Jag har kommit ner i ett problematisk situation i min bilning...

Jag trodde i min dumhet att det gamla avloppet gick rakt ner och inte i en krök vilket leder till att min plan att bila ner till rätta avståndet och sätta ihop med en muff grusats som ni ser av bilden har jag 4 cm innan kröken så om jag gjuter typ 2dm så funkar ju den planen - vilket inte känns särskilt realistiskt, så dags för lite outside of the box thinking... har någon nått tips att ge?

själv har jag begrundat bila upp halva rör längden och kapa där och muffa ihop men det känns inte så kul eller tryggt...

Har googlat runt lite grann för att se om det finns någon typ av rör man kan föra in in i befintliga röret kanske att jag bara får kapa rörvinkeln i golvet och föra in nya röret kanske täta lite extra mot möjligt "backvatten" men hittar ingen sådan produkt - kanske inte ens finns.

och det är så långt mina egna ideer kommit - så tips / länkar tas tacksamt emot

gäller 50mm rör i bostadsrätt om någon undrar.

Mvh
Stefan
 
  • Närbild av ett gammalt avloppsrör i betonggolv som går i en krök, med 4 cm utrymme till kröken, och ett måttband synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt avloppsrör i betonggolv med mätmått, 4 cm från krök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag skulle ha fortsatt att bila och kapa av den där 90graders vinkeln på gjutjärnsröret. Sen skulle jag satsa på en godkänd skarvmuff liknande denna, https://www.rinkabyror.se/artikel/fernco-gummimuff-50-61-50-61/
Sen sätter man nödvändiga vinklar i plast för att möta muff och den brunnen du har så brunnen hamnar på rätt plats.
 
  • Gilla
Stefan 78
  • Laddar…
okej tack för det Lenza, jo jag får väl bita i det sura äpplet.

Vidare om ämnet - har någon koll på det här?
har lite betänkligheter ikring fortsatt bilning.
Jag lyckats inte hitta hur tjock betongen mellan lägenheter är? är det någon som har koll på det?
Finns det nån tabell på det nånstans eller något liknande?
 
L
Tjockleken på bjälklag i huset ser du väl enklast i trapphuset? Det borde synas, annars är det bara att mäta golvnivån mellan två våningar i trapphuset och dra bort din takhöjd.
 
BirgitS
S Stefan 78 skrev:
Jag lyckats inte hitta hur tjock betongen mellan lägenheter är? är det någon som har koll på det?
Det där varierar väldigt mycket beroende på hus och när det byggdes. I 60-talshus kan det vara väldigt tunt och man måste vara ytterst försiktig när man bilar och ofta sätta upp skydd i lägenheten under för att inte riskera att det ramlar ner betongbitar och förstör där.

Eftersom du väl redan har haft kontakt med styrelsen är det nog bra att prata med dem igen om tjockleken. Du lär väl inte vara den första som renoverar badrum i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.