Hej
Vårt trädäck är gammalt och dåligt så vi har tänkt lägga om det. Det är i anslutning till huset men ej någon bärlina fäst i huset utan står för sig själv
Grunden ser ut att vara utgrävd en bit och därefter singel som regelverket står direkt på

Jag tänkte att man skulle förbereda för ett ev. framtida uterum när man ändå är igång.

Kan man tex lägga trädgårds plattor/betongplattor på singeln och därefter bygga regelverket stående på plattorna? Håller det för ett framtida uterum eller behöver man gräva ned plintar?
Måste altanen fästas i huset?


Jag är kass på sånt här så därför hoppas jag på lite bra tips!
 
Om däcket inte ska vara särskilt högt går det bra att ställa det på cementplattor. Det man bör tänka på när man bygger uterum med tak är att konstruktionen måste förankras i marken så att den inte lyfter vid kraftig vind. (Det gäller egentligen allt man bygger men problemen förstärks med konstruktionens höjd)
 
J justusandersson skrev:
Om däcket inte ska vara särskilt högt går det bra att ställa det på cementplattor. Det man bör tänka på när man bygger uterum med tak är att konstruktionen måste förankras i marken så att den inte lyfter vid kraftig vind. (Det gäller egentligen allt man bygger men problemen förstärks med konstruktionens höjd)
Hej!
Däcket blir direkt på marken så det blir väl typ 1cementplatta plus regeln i höjd. Sen går man direkt ut på det från altandörren

Men då skulle det alltså kunna gå i framtiden att bygga ett uterum på altanen med den typen av grund? Hur förankrar jag uterummet i mark på lämpligt sätt?
 
Jag nämnde problemet eftersom många förbiser det. Det är skillnad på att bygga däck och att bygga hus. Var man bor och hur det ser ut runt omkring har rätt stor betydelse. Likaså takutformningen. På läsidan av ett sadeltak kan lyftkrafterna bli ganska stora om det är ett stort tak. Ett pulpettak mot en husfasad är inte så riskfyllt. Det vanligaste sättet att förankra i mark är att gräva ner plintar, men de behöver ju inte vara så många.
 
optimum
Varför skulle man förankra det i mark så det inte lyfter?

För att det ska lyfta måste det finnas något som vinden får tag i så man får en kraft uppåt.

Jag håller på med ett uterumsprojekt med ny mindre altan för uterummet.Altan 20m2 och uterum 17m2
Bara tryckimpregnerat för altanen kommer väga 1400 kg. Till detta uterummet med ca 600 kg vilket blir 2000 kg.
Plus möbler mm i uterummet.
Utstick tak ca 15cm runt om som är det vinden får tag i uppåt.

Krävs en tornado av högre klass för att lyfta det.
Visst blir det sidokrafter av vinden som man måste ta hand om men knappast lyftkraft av drygt 2 ton.
Om det skulle bli en sugkraft som skulle lyfta detta skulle kanalplasttaket slitas ur sina skenor långt före uterummet lyfter.
 
Jag tror inte att han menar att uterummet ska flyga iväg eller lyfta. Men dom krafter som blir på uterummet när det blåser ordentligt kan säkerligen få uterummet att röra sig, och står det då på plattor så är nog risken för sättningar stor när det rör sig....
 
L
J justusandersson skrev:
Ett pulpettak mot en husfasad är inte så riskfyllt.
Möjligtvis inte ifrån vindlaster. Dock beror det på de tekniska omständigheterna om pulpettak är lämpligt. Det kan bli problem med snölaster ifrån det stora taket vid takras. Man kan få problem att komma åt att rensa hängrännor som sitter på det stora taket, eftersom man sällan vill beträda tunna plasttak.
 
optimum
C crazytok skrev:
Jag tror inte att han menar att uterummet ska flyga iväg eller lyfta. Men dom krafter som blir på uterummet när det blåser ordentligt kan säkerligen få uterummet att röra sig, och står det då på plattor så är nog risken för sättningar stor när det rör sig....

De flesta uterum fäste man i husets vägg så då flyttar de inte på sig.

