla trodde på ett slutpris en bra bit under priset huset gick för, så där gjorde mäklaren en bra affär, men det gjorde ju vi också.
 
När vi sålde för snart 9 år sedan stod det så här i avtalet, som mäklaren formulerade:
Förmedlingsprovision erlägges av uppdragsgivaren med 2,5% upp till 3 300 000 kr och
med 10% på eventuellt överstigande belopp, ink moms.

Ugångspris var 3 100 000 kr och säljpriset blev 3 800 000 kr.
Mäklaren fick alltså in 132 500 kr, så han borde ha blivit nöjd :cool:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hej SPEGLOR,
Husets pris bestäms av hur bra förhandlingarna går mellan säljare och köpare. Förr trodde jag att mäklaren jobbade för att sälja till den högstbjudande. Sen dess har jag sett många varianter men generellt tror (övertygad) att säljaren vill lägga så lite jobb som möjligt för att komma till avslut. Priset spelar nästan ingen roll för mäklaren, det lilla han får extra emot mycke extra arbete och kanske ökad risk uppväger inte att mäklaren häldre lägger tiden på nästa projekt som annars kanske skulle gå till någon annan. Man bör alltid komma ihåg att en mäklare inte behöver vara lika ärlig som en bilförsäljare för begagnade bilar. Mäklaren är varken på säljarens eller köparens sida.
 
Vi sålde i höstas en lägenhet i Blekinge.

Vi hade Länsförsäkringar fastighetsförmedling och vi hade 35 + 8% över utgångspriset :)
 
Som sagt upplägget är relativt vanligt. Jag är minst sagt skeptisk till det upplägget. En mäklare tjänar normalt mycket mer pengar på att sälja ett objekt till, jämfört med att arbeta för att få upp priset lite mer på just ditt objekt. Så mäklaren använder helst sin tid på att ragga nya kunder.

En mäklare är en säljare, men de flesta har missuppfattat vad en mäklare säljer, de tror att mäklaren säljer bostäder.

En mäklare säljer tjänsten att sälja en bostad. Själva försäljningen av bostaden är produktion för mäklaren, och precis som annan produktion skall den vara så rationell och billig som möjligt. Hade det gått att outsourca försäljningen till Kina så hade det varit gjort nu.

Jag skulle aldrig acceptera att skriva ett avtal med mäklaren med en viss % för allt över utgångsbud.

Det utgångsbud man sätter skall bygga på en marknadsbedömning. Vilket prisspann kan man förvänta sig för det här objektet, vilket utgångspris är bäst för att uppnå "prisfönstret". Sätter du ett alltför lågt lockpris, så får du visserligen många intressenter, men kanske ingen som vågar buda upp till "rätt" pris. Sätter du ett alltför "realistiskt" utgångspris, tappar du en del spekulanter som räknar med att priset kommer att gå över deras budget.

Om man då kopplar utgångspriset till mäklarens arvode, så blir det istället en arvodesförhandling. Mäklaren vill ha ett så lågt utgångspris som möjligt för att enklare komma upp i spannet med extra arvode. Det är illa nog att många mäklare ändå vill sätta för låga utgångspriser, för då ser alla att mäklaren kan få många att komma på visningen, och det ser ut som han är jätteduktig på att få till en hög budgivning. Så ett lågt utgångspris är bra marknadsföring för mäklaren, inte nödvändigtvis för försäljningen av ditt hus.

Skall man då ha ett variabelt arvode för mäklaren, så bör det istället vara kopplat till det förväntade prisfönstret, som alltså inte nödvändigtvis har jättemycket med utgångspriset att göra. Typ det här huset borde gå att sälja för 3,2 - 3,6 milj, just nu och i det här området rekommenderar vi ett utgångspris på 3,3 milj. Då kanske man kan ge en bonus för allt över 3,6.

Finns ingen anledning att lägga in någon rabatt, för priser under någon nivå. Blir buden så låga så byter man mäklare och då blir arvodet noll för den som misslyckats.

För att som kund till mäklaren ge sig in i den här typen av arvodesdiskussioner så behöver man vara väldigt påläst om prisnivåerna i området. Både i faktiska belopp, men också en objektiv bild av hur det egna huset ligger till i jämförelse. Ytterst få säljare har den insikten i marknadsläget, och hur man skall värdera det egna husets fördelar och nackdelar.

Och rent allmänt så förväntar jag mig att någon som arbetar åt mig, gör sitt bästa oavsett om det blir en bonus eller ej, jag är lite misstänksam över folk som inte gör sitt jobb utan att få en extra muta.
 
Jo, man måste förstås vara väldigt påläst, men jag tycker ändå det är OK med en arvodestrappa för mäklaren. Som sagt, i våra diskussioner så har vi först diskuterat lämpligt utgångspris och därefter upplägg gällande arvode. Vid vår lägenhetsförsäljning satte vi ett utgångspris på 7 995 000 kr och en trappa som började vid 8,4 Mkr med 8% på överstigande pris. Vi sålde för 8 150 000 kr, så mäklaren fick bara 70 000 kr. Hade vi inte haft trappan så hade vi betalat 85 000 kr, så vi tjänade 15 000 på affären.

Jag tror också att många som ska sälja har ganska bra koll på marknaden, vi hade järnkoll och följde marknaden i åtminstone ett år innan och gjorde en i vårt tycke objektiv bedömning vilken också visade sig stämma bra med verkligheten.
 
Och gällande lockpriser så jobbar inte en seriös mäklare med sådana, och som säljare är jag inte heller intresserad av en massa spekulanter som inte har råd med mitt objekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.