Hej,

Jag har Ikea Mörbylånga köksbord som ser ut såhär :
lZ3fYbz.png
Till detta har jag numera kontorsstolar till vilket såklart kommer riskera att skava upp benen. Så nu vill jag få konstruerat någon typ av skydd och min egen tanke är U formade delar som man klämmer på på följande vis :
P8lxiAv.jpg
Vill man skydda även liggande del så borde man kunna konstruera något liknande att lägga på uppifrån. Frågan är dock om inte detta kommer se dåligt ut rent estetiskt om man inte iallafall skär bort en del av toppen så man kan se träet?

Jag har skickat ut förfrågning till ett par plåtslagare men jag misstänker att de ser väldigt lite vinst i att göra detta jobbet. Än så länge har jag fått ett svar där man föreslår rostfri plåt i u-profil för ca 200 kr / st med längden 1 meter. Troligen tänker de att man ska skydda den liggande delen enbart.

Har ni kanske något bättre förslag? Kanske något enklare men effektivt? Först tänkte jag vanliga vinkeljärn men de e inte vidare fint med massor med hål.
 
Nån tjockare transparent självhäftande plast kanske?
 
Rostfri plåt blir nog snyggast. Vinkeljärn i aluminium är en annan idé. Finns ju utan hål, för jag antar att du tänker limma fast?
 
useless useless skrev:
Nån tjockare transparent självhäftande plast kanske?
Problemet är väl att man behöver relativt tjock plast, kanske 5 mm iallafall? Och då vill man troligen ha något som passar benet istället för att lappa ihop något. Annars har jag transparent självhäftande skydds tejp som man monterar på bilar men det riskerar ändå att "buckla" till träet, det är ju inte direkt styvt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Rostfri plåt blir nog snyggast. Vinkeljärn i aluminium är en annan idé. Finns ju utan hål, för jag antar att du tänker limma fast?
Ja, jag tror också rostfritt hade kunnat matcha hyfsat. Så det finns vinkeljärn utan hål alltså? Jag får ta o leta lite. Såg att Byggmax hade U skenor i aluminum men det blir någo svårt att få något hyfsat exakt mått.
 
Slängde ihop lite tydligare förslag :

Förslag 1(troligen billigast) :
SDdZZDJ.jpg
rph5KDm.jpg
Skenan här skulle troligen bli bättre om man lägger den under benet så att man ser träet på ovansidan.

Förslag 2 :
FsPIVUc.jpg
Q6i4Xei.jpg
Detta blir mer 2 skor som man sätter på bordet. Detta skulle troligen bli snyggast men det krävs lite högre precision och kommer klart vara dyrare då de kommer få svetsa.
 
T
Kommer ni att använda kontorsstolar från bordsändarna med? Om inte så tror jag att risken för att man skaver sönder insidan av underliggaren i benställningen är rätt liten så det borde räcka med att skydda utsidan av stående delen som ditt första förslag.

Det lilla slitage som blir på insidan av kan nog vara försumbart. Möjligen skulle man limma en tunn rf plåtremsa bara på insidan som skydd.
Den kommer isf inte synas så mycket att de blir störande.
 
Säg att man skulle tillverka detta själv. Var får man tag på lämplig metall? Och hur gör man för att skära och bocka plåten?

Jag kan såklart köra med vinkelslip för att skära och klubba och kant för att bocka 90 grader men kan man få ett bra resultat på detta viset?
 
Nej, det blir inte bra. Du behöver kunna klippa plåten i hela sin längd i ett klipp. För att bocka plåten behöver du en plåtbock om det ska bli snyggt. Ska du ha plåt över hela längden utmed golvet så räcker nog inte heller plåtbockarna från biltema/jula till bra.

Plåt är antagligen lättast att få tag i hos närmsta plåtslagare annars och hos dom finns ju också alla maskiner du behöver.

Jag tror helt enkelt du får bita i det sura äpplet, det kommer bli bäst resultat.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt de plåtbockare som finns för rimliga pengar verkar knappt ens klara av 1 mm tjock plåt. Har inte fått några svar på min förfrågning hos några lokala plåtslagare så därför funderar jag på vad jag kan göra själv. Men jag får nog helt enkelt ringa runt till lite företag och kolla av.
 
Min erfarenhet av plåtslagare är att det är betydligt billigare än man tror att få plåt tillbockat i precis den form man vill. Första gången trodde jag de räknat fel, så billigt var det :).

Ta med dig en ritning och åk till en plåtis direkt är mitt råd. De bits inte :)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från lokalt företag som tar sig på jobbet :) De gör de 2 "skorna aningen större så att de går på enkelt. De kommer vara heltäckande på undersidan. Materialet blir 0,7 mm rostfritt och kostnaden hamnar runt 600 kr + moms.

Låter super tycker jag!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Så bra, och du ser - du fick erfarhet om plåtbockning på köpet :).
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Lämnade med ett ben för att få bättre passform på "skorna" tyvärr blev det dock ganska repigt efter plåtslagarens hantering och passning. Som tur är så täcker skorna defekterna och de behöver därmed inte åtgärdas förrns skydden monteras av.

Såhär ser det ut :

1Lwpr7H.jpg
CaIrLM2.jpg
KpZcJUA.jpg
8XxHkTL.jpg
S18xBEK.jpg

För att fästa skorna bättre så använde jag dubbelhäftande tejp på de bitar som går upp längs benen. Problemet med detta är att när man drar på skoen så måste dessa dras ut lite så att tejpen inte fastnar på vägen in. Detta medför i sin tur att dessa delar fjädrar lätt utåt. Efter 10-15 min orkar inte tejpen hålla dem på plats längre och de fjädras ut.

Jag har satt ett par tvinnar för att se om tejpen kan ta bättre fäste under 24 timmars press.

Man skulle kanske kunna tänka sig att strunta i dubbelhäftande tejp och bocka dem mer inåt. detta medför dock att benen blir mer repiga när man drar på skorna.

Alternativet är annars att sätta par klickar lim av någon typ, frågan är bara vilken. Man vill ju kunna demontera benen i framtiden utan att det syns allt för mycket?

Kan tillägga att jag fick fila en hel del själv på undersidan där plåten är bockade, annars hade de repat rejält i matta/golv.
 
Det är bättre ju högre upp på benet du sätter tejpen. Dels är det lättare att montera (du kommer senare till området med tejp) och dessutom är det mindre kraft för tejpen att hålla in plåten. Fast dubbelhäftande som tvingats fast och suttit länge kan vara ett he_vete att få bort, lite beroende på vilken tejp som används.

När jag jobbade med mobiltelefoner använde vi ibland en tejp där man drog skyddsfilmen rakt ut i sidled. Man kunde alltså montera ihop sakerna helt och sen aktivera tejpen. Kommer tyvärr inte ihåg vad tejptypen hette.

Ett alternativ är att se plåtarna som en permanent lösning och sätta en liten skruv på var sida. Du har ändå repor som ska bort om bordet ska återställas, isåfall kan man plugga två pyttesmå skruvhål också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.