Lånar tråden lite.
Intressant fråga men tror du mitt nya uterum, som jag inte fäster i väggen, rör på sig om det ihop med golvet väger 2000kg?
Bakåt motar huskroppen går inte och framåt finns inger som kan påverka men i sidled finns en viss risk.
Pulpettak och ska stå på 20 stenplattor liknande TS bygge.
 
optimum
L Lenza skrev:
Möjligtvis inte ifrån vindlaster. Dock beror det på de tekniska omständigheterna om pulpettak är lämpligt. Det kan bli problem med snölaster ifrån det stora taket vid takras. Man kan få problem att komma åt att rensa hängrännor som sitter på det stora taket, eftersom man sällan vill beträda tunna plasttak.
Taken håller att gå på och är man orolige lägger man dit ett par bräder tvärsöver takstolarna.
Men enklast är att ta ett skaft från en räfsa och sätta dit en borste på och dra till sig skräp i rännor till sidorna utanför uterummet.

Angående snölaster dimensionerar man takbalkarna därefter och förser det med tvärgående reglar som tar upp lasten.
Man bör ta reda på vilken snözon man ligger inom och dimensionera därefter. Vid kraftig pålagring av snö ska man raka av taket.

Bild på snöraka lånad från känd leverantör av uterum

Snöraka med långt skaft och svart skrapa, använd för att ta bort snö från tak, med rabattmärke på 10%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag skrev lyfter menade jag inte att uterummet flyger iväg som en helikopter utan att det flyttar på sig något. Även en liten förflyttning kan vara irriterande. Grundvärdet på vindlasten vid 25 m/s i normal förortsbebyggelse är 0,4 kN/kvm vilket inte är försumbart. På högre höjd, i öppnare landskap och kustnära kan det bli avsevärt högre. Kan man förankra uterummet i huset kan det räcka. Mycket beror på läget. Man ska tänka på det. Jag skrev kommentaren eftersom TS avsåg att starta med ett däck som sedan kanske skulle bli ett rum. Alla hus måste förankras i marken.

Pulpettak mot en fasad med sadeltak innebär en risk för snöfickor som man måste ta hänsyn till. En variant är att ha snörasskydd på taket ovanför.
 
  • Gilla
Lenza och 1 till
  • Laddar…
optimum
J justusandersson skrev:
När jag skrev lyfter menade jag inte att uterummet flyger iväg som en helikopter utan att det flyttar på sig något. Även en liten förflyttning kan vara irriterande. Grundvärdet på vindlasten vid 25 m/s i normal förortsbebyggelse är 0,4 kN/kvm vilket inte är försumbart.
Så här skrev du tidigare

"Det man bör tänka på när man bygger uterum med tak är att konstruktionen måste förankras i marken så att den inte lyfter vid kraftig vind."

Finns det någon risk att uterummet kan lyfta?
Det är nog ingen som tänkt sig att det blir en helikopter utan mer att det lyfts upp eller välter och förstörs
Givetvis finns det krafter som påverkar i sidled men just uppåt finns det inget.

Jag precis som TS är mycket intresserade av tips som gör uterummet säkrat mot allt som kan förstöra det.

Därför borde det räcka med att som de flesta uterum är skruvade i husets vägg och givetvis förankrar man stolparna till uterummet i golvet till uterummet.

Jag själv kommer använda ett antal sådana här i mina stolpar för att få fast dem snyggt i golvet. De kallas konstruktionsskruv och jag kommer använda likadana till alla limträbalkar som fästs ihop.

Förpackning med konstruktionsskruvar för förankring av uterumstolpar i golvet.
 
Har börjat riva gamla altan och såg att reglarna stod direkt på gruset. Stått sen 2004 och var inte så jättedåliga egentligen.
Varför kan man inte ställa trädäcket direkt på grus egentligen? Hur mycket hjälper betongplattorna?
 
Betongplattorna fördelar trycket på en större yta. Stenskikt som är dränerande (t.ex. grus och makadam) är svåra att få stabila.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
L
Man kan ställa direkt på grus om man gör kompletterande åtgärder. Men det är inget jag rekommenderar. En sådan åtgärd kan till exempel vara att åstadkomma tryckfödelning på annat sätt än med betongplattor genom att sänka ner regelverk i gruset.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Vi har byggt ett fristående uterum ovanpå ett fristående trädäck. Trädäcket byggdes året innan uterummet. Eftersom vi planerade för uterum redan när vi byggde trädäck valde vi att bygga den del av däcket som skulle hamna under uterummet på plintar. Resten av däcket vilar på vanliga trädgårdsplattor.
Tänker att förutom förankringen borde plintarna även minska risken för rörelse i konstruktionen till följd av tjäle.
Det har stått ett par år nu och funkat bra för oss hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.